2025.05.22. 12:00
Végjáték: csendes rolleres rendszerváltás zajlik Pécsen
Néhány éve kevesen számítottak erre, de úgy tűnik, hogy most komoly változások jönnek. Pécsi végjáték, vagy ez valami újnak a kezdete.

Megszokott látvány a nagyvárosokban
Forrás: MW
Fotó: Mirkó István
A pécsieknek talán már fel sem tűnik, hogy a város elektromos közbringarendszerének egyes dokkolói le vannak ragasztva. Pedig a látvány nem csupán esztétikai probléma: a Pécsike rendszer működése az elmúlt évben látványosan visszaesett. A Biokom Nfkt. adataiból is kiderül, hogy használók alig vannak, ezért felmerül a kérdés: érdemes-e még fenntartani a rendszert, vagy elérte a végét?

Fotó: Löffler Péter
Drasztikus visszaesés a használatban
A Biokom Nkft.től kapott számok önmagukért beszélnek:
2024 tavaszán (március 1. – május 31.) még 1.030 utazást regisztráltak.
2025 tavaszán (március 1. – május 19.) már csak 240 utazás történt.
Ez közel 80%-os visszaesést jelent, és az adatok szerint semmi nem utal arra, hogy ez a tendencia megfordulna.
Dokkolók zárva, bicikli alig
A rendszer jelenleg 108 dokkolóval rendelkezik, ezek közül 13 nem működik, ami több mint 10%-os kiesést jelent. Ez rontja a rendszer megbízhatóságát és vonzerejét, különösen akkor, ha a meghibásodás épp a kívánt állomáson történik.
A Pécsike hét állomásból áll, ezek közül négy a belvárosban, egymáshoz közel helyezkedik el, így a lefedettség is korlátozott. A hálózat az egyetemvárosi kerékpárút mentén húzódik, a PTE klinikai tömbtől a Zsolnay-negyedig. Ez azonban kevés ahhoz, hogy valóban alternatív közlekedési eszközként funkcionáljon a városban.
A rollerek letarolták a várost
A közlekedési szokások megváltoztak a rollerek érkezésével. Míg a Pécsikének mindössze hét fix állomása van, addig 110 rollerparkoló található Pécs különböző pontjain. A kisebb kerekű járművek előnye, hogy nem helyhez kötöttek, bármelyik parkolóból felvehetők, és szinte bárhol leadhatók – ezt a rugalmasságot a Pécsike jelenlegi formájában nem tudja nyújtani.
Fenntartás vagy vég?
A rendszer fenntartása ráadásul költséges: 2024-ben az üzemeltetés 8 millió forintba került, miközben a használati adatokból látható, hogy a bevételek messze nem fedezik a kiadásokat.
Lehet-e még élet a Pécsikében?
A Biokom Nkft. üzemeltetési tapasztalata, hogy a helyhez kötött dokkolóállomásos rendszerek nem igazán vonzóak a felhasználók számára, ezért mindenképpen bővíteni kellene az állomásokat, de leginkább az elektromos kerékpár hálózatot is az e-rollerek mintájára állomás függetlenné lenne célszerű alakítani.
Ez is egy rendszerváltás volt...