Utaznak ránk

2025.01.26. 10:02

Anya, figyelj! Főként időseket vernek át az adathalászok

Jelentősen növekedett az adathalász támadások száma az elmúlt év során. Az idősek különösen veszélyeztetettek.

Minden pillanatban résen kell lenni

Fotó: MW

Különösen az idősebb korosztály kiszolgáltatott a kibercsalásokkal szemben – Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tapasztalatai szerint minden korosztály érintett lehet a kibercsalásokban, az áldozattá válás módja és gyakorisága azonban különbözik az életkori sajátosságok és az eltérő banki ismeretek miatt. A PBT eljárásainál minden negyedik esetben nyugdíjas volt az áldozat, ami azt jelzi, hogy az idősek különösen veszélyeztetettek, mivel kevésbé jártasak a digitális világban.

idősek adathalász csaló
Az időseket se kímélik az adathalászok - a nyugdíjasok gyakran célpontjai a támadásnak
Forrás: MW

Az időseket sokszor telefonon hívják az adathalászok

– Idősebbeket érintő átverések esetében gyakori, hogy a csalók telefonhívással próbálkoznak, erős érzelmi hatást kiváltva, sürgetve az áldozatot az adatok megadására. Gyakran nyereményt vagy különleges lehetőséget ígérnek, amit azonnali adatmegadással lehet „elérni” – részletezi a PBT. Az óvatlanság következménye akár az is lehet, hogy az ügyfél bankszámláján lévő összes pénzt ellopják. Jellemző az is, hogy a csalók a bank nevében telefonálnak, bizalmat ébresztve és azt a látszatot keltve, hogy a hitelintézet ügyintézője figyelmeztet visszaélési kísérletre.

A Kiberpajzs által közzétett tájékoztató szerint gyakori az is, hogy a bűnözők a visszaélések megelőzése érdekében ráveszik a jóhiszemű idős áldozatukat, hogy telepítsenek egy távoli digitális hozzáférést biztosító alkalmazást, például az AnyDesk vagy a TeamViewer programot számítógépükre. A csalók gyakran arra hivatkoznak, hogy a bűnmegelőzés érdekében „vírusirtásra”, vagy egyéb „biztonsági alkalmazás” telepítésére van szükség, éppen az állítólagos más bűnözők távol tartására.

Fontos tudni, hogy banki ügyintéző soha nem kér telefonon érzékeny személyes adatot, jelszót, kódot, és egy bank sohasem kér távoli hozzáférést az ügyféleszközökre. Ha szokatlannak, gyanúsnak tűnik a hívás, célszerű megszakítani a vonalat, és sürgősen hívni a banki ügyfélszolgálatot a hivatalos telefonszámán.

Egy nemzetközi kiberbiztonsági vállalat legújabb jelentése szerint 2024 második felében 703 (!) százalékkal növekedett a hitelesítő adatokkal kapcsolatos adathalász támadások száma. Mára szinte minden email postafiókot ér kifinomult támadás. A kutatók előrejelzése szerint a mesterséges intelligencia térhódításával a támadások számának dinamikus növekedésével lehet számolni. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában