Megoldási javaslat

2025.05.21. 20:00

60 év felett már ne vezessünk? Jöhet a kötelező állapotfelmérés az idős sofőröknek

A keddi halálos baleset kapcsán ismét forró a téma, amelyről legutóbbi podcast adásunkban egy szakértővel beszélgettünk. Hány éves kortól vonják be a jogosítványt?

60 év felett már ne vezessünk? Jöhet a kötelező állapotfelmérés az idős sofőröknek

Illusztráció.

Forrás: MW

Katona Ágnes szakoktatóval készített podcastünk a napokban jelent meg. A hosszabb hangvételű beszélgetésben több érdekes témát is érintettünk, ezek közül az egyik a sok-sok vitát kiváltó „hány éves korig lehessen vezetni?” kérdés. A gépjárművezető-oktatással 32 éve foglalkozó szakértőnk álláspontja egyértelmű a kérdésben, a jogosítványt azonban nem korhoz kötné. 

jogosítvány
Egy 80 év körüli sofőr okozott halálos balesetet az M6-os Pécs felé vezető szakaszán. Hány éves kortól vonják be a jogosítványt?
Fotó: Löffler Péter

Hány éves korig legyen engedélyezett a jogosítvány?

Természetesen az idősek vezetése kapcsán előkerülő vitákban egyből jön a kontra: a fiatalok pedig száguldoznak a frissen megszerzett jogosítványukkal. A két állítás azonban nem üti egymást, mindkét probléma valós. Az idős sofőrök vezetésének szabályozása azért is került újra reflektorfénybe, mivel a napokban egy 80 év feletti vezető rossz helyen hajtott fel az M6-os autópálya Pécs felé vezető szakaszára, amellyel nem csak megszegte a KRESZ-t, hanem frontális, halálos balesetet okozott, hiába igyekeztek neki jelezni, hogy rossz helyen jár.

Katona Ágnest arról faggattuk, szerinte mi lenne a jó megoldás a nyugdíjas sofőrök esetében.

„Ez egy borzasztóan nehéz kérdés, és aktuális és nagyon jó. Én semmiképpen nem kötném korhoz. Nekem van olyan kollégám, aki elmúlt 80 éves, és mind szellemileg, mind fizikálisan, minden téren abszolút teljesen rendben van, és biztonságosan autózik, biztonságosan oktat, de vannak fiatalabbak is, akár 30-40 évesek is, akik már alkalmatlanok”kezdte álláspontja kifejtését a szakoktató, majd más megvilágításba helyezte a kérdést.

„A rendszer első hibája az, hogy az orvosi alkalmasságit a háziorvos adja meg. Tehát bizonyos életkor felett nem lenne szabad, hogy a háziorvos adja meg. A másik, hogy nagyon sok ember tud úgy viselkedni, vagy egy vizsgálat során olyan magatartást tanúsítani, amiből nem derül az ki, hogy a hétköznapok során egyébként ő mennyire feledékeny, mennyire nem tud figyelni, milyen a reakcióideje. Tehát ismerünk egy csomó olyan családot, ahol tudják, hogy a papának nem lenne szabad beülni az autóba, mert életveszélyes.” 

Olyat is láttam Pécsen a városban, hogy egy bácsi − és nem felejtem el, számtalanszor láttam − úgy botorkált ki a kocsijáig, és menni nem tudott, és elképzelni nem tudom, hogy milyen reakcióidővel létezhet és vezethet, de a családja bizonyára tudja. Nem tudom, hogy melyik az a pont, ahol ezt meg lehetne fogni. Mert ugye amíg a háziorvos felelőssége, ott már van egy bizalmi kapcsolat. Tehát Marika néni odajár a háziorvoshoz 40 éve, ismerik, szeretik egymást, és hát értse meg, doktor úr, hát nekem kell az a jogosítvány, hogy csak a piacra megyek el, hát ne csinálja ezt velem, hát a lányom már nem tud vinni, nem ér rá, tudja, doktor úr, adja már meg azt a jogosítványt. Ha meg egy tök idegenhez megy be, aki nem ismeri az ő előzményeit, nem látja, milyen volt, nem látja, milyen lett, csak paraméterek alapján ítéli meg, az talán többet érne. Bocsánat, nem szeretném a háziorvosokat megbántani, ez egy emberi dolog, amit most én itt elmondtam. Nem kötném korhoz, inkább folyamatos állapotfelméréshez.

Egy biztos: egy átlátható, de a körülményekhez képest igazságos szabályozás már égetően sürgős, ezzel minimalizálni lehetne a balesetveszélyt az utakon. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában