Alakulóban

2025.05.22. 12:00

Végjáték: csendes rolleres rendszerváltás zajlik Pécsen

Néhány éve kevesen számítottak erre, de úgy tűnik, hogy most komoly változások jönnek. Pécsi végjáték, vagy ez valami újnak a kezdete.

Végjáték: csendes rolleres rendszerváltás zajlik Pécsen

Megszokott látvány a nagyvárosokban

Forrás: MW

Fotó: Mirkó István

A pécsieknek talán már fel sem tűnik, hogy a város elektromos közbringarendszerének egyes dokkolói le vannak ragasztva. Pedig a látvány nem csupán esztétikai probléma: a Pécsike rendszer működése az elmúlt évben látványosan visszaesett. A Biokom Nfkt. adataiból is kiderül, hogy használók alig vannak, ezért felmerül a kérdés: érdemes-e még fenntartani a rendszert, vagy elérte a végét?

vég
A Pécsike végét járja az e-rollerek miatt? 
Fotó: Löffler Péter

Drasztikus visszaesés a használatban

A Biokom Nkft.től kapott számok önmagukért beszélnek:

2024 tavaszán (március 1. – május 31.) még 1.030 utazást regisztráltak.

2025 tavaszán (március 1. – május 19.) már csak 240 utazás történt.

Ez közel 80%-os visszaesést jelent, és az adatok szerint semmi nem utal arra, hogy ez a tendencia megfordulna.

Dokkolók zárva, bicikli alig

A rendszer jelenleg 108 dokkolóval rendelkezik, ezek közül 13 nem működik, ami több mint 10%-os kiesést jelent. Ez rontja a rendszer megbízhatóságát és vonzerejét, különösen akkor, ha a meghibásodás épp a kívánt állomáson történik.

A Pécsike hét állomásból áll, ezek közül négy a belvárosban, egymáshoz közel helyezkedik el, így a lefedettség is korlátozott. A hálózat az egyetemvárosi kerékpárút mentén húzódik, a PTE klinikai tömbtől a Zsolnay-negyedig. Ez azonban kevés ahhoz, hogy valóban alternatív közlekedési eszközként funkcionáljon a városban.

A rollerek letarolták a várost

A közlekedési szokások megváltoztak a rollerek érkezésével. Míg a Pécsikének mindössze hét fix állomása van, addig 110 rollerparkoló található Pécs különböző pontjain. A kisebb kerekű járművek előnye, hogy nem helyhez kötöttek, bármelyik parkolóból felvehetők, és szinte bárhol leadhatók – ezt a rugalmasságot a Pécsike jelenlegi formájában nem tudja nyújtani.

Fenntartás vagy vég? 

A rendszer fenntartása ráadásul költséges: 2024-ben az üzemeltetés 8 millió forintba került, miközben a használati adatokból látható, hogy a bevételek messze nem fedezik a kiadásokat.  

Lehet-e még élet a Pécsikében?

A Biokom Nkft. üzemeltetési tapasztalata, hogy a helyhez kötött dokkolóállomásos rendszerek nem igazán vonzóak a felhasználók számára, ezért mindenképpen bővíteni kellene az állomásokat, de leginkább az elektromos kerékpár hálózatot is az e-rollerek mintájára állomás függetlenné lenne célszerű alakítani.

Ez is egy rendszerváltás volt...

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában