2025.02.03. 16:00
Bankolás fogyatékossággal élőként: amikor egy sorszám is leküzdhetetlen akadály
A banki szolgáltatások akadálymentesítésével nagyon kevés helyen foglalkoznak. Több bank is megadja honlapján, hogy hol van kerekesszékkel megközelíthető bankfiók és ATM, de ebben ki is merül az akadálymentesség. A pécsi People First Egyesület a CODE projektben azért dolgozik számos európai partnerrel, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat akadálymentesebbé tehessék a fogyatékossággal élők számára.

Ügyintézés bankfiókban (illusztráció)
Fotó: MW
– Idős hozzátartozómnak küldték ki új bankkártyáját, egy korábbi lakcímére érkezett a levél. Érdeklődtünk a banknál, hogy meghatalmazással átvehetnénk-e a kártyát. A címzett ugyanis nehezen mozog, ágyban fekvő beteg. A pénzintézet nemleges választ adott, mondván csak a tulajdonosnak adják oda a kártyát. Mégis hogy menjen be a bankfiókba a mozgásában korlátozott, beteg ember? – mesélte olvasónk.

Fotó: MW
A bankolás nehézségei
A panasz az egyik baranyai pénzintézet rugalmatlanságával kapcsolatban nem egyedi. Holott a fogyatékossággal élők, az idősek és a kisgyermekesek szempontjából is fontos lenne az akadálymentes bankolás. A CODE nemzetközi projekt hiánypótló, célja, hogy a fogyatékossággal élők számára útmutatást nyújtson a pénzügyi szolgáltatásokhoz és dokumentumokhoz való jobb hozzáféréshez. A projektről a pécsi székhelyű People First Egyesület mint magyarországi partner számolt be.
– Összeszedtük azokat a problémákat a fogyatékossággal élők körében, melyek a legnagyobb gondot okozzák számukra a pénzügyi szolgáltatások területén. Ezekből az igényekből hozzuk létre a tréninget
– ismertette Pataki Veronika, az egyesület elnöke.
Mint mondta, a legnagyobb probléma, hogy nagyon nehezen lehet megérteni a szakzsargont. A könnyen érthető kommunikáció használatára nagy szükség lenne. A bankok nem gondolnak a látás- vagy hallássérültekre, autizmussal élőkre. A banki hívórendszereken kiírják a sorszámot, de egy vak ezt nem látja, akkor honnan tudja, hogy sorra került?!

Fotó: MW
Készül egy átfogó, akadálymentes tréninganyag a fogyatékossággal élő banki (pénzügyi szolgáltatási) ügyfeleknek, és a banki dolgozóknak, vezetőknek is. Ez hamarosan meg fog jelenni a projektben résztvevő partnerországok nyelvén (így magyarul is) egy mindenki számra elérhető, online platformon is.