2025.02.06. 12:00
Előrefizetés jöhet az éttermekben?
A gasztronómia is igyekszik tartani a lépést a modernizációval. Gyakran panaszkodnak az éttermek arra, hogy a vendégek egy forgalmas szombat estére lefoglalt asztalukat végül nem veszik igénybe, ráadásul le sem mondják azt. Erre a problémára több megoldást is kitaláltak.

Fotó: Illusztráció/Laufer László
A Redditen különböző történeteket lehet olvasni szinte bármiről, ami a nagyvilágban történik. A gasztronómia világa pedig mindig is rengeteg témát adott nekünk, legyen szó Baranya vármegye legjobb hamburgeréről, vagy a kedvenc lángosunkról. Az éttermek oldaláról viszont kevesen közelítik meg a dolgokat, pedig néha nem ártana, például egy lefoglalt, de ki nem használt foglalás esetén.

Fotó: Illusztráció/MW
Panaszkodnak az éttermek, de lehet megoldás
Valószínűleg az éttermek nagy többségében előfordult már, hogy egy amúgy is forgalmas hétvégi napra érkezett egy esti, „főműsoridős” foglalás, melyre végül nem érkeztek meg a vendégek, ezzel komoly bevételkiesés érte az adott vendéglátóhelyet. Bármikor közbejöhet valami, ám ilyenkor illik azt jelezni és lemondani a foglalást, hogy másnak tudják kiadni az asztalt.
Erre a problémára több megoldást is kitaláltak már, az egyik ilyen például az élet más területén is bevetett foglaló befizetése, mellyel egy bizonyos mértékig garanciát vállalunk arra, hogy az étteremnek lesz bevétele a foglalásunk idejére akkor is, ha végül nem megyünk el.
Külföldön több helyen alkalmazzák ezt a lehetőséget, az esetek nagy többségében a befizetett foglalót végül a végösszegbe is beleszámítják.
Egy másik gyakori problémára is van megoldás
Rengeteg történetet olvashatunk annak kapcsán is, hogy egy nagyobb társaságnak a pincér nem engedte, hogy külön fizessenek. A Redditen is számtalan ilyen esetről számoltak be, ám kiderült, hogy erre akár jó oka is lehet az adott vendéglátóhelynek. Egy pincér elmondása szerint neki a munkahely jelezte, hogy nagyobb társaságok esetén ne engedje, hogy külön fizessenek a vacsora után a vendégek, mivel ilyenkor gyakran fennmarad 2-3 elfogyasztott ital, melyet senki nem érez a magáénak. Ilyenkor a pincér jár pórul, hisz' a rendelést ő vitte fel, tőle vonják le a kifizetetlen összeget.
Külföldön erre is sikerült már egy remek módszert kifejleszteni. Angliában elterjedt fizetési mód, hogy az asztalra kiraknak egy QR-kódot, és azt leolvasva konkrétan magadnak rendeled a helyszínen telefonról, amit fogyasztani szeretnél, előre kifizetve. Ezeken a helyeken nyilván a készpénz helyett a bankkártyás fizetés a módi, na és persze Magyarországon a SZÉP-kártya is egy gyakori fizetőeszköz. Egyes éttermekben előfordul az a módszer is, hogy belépéskor adnak egy kártyát — hasonlóan az autós parkolóházakhoz — melyre feljegyzik a fogyasztásunkat elektronikusan, majd a vacsora végeztével a gépnél csak lehúzzuk és kifizetjük a fennálló összeget.