2025.06.10. 06:00
Kötelező KRESZ vizsga a rollerre és a kerékpárra − Pécsre nem valók ezek a közlekedési eszközök
Nem lesz egyszerű keretek közé szorítani a rollereseket. A szakértő szerint kötelező KRESZ vizsga kellene a rollerek és a kerékpárok használatához is.

Többen nem rendeltetésszerűen használják az elektromos rollereket.
Forrás: MW
Fotó: Bánkúti Sándor
Az új KRESZ tervezete már az illetékesek előtt van. Ennek egyik, ha nem a legfontosabb pontja lehet az elektromos rollerekre, valamint a kerékpárokra vonatkozó szabályozások szigorítása. Pécsen sajnos nem egyszer fordult már elő rolleres baleset, ráadásul az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy rengeteg, a helyi közlekedést nem ismerő külföldi ételfutár is rója az utakat a városban.

Forrás: MW
KRESZ változásokat sürgetnek a szakértők
A KRESZ változások és a rolleresek közlekedésben való helyzete kapcsán Katona Ágnessel beszélgettünk az egyik legújabb podcast adásunkban. A több, mint 30 éve a pályán lévő szakoktató szerint sokrétű a probléma.
A szakértőt arról kérdeztük, hogy milyennek tartja az elektromos rollereseket?
Életveszélyesek. Saját magukra nézve és másokra nézve is. Mielőtt belemegyünk ebbe a témába, azért azt tisztáznám, hogy nem csak konkrétan az veszélyezteti a forgalmat, amikor valaki valahova odamegy és ott közlekedik, hanem az a tempó, amivel megközelít egy adott forgalmi helyzetet, egy útkereszteződést vagy bármit, ahol nem számítanak arra, hogy bárki olyan tempóval onnan, és úgy fog közlekedni. Maga az, hogy megijeszt valakit ezzel, aki normálisan megy és figyel azokra a dolgokra, amire abban a közlekedési helyzetben kellene figyelni, és ő berobbant oda a rollerével egy ilyen szituációba, az pont elég arra, hogy az autós megijedjen, elrántsa a kormányt, nagyot fékezzen, tehát valami olyat cselekedjen, amire a többiek nem számítanak. Egy következményhullámot tud elindítani, lehet, hogy ő már nincsen sehol, de a következményei mégis súlyosak lehetnek.
- Lehetne-e ezeket az eszközöket biztonságosan használni Pécsen?„Nagyon jó dolog a kerékpár, nagyon jó dolog az elektromos roller. Nagy sebességgel el lehet jutni pikk-pakk A pontból B-be anélkül, hogy hatalmas fogyasztású járművekkel, ötszemélyes autókkal egyedül járjuk a várost. Ez nagyon jó, csak a baj az, hogy nem erre lett tervezve a város. Tehát kinőttük, nem mi, nem csak Pécsett, hanem úgy általában a városok kinőtték magukat, tehát nincs annyi hely, amennyi autó van. Éppen hogy meg tudjuk oldani. Tehát amennyi megmarad út, abba kellene megtalálni a helyét egy ilyen nagy sebességgel közlekedő, ám de teljesen védtelen és kiszámíthatatlan járműnek, ez borzasztóan nagy veszély. Pécs egy hegyi város. Tehát nem Kalocsán vagy Szegeden vagyunk, ahol úgy születtél, hogy már óvodában kerékpárral jártál, így felnőtt korodban, ahogy belenősz az autóba, tudod azt, hogy mire számítsál a kerékpárosoktól. Annak ott van egy hagyománya, egy kultúrája, Pécsen nagyon minimális a kerékpáros kultúra.”
Katona Ágnest végül arról faggattuk, hogy megoldást jelentene-e egy szigorúbb szabályozás, esetleg komolyabb bírságok kiosztása?
„Nem tudom, hogy mi lenne a jó megoldás arra, hogy ők hogyan és miként közlekedjenek. Pont a napokban volt egy ilyen sztorim, hogy a forgalmas úton haladtunk, odaértünk a lámpához, ami pirosra váltott, mellettünk pedig egy kerékpáros jött. Meg sem állt, le sem szállt, rögtön elhúzódott félre jobbra a járda felé, mintha ott közlekedett volna, majd átment a zebrán, mert ott éppen zöld volt, majd visszajött az útra, és ment tovább. Szóval, az egyik pillanatban gyalogos, másik pillanatban kerékpáros, harmadik pillanatban meg beáll a gépkocsisorba. Nem tudom elképzelni ennek a megoldását, de emberek azt se tudták elképzelni, hogy a Holdra repülünk. Tehát nyilván, hogy ennek is van megoldása. Én két dolgot tennék ebben a pillanatban kötelezővé a közlekedéssel kapcsolatban minden olyan eszköznek, ami az úton haladhat, járműnek nevezzük azokat is, amik éppen nem gépi meghajtásúak, meg hivatalosan nem sorolja be a KRESZ jármű kategóriába, de akkor is itt most járműnek nevezzük őket. Ezeknek én mind rendszámot adnék, tehát a kétkerekű, egykerekű roller, bármi a neve, mindegyiknek kötelezően rendszámot adnék, és jogosítványt, méghozzá olyan módon, hogy egy 8 általános végzettséghez mindenképpen egy KRESZ vizsgát tennék kötelezővé, ami az alap KRESZ ismereteket igazolná. Igaz, hogy gyerekek is közlekednek kint az úton, de hát azért a zöme mégiscsak felnőtt korú ember, aki felelősségre vonható. Szerintem, ha lenne mondjuk minden kerékpárnak rendszáma, visszafogná ezeket az eseteket, amit az előbb elmeséltem, már csak azért is, mert nagyon sok autóban van már kamera. Nem fognak ilyen trükköket csinálni akkor, hogyha egy rendszámmal be lehet azonosítani őket, és meg lehet kérdezni, hogy most ezt miért csináltad” − véli a szakértő.