Jó tudni

2025.01.15. 17:30

Mutatjuk a legfontosabb KRESZ-változásokat!

A közlekedést érintő témák továbbra is az egyik legnagyobb vitaindítók. Ennek kapcsán nem árt tájékozódnunk a legújabb KRESZ-változásokról, amelyek mindenkit érintenek.

Pécs forgalom, illusztráció

Fotó: Kovács Liliána

A KRESZ-t és a közlekedést érintő témák gyakorta megjelennek nálunk is, olvasóink körében a különböző KRESZ-kvízek is népszerűek. A közelmúltban is foglalkoztunk pár olyan témával, amely napi szinten érinthet bennünket, ha részt veszünk a közlekedésben. Ezúttal a legfontosabb változásokat vettük górcső alá.

KRESZ
A KRESZ-változások a megkülönböztető jelzést használó járműveket is érintik
Fotó: Tóth Imre / Forrás: MW

 

KRESZ-változások 2025-ben 

Drasztikus változások nem lesznek, ám nem árt tisztában lenni a megkülönböztető jelzésekkel, valamint a buszsávokkal kapcsolatos szabályok pontosítása is minden sofőrt érinthet. A szabályszegésekkel járó bírságok még tavaly augusztusban emelkedtek, mi azonban összeszedtünk már idén is párat a büntetési tételek közül (pl. gyorshajtás), hogy ezzel is segítsük olvasóinkat. 

 

Ki használhatja a buszsávot? 

Az egyik legfontosabb változtatás a buszsávokra vonatkozik. Mostantól nemcsak a menetrend szerinti autóbuszok és megkülönböztető jelzést használó járművek hajthatnak be, hanem a terrorelhárítási központ (TEK) járművei is jogosultak rá, ha nem akadályozzák az autóbuszok és trolibuszok közlekedését.  A buszsávok azonban továbbra sem használhatók indokolatlanul, a szabályok megszegése 30.000 és 50.000 forint közötti büntetést vonhat maga után. 

 

A buszsávok nem megfelelő használata napi szintű probléma, ahogy az ittas vezetés is

Korábban foglalkoztunk azzal is, hogy az ittas vezetés komoly problémát jelent ma Magyarországon, ám az országos számokat nézve Baranya vármegye nem tartozik az élmezőnybe. A régiót tekintve viszont más a helyzet, míg Tolnában 41, Somogyban 20, addig Baranyában 47 ittas vezető okozott balesetet 2024 első három negyedévében a KSH szerint.

 

Komoly összegeket fizethetünk, ha a behajtani tilos táblát figyelmen kívül hagyjuk

A megkülönböztető fényjelzést használt járművek olyan állandó útszakaszokra is behajthatnak mostantól, ahol egyébként mindkét irányból behajtani tilos, ha ez szükséges a feladatuk ellátásához. Például egy mentőautó éjszaka csendben, csak kék lámpával közlekedve bemehet ilyen utcákba anélkül, hogy szirénázna. Ez a lakosok nyugalmát is szolgálja, valamint a mentést is segíti. Amennyiben ezzel kapcsolatos szabálysértést követnénk el, úgy komoly büntetési összeg sújthat minket.

Forrás: Magyar Közlöny

 

A védett személyek további védelme 

  • Te is láttál már autós karavánt, melynek a közepén egy védett személyt szállítanak? Ezentúl lehet, hogy kevésbé lesz feltűnő a jelenség, ugyanis a védett személyeket szállító jármű állandó fényjelzés használata nélkül is megállhat olyan helyeken, ahol egyébként tilos lenne. Ez a szabály különösen akkor jelentős, ha titkosított műveletek során védett személyeket szállítanak. Korábban kötelező volt megkülönböztető jelzést használni ilyen helyzetekben is, ami sok esetben felhívta a figyelmet a járműre.

 

Érdemes lesz odafigyelni a megkülönböztető jelzést használó járművekre

A megkülönböztető jelzést használó járművekre vonatkozó szabályokat azoknak is érdemes betartani, akik a mindennapi közlekedésben apró szabálysértéseket rendszeresen elkövetnek — mondta el egy általunk megkérdezett autószerelő. Ne legyünk álszentek, sokan napi szinten szegik meg kisebb-nagyobb pontokon a KRESZ-t, ám a megkülönböztető jelzést használó járművekre vonatkozó intézkedéseket még ők is kettőzött figyelemmel fogadják. A változás szerint ezentúl tilos megelőzni a mentőt, rendőrt, tűzoltót, egyéb megkülönböztető jelzést használó járművet, valamint a követési távolságot is úgy kell megválasztani, hogy ne zavarják sem az érintett jármű vezetőjét, sem a többi közlekedőt.

Baranyai közlekedési problémák górcső alatt

Korábban írtunk arról, hogy a mobil traffipaxok előrejelzésének kérdése heves vitákat váltott ki baranyai online fórumokon. A  baranyai közlekedéssel kapcsolatos Facebook-csoportokban gyakori téma a sebességmérés, és sokan úgy vélik, hogy a mobil traffipaxokat is előre kellene jelezni, ahogy a fix mérési pontokat. Egyesek szerint ez növelné a közlekedésbiztonságot, míg mások úgy gondolják, hogy a szabályokat előzetes figyelmeztetés nélkül is be kell tartani, és a meglepetésszerű ellenőrzések visszatartó ereje fontos. 

Nemrég pedig arról adtunk hírt, hogy a Tudásközpont közelében két férfi bevásárlókocsiban tolta a vasat a négysávos úton, akadályozva ezzel a forgalmat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában