Újabb részletek

2025.03.23. 12:30

Horvát lap is hírül adta: hamarosan elkészül az M6-os autópálya új szakasza

Júniusig elkészül a Budapest és Eszék közötti utolsó autópályaszakasz, és ezzel az észak-déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C teljes horvátországi szakasza kész lesz - írta a Vecernji List című horvát napilap.

A Budapestről induló és Pélmonostoron, Eszéken, valamint Szarajevón keresztül az Adriai-tengerig, Ploceig tartó közlekedési folyosó horvátországi szakasza 88,6 kilométer, amelyből 83,6 kilométer már elkészült. A fennmaradó öt kilométer, amely Pélmonostortól a magyar határig húzódik, júniusig lesz kész - közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium.

Nyár elejére elkészül Pélmonostor és a magyar határ között is a horvát autópálya
Nyár elejére elkészül Pélmonostor és a magyar határ között is a horvát autópálya
Forrás: MW

Az utolsó szakasz megépítésére 2023 augusztusában szerződött a minisztérium az Osijek Koteks vállalattal. A munkálatok értéke 46 millió euró, és a projektet teljes egészében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza.

Az említett öt kilométeres szakaszon nyolc objektum épült, köztük egy viadukt, két felüljáró és öt híd. A leghosszabb közülük a Karasica-viadukt, amely 318 méter hosszú és a Karasica folyót, valamint a Pélmonostor-Magyarbóly vasutat íveli át.

A munkálatok befejeztével az útszakasz műszaki ellenőrzésen esik át, ezután átadják a forgalomnak

A magyarországi autópályaszakaszt (M6) a horvát határig már tavaly befejezték. A horvát szakasz megépítésével Eszékről Budapestre most kevesebb, mint két óra alatt lehet majd eljutni, amivel így a magyar főváros utazási időben közelebb kerül a kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb - írta a lap.

Hozzátették ugyanakkor, hogy a vállalásokat teljes egészében csak a két ország teljesítette, Bosznia-Hercegovinában a munkálatok még javában váratnak magukra. A 325 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 138 kilométer autópálya épült meg, teljes egészében pedig 2030-ig fejeződhet be.

A terepviszonyok bonyolítják a boszniai autópálya-építést. A dél-boszniai Prenj hegységen átvezető alagút kivitelezése pedig műszakilag a legnagyobb kihívás lesz az országban. A 10,45 kilométer hosszú járat a különböző összeköttetésekkel együtt eléri majd a 12 kilométert, amellyel Európa kilencedik leghosszabb közúti alagútjává válik - hangsúlyozta a lap.

Horvátország húsz évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a korridor 5C építését. Az első néhány kilométeres szakaszt Gyakovó (Dakovo) és Sredanci között 2007-ben adták át a forgalomnak, két évvel később pedig elkészült a Gyakovó-Eszék autópályaszakasz is. Sredancit a boszniai határral összekötő szakaszt 2015-ben adták át, a Száva folyót átívelő híd nélkül; a Svilaj-híd 2021-ben készült el.

2022-ben az Eszék-Pélmonostor közötti, 24,5 kilométer hosszú autópálya-szakaszt is átadták a forgalomnak. Ezen a szakaszon épült meg a Dráva-híd is, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja.

Tavaly májusban adták át idehaza a gyorsforgalmi Bóly és Ivándárda közötti szakaszát, amely bő egy évvel hamarabb elkészült, mint a horvát kapcsolat, emiatt volt, aki egyenesen azt írta, hogy az „M6-os a semmibe ér véget".

Nem lett igazuk tehát a kétkedőknek: az 5 kilométeres szakasz a horvát oldalon hamarosan elkészül, amelyen több műtárgy is épül, a legnagyobb látványosság a 318 méter hosszú a Karasica völgyén átívelő viadukt lesz.

Az, hogy meglesz a horvát oldalon is kapcsolat, különösen jó hír a dalmát, illetve a montenegrói tengerpart szerelmeseinek, eddig ugyanis autópályán hatalmas, több száz kilométeres kerülővel, Horvátországon keresztül tudták csak megközelíteni a célpontjukat.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában