A város ikonikus járműve

2025.04.22. 09:00

A sofőr, aki a pécsi emeletes busz megszelídítője volt

Nagy karriert futott be a pécsi emeletes busz. Nemcsak aktív időszakában, amikor a pécsi emeletes busz a pécsiek és a városba látogató vendégek kedvelt közlekedési eszköze volt, hanem később, és még napjainkban is, amikor felújítva érkezik vissza Pécsre a veterán jármű.

A sofőr, aki a pécsi emeletes busz megszelídítője volt

Fotó: Laufer László

Egyik legutóbbi, a pécsi buszok történetével foglalkozó múltidéző összeállításunkat követően kaptunk egy olvasónktól egy levelet, amiben a következő sorok voltak: annak idején senki nem merte vállalni a pécsi emeletes busz vezetését a bizonytalansága miatt. Végül egy 50 év körüli úr elvállalta, egyedül ő vezette évekig. Ezt az illetőt úgy hívták, hogy Petrohán Mihály.

A pécsi emeletes busz a hőskorban, a 17 emeletes toronyháznál (Csorba Győző Könyvtár, Helyismereti Gyűjtemény, Fotótár, Tóth Tibor Endre pécsi képeslap gyűjteménye)
A pécsi emeletes busz a hőskorban, a 17 emeletes toronyháznál.
Forrás: Csorba Győző Könyvtár

A busz története nem csak a pécsieket foglalkoztatja, sokak számára őriz felejthetetlen élményt a jármű. Érdemes tehát kicsit felidézni a múltját.

Az emeletes autóbusz Pécsen 1969. augusztus 20-án mutatkozott be, és mintegy hét éven át, 1976 júniusáig járta a város útjait. A következőkben a jármű pécsi pályafutásával foglalkozó írásokból szemezgetünk.

Annak idején 1968 októberében arról tudósította olvasóit a Dunántúli Napló, hogy Pécs kapja az első emeletes buszt, melyen „panoráma jelleggel kiképzett emelet”, „száz férőhely – két lépcsőház” várja az utazóközönséget. S hogy miként is került napirendre Magyarországon az emeletes buszok forgalomba hozatala? A korabeli újságcikk szerint „gondot okoz például az is, hogy két csuklós nem tud egymás után beállni a megállóba. Ezért új, kisebb helyet elfoglaló közlekedési járművekre kellett gondolnunk, s így merült fel az autóbuszok emeletesítésének gondolata.” Ekkor kezdték el a MÁVAUT-nál a tervek alapján legyártani az első példányt, melyet így jellemzett a korabeli sajtó: 

Száz férőhelyes, és nagyon kényelmes. Emeletét panoráma jelleggel képezzük ki, ahol valamennyi ülőhely fűrészfogszerűén kifelé néz. Állni csak az első szinten lehet, ott is csak 15—20 személy. Míg a londoni, berlini és müncheni autóbuszokon csak egy lépcsőn lehet felszállni, a magyar busz nagy előnye a külföldiekkel szemben, hogy két „lépcsőháza” lesz. Hátul lehet felmenni, és elöl leszállni. A busz közel 11 méter hosszú és 4,25 méter magas lesz.

A két Ikarus 556-os autóbuszt (GA-81-16 és a GA-81-17 rendszámmal) 1968. október 3-án adták át emeletes autóbusz építése céljából a 20 sz. AKÖV-nek (GA 81-17-ből készült az alsó rész és az alváz is ez maradt). Úgy tervezték, hogy a következő év januárjában állítják forgalomba a kísérleti járművet, s a sajtó szerint azért esett Pécsre a választás, mert 

a belváros szűk utcáiban előnyös egy nagy befogadóképességű, mégis normálhosszúságú autóbusz.

 1969. április elsején azonban csak áprilisi tréfaként tudósított a Dunántúli Napló a pécsi emeletes busz forgalomba állásáról, mikor az még májusban is Budapesten, a Nemzetközi Vásáron volt látható. Ezután 1969 júliusát jelölte meg a helyi sajtó az egy ideig „csak kísérletképpen” forgalomba állítandó emeletes busz Pécsre érkezésének időpontjaként. Végül a várva várt nap 1969. augusztus 20-án érkezett el, ekkor állt Pécsett ünnepélyes keretek között forgalomba a képeken már többször látott emeletes busz. 

A pécsi emeletes busz hét év alatt is nagy karriert futott be a város közlekedésében

Az átadáskor így mutatta be a helyi sajtó az unikális járművet, és a buszt vezető pilótát: 

Az új emeletes busz a földszinten 36 ülő és 20 álló utast tud szállítani. Az emeleten 28 ülőhely van. Állni fenn nem lehet. Hogy mennyi utas tartózkodik az emeleten azt a kalauz előtt levő tábla jelzi, ugyanis ha leül az utas, akkor a táblácskán az adott kis lámpa kialszik. A sofőr egy periszkóppal tudja ellenőrizni az emeleti utasteret. Petrohán Mihály, az emeletes autóbusz vezetője elmondta, hogy kormányzással kell kiegyensúlyozni a karosszéria kilengését. Új feladatot jelent ez vezetői prakszisában. Reméli, hogy az utazóközönség fegyelmezett magatartásával elősegíti munkáját.

A nem mindennapi feladatot vállaló pilóta később a Dunántúli naplónak is nyilatkozott a kihívásról:

Az emeletes buszt vezető Petrohán Mihály szívesen nyilatkozott a Dunántúli Naplónak
Fotó: MW / Forrás: MW

A kezdeti nagy csinnadratta után 1971-1972-ből egy-egy rövid említés történik még a helyi sajtóban a buszról, de utána eltűnnek a járműről szóló hírek, még a forgalomból való kivonásáról sem tett említést a Dunántúli Napló. Valamivel később egy rövid információ jelent meg a sorsáról: 

selejtezés után a 12-es Volán Vállalat alkatrészjavító- és gyártó üzemének szocialista brigádjai mintegy kétezer társadalmi munkaóra ráfordítással felújították és átalakították az autóbuszt, melyből olvasótermet, társalgót hoztak létre.

Így a helyi sajtó szerint mintegy 200 000 km-t futott  jármű némi könyvtári funkciót is beöltő utóéletét egy darabig a Volán balatonvilágosi üdülőjében múlatta. 

A később magángyűjtő kezébe került jármű 2022 őszén teljes pompájában tért vissza kezdeti sikerei helyére, Pécsre, elkápráztatva az akkori veteránautó kiállítás látogatóit.

Majd 50 év után, 2022-ben tért vissza a pécsi utakra a pécsi emeletes busz
Majd 50 év után, 2022-ben tért vissza a pécsi utakra a pécsi emeletes busz.
Fotó: MW / Forrás:   MW

 

  1. Az Ikarus gyár által gyártott autóbuszok
    Jármű    Gyártásban    Darabszám
    Ikarus 30    1950–1957    3175 db
    Ikarus 60    1952–1959    1 744 db
    Ikarus 66    1952–1973    9260 db
    Ikarus 55    1954–1973    7466 db
    Ikarus 31    1956–1965    3429 db
    Ikarus 630    1959–1971    5 610 db
    Ikarus 556    1965–1973    5651 db
    Ikarus 180    1966–1973    7802 db
    Ikarus 260    1971–2002    72 547 db
    Ikarus 266    1972–1990    6 681 db
    Ikarus 211    1973–1990    5 650 db
    Ikarus 190    1973–1977    256 db
    Ikarus 280    1973–2003    60 993 db
    Ikarus 256    1974–2002    23 290 db
    Ikarus 282    1976–1978    11 db
    Ikarus 435    1985–2002    757 db
    Ikarus 415    1987–2002    1 042 db
    Ikarus 263    1988–2001    1 626 db
    Ikarus 283    1988–1997    1 003 db
    Ikarus E91    1990    191 db
    Ikarus 480    1990–1997    143 db
    Ikarus E95    1992-2005    645 db
    Ikarus E94    1993–2006    8 db
    Ikarus 411    1993    6 db
    Ikarus 405    1995    117 db
    Ikarus 412    1995–2001    120 db
    Ikarus 417    1995–2002    32 db
    Ikarus C56    1998–2002    399 db
    Ikarus C80    1998–2002    103 db
    Ikarus V187    2010–2012    22 db
    Ikarus V127    2014–2015    18 db
    Ikarus 120E    2021–    20 db
    Ikarus 80E    2023–    1 db


 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában