2025.01.11. 14:40
Az ajándék indoklás nélkül visszaküldhető az eladónak
A karácsony utáni hetekben is nagy a roham a boltokban. A nem megfelelő ajándékok cserjével próbálkoznak sokan ebben az időszakban.
A karácsonyi ajándék a legjobb szándék ellenére is van, hogy hibás, sérült, nem működik, vagy ruhadarabok, lábbelik esetében a méret nem megfelelő. Ha az ajándékot online vásárolták, akkor a termékvisszaküldés általában egyszerű, és ingyenes.
Ilyen esetben a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amely nem köthető feltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez. Azt azonban tudni kell, hogy ezzel a lehetőséggel nem lehet élni a fogyasztó utasítása, vagy kérésére előállított termék esetében – ilyen például az egyedi felirattal ellátott póló. Az indoklás nélküli elállási jog zárt csomagolású termékekre sem vonatkozik, ha azok egészségvédelmi, vagy higiéniai okokból a felbontást követően már nem küldhetők vissza. Ugyanígy CD-, DVD-lemez, számítógépes játék, szoftver esetén sincs arra lehetőség, hogy a vevő meggondolja magát, ha a csomagolást már kibontotta. Minden egyéb esetben a vonatkozó előírások szerint a kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat is meg kell térítenie a termék visszajuttatását követő 14 napon belül.
A bolt nem köteles foglalkozni a panasszal, ha az ajándék nem megfelelő
A boltban vásárolt termékkel viszont, – ha nem tetszik vagy nem megfelelő a mérete –, a kereskedőnek nem kötelessége foglalkozni. Ilyen jogszabályi kötelezettsége a kizárólag hibás termék esetén merül fel. Ilyenkor elsőként kijavításra vagy cserére van lehetőség, vételár-visszatérítés csak végső esetben kérhető. Ugyanakkor egyre jellemzőbb az a gyakorlat, hogy az üzletek a vásárlók megtartása érdekében önként biztosítanak bizonyos időtartamot a cserére vagy a levásárlásra akkor is, ha a termék nem hibás, csak a megajándékozottnak nem megfelelő, de fontos tudni, hogy ezek nem jogszabályban előírt kötelezettségek.