Bullying

2025.03.17. 10:00

Iskolai zaklatás: rendszerszintű megoldást sürget a pécsi szakértő

Az iskolai zaklatás egyik országosan elismert pécsi szaktekintélye szerint oda kellene eljutni, hogy rendszerszinten legyen beépítve a magyar közoktatásba az, hogy miként tudjuk megelőzni a bullyingot.

Iskolai zaklatás: rendszerszintű megoldást sürget a pécsi szakértő

Egyre több fiatalnak van szüksége segítségre

Fotó: Antonio Guillem

Dr. Kulcsár Gabriellával, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának adjunktusával az egyetem lapja készített hosszú interjút részben annak okán, hogy a kutató a múlt hónapban vehette át a Lénárd Kata-díjat, amelyet azoknak ítélnek oda, akik életükben és munkájukban több területet kapcsolnak össze, és fontos számukra a társadalmi felelősségvállalás, valamint a hátrányos helyzetű csoportok támogatása.

iskolai
Iskolai zaklatás: rendszerszintű megoldás kell. 
Képünk illusztráció. Fotó: Havran Zoltán

Mint lapunk februárban megírta, szörnyű esetről számoltak be a TV2 tények című műsorában: hipót ivott és felvágta az ereit egy kislány Baranya vármegyében. A beszámolók szerint addig csúfolták a mohácsi lányt, amíg az végső elkeseredésében megpróbált végezni magával. A gyermekre a szülei találtak rá otthonukban, mentőhelikopterrel szállították kórházba, ahol sikerült megmenteni az életét. A kislány senkinek sem beszélt arról, hogy társai csúfolják az iskolában.

Az eset újra felhívta a figyelmet a sok fiatal, valamint környezetük életét is mérgező jelenségre. Kulcsár Gabriella az interjúban a februári mohácsi eset kapcsán is azt hangsúlyozta, hogy az öngyilkossági kísérlet mindig egy komoly krízist jelez, azaz minden ilyen helyzetet komolyan kell venni. Az öngyilkosságot megkísérlő gyerek nem lát más kiutat, és ha nem kap segítséget, nagy a veszélye egy újabb krízis kialakulásának.

A kutató hozzátette, hogy ilyen esetekben azok a felnőttek tudnak legelőször és leghatékonyabban közbelépni, akik a legközelebb állnak ehhez a gyerekközösséghez, illetve magához a bullying áldozatához, azaz általában a pedagógus és a szülő. A megelőzés kapcsán Kulcsár Gabriella megjegyezte: meggyőződése szerint ezt a feladatot nem is szabad csupán a tanárokra delegálni.

Az adjunktus egyúttal úgy vélte: a szülőknek meg kell értetni gyermekeikkel, hogy a bántás vagy kirekesztés nem menő, és nem intézhetik el a dolgot annyival, hogy a gyerekek már csak ilyenek. A szakértő legalább ilyen fontosnak nevezte, hogy a bántalmazott gyermek szülei jelezzék gyermeküknek, hogy nem ő a hibás azért, ami vele történt.

Iskolai zaklatás: rendszerszintű megoldás szükséges

Kulcsár Gabriella álláspontja szerint azonban önmagában a bántalmazott gyerek és a szülője nem tudják megoldani a bullying-helyzetet még pszichológusi segítséggel sem, ahhoz szükség van iskolai szintű beavatkozásra és a közösség formálására is, hogy – mint fogalmazott – „a gyerek biztonságban legyen a társai között”.

Ennek részleteiről az Univnak úgy fogalmazott: „addig kellene eljutnunk, hogy rendszerszinten legyen beépítve a hazai közoktatásba az, hogy hogyan tudjuk megelőzni a bullyingot, illetve, ha ennek ellenére felüti a fejét egy adott intézményben az iskolai zaklatás, legyen egy elfogadott mechanizmus, ahogy az adott iskola arra reagál”.

Az adjunktus szerint ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, az iskolákat és pedagógusokat támogatni kell ebben, méghozzá – mutatott rá – fenntartói, törvényhozói szinten is, mivel csak így érhető el minőségi és hosszútávú változás.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában