2025.04.22. 09:00
A sofőr, aki a pécsi emeletes busz megszelídítője volt
Nagy karriert futott be a pécsi emeletes busz. Nemcsak aktív időszakában, amikor a pécsi emeletes busz a pécsiek és a városba látogató vendégek kedvelt közlekedési eszköze volt, hanem később, és még napjainkban is, amikor felújítva érkezik vissza Pécsre a veterán jármű.

Fotó: Laufer László
Egyik legutóbbi, a pécsi buszok történetével foglalkozó múltidéző összeállításunkat követően kaptunk egy olvasónktól egy levelet, amiben a következő sorok voltak: annak idején senki nem merte vállalni a pécsi emeletes busz vezetését a bizonytalansága miatt. Végül egy 50 év körüli úr elvállalta, egyedül ő vezette évekig. Ezt az illetőt úgy hívták, hogy Petrohán Mihály.

Forrás: Csorba Győző Könyvtár
A busz története nem csak a pécsieket foglalkoztatja, sokak számára őriz felejthetetlen élményt a jármű. Érdemes tehát kicsit felidézni a múltját.
Az emeletes autóbusz Pécsen 1969. augusztus 20-án mutatkozott be, és mintegy hét éven át, 1976 júniusáig járta a város útjait. A következőkben a jármű pécsi pályafutásával foglalkozó írásokból szemezgetünk.
Annak idején 1968 októberében arról tudósította olvasóit a Dunántúli Napló, hogy Pécs kapja az első emeletes buszt, melyen „panoráma jelleggel kiképzett emelet”, „száz férőhely – két lépcsőház” várja az utazóközönséget. S hogy miként is került napirendre Magyarországon az emeletes buszok forgalomba hozatala? A korabeli újságcikk szerint „gondot okoz például az is, hogy két csuklós nem tud egymás után beállni a megállóba. Ezért új, kisebb helyet elfoglaló közlekedési járművekre kellett gondolnunk, s így merült fel az autóbuszok emeletesítésének gondolata.” Ekkor kezdték el a MÁVAUT-nál a tervek alapján legyártani az első példányt, melyet így jellemzett a korabeli sajtó:
Száz férőhelyes, és nagyon kényelmes. Emeletét panoráma jelleggel képezzük ki, ahol valamennyi ülőhely fűrészfogszerűén kifelé néz. Állni csak az első szinten lehet, ott is csak 15—20 személy. Míg a londoni, berlini és müncheni autóbuszokon csak egy lépcsőn lehet felszállni, a magyar busz nagy előnye a külföldiekkel szemben, hogy két „lépcsőháza” lesz. Hátul lehet felmenni, és elöl leszállni. A busz közel 11 méter hosszú és 4,25 méter magas lesz.
A két Ikarus 556-os autóbuszt (GA-81-16 és a GA-81-17 rendszámmal) 1968. október 3-án adták át emeletes autóbusz építése céljából a 20 sz. AKÖV-nek (GA 81-17-ből készült az alsó rész és az alváz is ez maradt). Úgy tervezték, hogy a következő év januárjában állítják forgalomba a kísérleti járművet, s a sajtó szerint azért esett Pécsre a választás, mert
a belváros szűk utcáiban előnyös egy nagy befogadóképességű, mégis normálhosszúságú autóbusz.
1969. április elsején azonban csak áprilisi tréfaként tudósított a Dunántúli Napló a pécsi emeletes busz forgalomba állásáról, mikor az még májusban is Budapesten, a Nemzetközi Vásáron volt látható. Ezután 1969 júliusát jelölte meg a helyi sajtó az egy ideig „csak kísérletképpen” forgalomba állítandó emeletes busz Pécsre érkezésének időpontjaként. Végül a várva várt nap 1969. augusztus 20-án érkezett el, ekkor állt Pécsett ünnepélyes keretek között forgalomba a képeken már többször látott emeletes busz.
A pécsi emeletes busz hét év alatt is nagy karriert futott be a város közlekedésében
Az átadáskor így mutatta be a helyi sajtó az unikális járművet, és a buszt vezető pilótát:
Az új emeletes busz a földszinten 36 ülő és 20 álló utast tud szállítani. Az emeleten 28 ülőhely van. Állni fenn nem lehet. Hogy mennyi utas tartózkodik az emeleten azt a kalauz előtt levő tábla jelzi, ugyanis ha leül az utas, akkor a táblácskán az adott kis lámpa kialszik. A sofőr egy periszkóppal tudja ellenőrizni az emeleti utasteret. Petrohán Mihály, az emeletes autóbusz vezetője elmondta, hogy kormányzással kell kiegyensúlyozni a karosszéria kilengését. Új feladatot jelent ez vezetői prakszisában. Reméli, hogy az utazóközönség fegyelmezett magatartásával elősegíti munkáját.
A nem mindennapi feladatot vállaló pilóta később a Dunántúli naplónak is nyilatkozott a kihívásról:

Fotó: MW / Forrás: MW
A kezdeti nagy csinnadratta után 1971-1972-ből egy-egy rövid említés történik még a helyi sajtóban a buszról, de utána eltűnnek a járműről szóló hírek, még a forgalomból való kivonásáról sem tett említést a Dunántúli Napló. Valamivel később egy rövid információ jelent meg a sorsáról:
selejtezés után a 12-es Volán Vállalat alkatrészjavító- és gyártó üzemének szocialista brigádjai mintegy kétezer társadalmi munkaóra ráfordítással felújították és átalakították az autóbuszt, melyből olvasótermet, társalgót hoztak létre.
Így a helyi sajtó szerint mintegy 200 000 km-t futott jármű némi könyvtári funkciót is beöltő utóéletét egy darabig a Volán balatonvilágosi üdülőjében múlatta.
A később magángyűjtő kezébe került jármű 2022 őszén teljes pompájában tért vissza kezdeti sikerei helyére, Pécsre, elkápráztatva az akkori veteránautó kiállítás látogatóit.

Fotó: MW / Forrás: MW
- Az Ikarus gyár által gyártott autóbuszok
Jármű Gyártásban Darabszám
Ikarus 30 1950–1957 3175 db
Ikarus 60 1952–1959 1 744 db
Ikarus 66 1952–1973 9260 db
Ikarus 55 1954–1973 7466 db
Ikarus 31 1956–1965 3429 db
Ikarus 630 1959–1971 5 610 db
Ikarus 556 1965–1973 5651 db
Ikarus 180 1966–1973 7802 db
Ikarus 260 1971–2002 72 547 db
Ikarus 266 1972–1990 6 681 db
Ikarus 211 1973–1990 5 650 db
Ikarus 190 1973–1977 256 db
Ikarus 280 1973–2003 60 993 db
Ikarus 256 1974–2002 23 290 db
Ikarus 282 1976–1978 11 db
Ikarus 435 1985–2002 757 db
Ikarus 415 1987–2002 1 042 db
Ikarus 263 1988–2001 1 626 db
Ikarus 283 1988–1997 1 003 db
Ikarus E91 1990 191 db
Ikarus 480 1990–1997 143 db
Ikarus E95 1992-2005 645 db
Ikarus E94 1993–2006 8 db
Ikarus 411 1993 6 db
Ikarus 405 1995 117 db
Ikarus 412 1995–2001 120 db
Ikarus 417 1995–2002 32 db
Ikarus C56 1998–2002 399 db
Ikarus C80 1998–2002 103 db
Ikarus V187 2010–2012 22 db
Ikarus V127 2014–2015 18 db
Ikarus 120E 2021– 20 db
Ikarus 80E 2023– 1 db