2025.06.13. 12:00
Ők már nem fiatalok – mégis keményen sújthatja őket az új előírás!
Fellángoltak az indulatok a kötelező éves műszaki vizsga terve miatt, de vajon érinti ez a muzeális értékű járműveket is? A kérdésről Mott Jánossal, az Oldtimer Club Pécs vezetőjével beszélgettünk.
Nemrég látott napvilágot az Európai Bizottság azon javaslata, amely szerint a tíz évnél idősebb gépjárművek esetében évente kötelező műszaki vizsgát írnának elő. A cél világos: növelni a közlekedésbiztonságot és csökkenteni a környezetkárosító kibocsátásokat. Azonban nem csak a hagyományos személyautókat érintené a változás – sokakban felmerült a kérdés: mi lesz az oldtimerekkel?

Fotó: MW
Az oldtimerek esetében ez a helyzet
Mott János, az Oldtimer Club Pécs elnöke szerint jelenleg nincs egyértelmű szabályozás arra nézve, hogy a javasolt új rendszer az OT-minősítéssel rendelkező, muzeális járműveket is érintené-e. „Egyelőre nincs döntés, nincs egyértelmű törvényi háttér. Azt tudjuk, hogy jelenleg egy oldtimer autót – ha hivatalosan, OT-rendszámmal rendelkezik – ötévente kell minősíteni, valamint műszaki vizsgára vinni” – mondta a szakember.
A klasszikus autók vizsgáztatása másképp zajlik, mint a hétköznapi járműveké. Pécsen is van kijelölt vizsgaállomás, a Hengermalom utca 3. szám alatt, ahol kizárólag az ilyen, veterán minősítésű járműveket vizsgálják.
Komolyan átnézik az autókat, de a szempontok nem azonosak egy modern dízel vagy hibrid esetében elvárttal
– hangsúlyozta Mott János.
Hozzátette: előre kell jelentkezni, jellemzően akár egy-két hónappal korábban is, mivel kevés a minősítésre kijelölt hely és szakember.
Így is szigorú az ellenőrzés
Az oldtimer státusz megszerzése sem egyszerű: legalább 30 évesnek kell lennie a járműnek, és külsőleg, szerkezetileg is meg kell felelnie a gyári állapotnak. Nem lehet rozsdás a karosszéria vagy a kipufogó, és az eredeti felszereltség is elvárás. A minősítést egy bizottság végzi, amelyben a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és az Autóklub képviselői is jelen vannak.
Mott János szerint az új szabályozás – amennyiben az oldtimerekre is kiterjed – hátrányosan érintheti a veterános közösséget.
Ezeket az autókat nem napi használatra szánják, sokan csak néhány rendezvényre, kiállításra vagy szép időben történő gurulásra veszik elő őket. Azt, hogy évente vizsgára kényszerítsék őket, túlzásnak érezném
– fogalmazott.
A kérdés tehát nyitott, és amíg nincs egyértelmű jogszabály, addig az OT-rendszámos járművek maradnak a jelenlegi ötéves rendszerben. Az viszont biztos: a klasszikus autók világában más mércével mérnek – és talán ez így is van rendjén.