2025.05.11. 17:30
Kijöttek az adatok, ennyire drága a pécsi buszozás
2025-ben is marad a 15 éves átlagéletkorú buszpark. Tényleg csak csoda kellene ahhoz, hogy ez megváltozzon, miközben Pécs önkormányzata milliárdokat tol a Tüke Buszba. Hol a pénz?

Szinte lehetetlennek tűnik az, hogy Pécsen valaha új buszok szaladjanak egy csapásra. Jelenlegi adatok szerint ugyanis nemcsak lelakottak, elöregedettek a buszok, hanem csak úgy szívják el a város vagyonát. A Tüke Busz Zrt. által a városházára eljuttatott adatokból ugyanis kiderül, hogy 2024-ben 4,2 milliárdot pumpált az önkormányzat a vállalatba, miközben 2,8 milliárdos árbevételt ért csak el a cég. A pénz nagy része pedig működésre ment el, azaz arra, hogy egyáltalán el tudjanak indulni a járatok és az utasokat elvigyék a egyik helyről a másikra – már ha nem késnek a járatok.

Fotó: Laufer László / Forrás: MW
A tömegközlekedési vállalat helyzetét jól jellemzi, hogy mindössze 53 millióval lett ez több mint az előző évben, ezzel szemben 322 millióval több lett az olyan anyagjellegű kiadásuk, ami elsősorban a gázolaj árának emelkedése miatt következett be. Az sem elenyésző, hogy átlagosan a buszok 100 kilométeren 50 liter gázolajat fogyasztanak, azaz egy kilométeren két litert.
660 millióval költenek többet bérekre, járulékokra, ami béremelésnek és létszám növekedésének köszönhető; a 409 dolgozóra 3,84 milliárdot költenek. Ez azt jelenti, hogy egy dolgozó átlagosan 783 ezer forintba került havonta.
Mint az közismert, a pécsiek a buszok tisztaságával sincsenek kibékülve, pedig a takarításra 43 milliót költöttek. Ez azt jelenti a 158 darabból álló buszpark esetében egy-egy gépjármű tisztítása 280 ezer forintba került. Az, hogy ez meglátszik-e, az utazók megítélhetik.
Öreg busz, nem vén busz?
A városban egyébként összesen 62 csuklós és 96 szóló busz van, az előbbiek életkora 17 év felett van, míg az utóbbiak 14 év körül mozog átlagban.
Már a menetrend sem a régi, csak a buszok
A jelenleg is használatos menetrend alapjait 2022 ősszel úgy hirdették meg, hogy csökkentett szolgáltatást nyújtanak ugyanazért a jegy- és a bérletárakért. Akkor a baloldali városvezetés azt hangsúlyozta, hogy egy „megerősített nyári menetrendet” alkalmaznak, amikor csökkentették a járatok számát.