2025.01.11. 20:00
Az adathalászok nem kímélnek senkit, de a csalás kivédhető
Valótlan tartalmú SMS-ekkel és e-mailekkel próbálnak bankkártya-adatokhoz jutni a csalók. Az adathalászok ellen azonban van már megoldás. Csalás esetén az áldozatoknak az új bejelentési, zárolási eljárás nyújt segítséget.
Az adathalászok senkit nem kímélnek – valótlan tartalmú SMS-ekkel és e-mailekkel próbálkoznak. Az effajta online csalások esetén nyújt segítséget az áldozatoknak az új bejelentési, zárolási eljárás, hívja fel a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) közleményére hivatkozva a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület.
– Lejárt közüzemi számla tartozása van, fizesse be, kattintson a linkre! Szabálysértési ügyében fizetési kötelezettsége keletkezett, a rendorseg.com oldalon rendezheti tartozását. Elvámolnivaló rendelése már a vámon van, a linkre kattintva kifizetheti a vámeljárás díját
– ilyen, és ehhez hasonló kamuüzenetekkel próbálkoznak a csalók sms-ben vagy e-mailen.
– Ha valaki a nyilvánvaló átverés ellenére mégis az üzenetben szereplő linkre kattint, esetleg a bankkártya adatait is megadja, van lehetőség a kicsalt összeg visszaszerzésére – hívja fel a figyelmet az egyesület.
Az adathalászat ellen a bejelentési, zárolási eljárás a megoldás
A FEOSZ közlése szerint 2024. augusztus 1-jével lépett hatályba az online csalások elleni fellépés érdekében szükséges törvények és egyéb büntetőjogi tárgyú törvények módosításáról szóló törvény, amelynek célja az online fizetések biztonságának növelése. A szabályozás, összhangban az uniós rendelkezésekkel bevezet egy bejelentési, zárolási eljárást, amellyel gyorsan és egyszerűen kezelhetővé válnak a visszaélések, egyúttal a csalással megszerzett pénzeszközök visszaszerzése is.
– Az eljárás lényege, hogy amint észleli a fogyasztó a csalást, akkor vagy ő, vagy a rendőrség értesíti a számlavezető bankot annak érdekében, hogy a tranzakciót függessze fel. Ezután a számlavezető bank értesíti a kedvezményezett – tehát akinek a pénz átutaltuk – bankját a csalásról, egyúttal az átutaló személy és a kedvezményezett adatairól, a tranzakció egyéb részleteiről. Egy gyors információcserét – amely a bankok és a hatóságok között zajlik – követően a bankok bejelentést tesznek a pénzügyi információs egységnek, amely Magyarországon a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál működik – részletezi a FEOSZ.
Persze jobb a bajt megelőzni. Online vásárláskor gyanús lehet például egy weboldal, ha nincsenek elérhetőségi adatok, se telefonszám, se e-mail cím. A Távol-Keleti székhelyű webáruházak esetében is nehezebb lehet a fogyasztói jogok érvényesítése. Fontos az is, hogy a bankkártya adatokat soha nem szabad ismeretleneknek kiadni. Online vásárlás előtt érdemes az adott honlap kapcsán elolvasni a fogyasztói értékeléseket, vagy a Nemzetgazdasági Minisztérium által vezetett jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát böngészni. A FEOSZ tanácsai szerint fontos az is, hogy ne kattintsunk gyanús SMS-ekben vagy e-mailekben található linkre sem. Ha pedig mégis bekövetkezik a baj, azonnal jelezzük azt a számlavezető banknak, kérjük mielőbb a bejelentési, zárolási eljárás lefolytatását, és tegyünk bejelentést a rendőrségen is.