Nem lesz baj

2025.07.06. 17:30

Felkészült a vasút a brutális kánikulára – legalábbis ebben bízunk!

A tanév végétől főszezoni menetrend szerint működik a MÁV, az első, igazán erős forgalmú hétvégék tapasztalatai alapján pedig folyamatosan finomhangoljak a nyári működésüket. A vasúti közlekedés kihívásai persze azért komoly kihívásokat jelentenek, a késések nem meglepőek.

A MÁV közleménye szerint betáraztak például azokból a sorompóalkatrészekből, amelyek a pünkösdi hőségben meghibásodtak, és zavarokat okoztak a balatoni fővonal közlekedésében – a késés ugyanis nem lehet opció. Az idei szezonra megtízszerezték az erősítőbusz-flotta létszámát, de ezen a 200 db, „ugrásra kész” MÁV-buszon kívül további félszáz, vágányzári vonatpótlásra elkülönített jármű, illetve ugyanennyi, helyközi forgalomban közlekedő, de a nyári hétvégeken felszabaduló autóbusz is rövid időn belül átvezényelhető egy-egy haváriahelyzet helyszínére. A vasúti közlekedés ennek fényében talán tényleg gördülékeny lesz, de ha késnek a vonatok, akkor azért olyan nagyon nem lepődünk meg ezekben a napokban.

A vasúti közlekedés nyáron sok kihívással szembesül
A vasúti közlekedés nem igazán szereti a nyári időszakot 

A vasúti közlekedés gördülékenységét segíti a Haváriaközpont

Az erősítő buszokat elsősorban a főváros és a Balaton közötti szakaszokra, a tó térségére, illetve a győri fővonal főbb beavatkozási pontjain tartják készenlétben, de összességében az ország 53 pontján készülnek tartalékkal, hogy bárhol következzen be esetleges forgalmi zavar a vasúti közlekedésben, azonnal be tudjanak avatkozni.

A bevethető flottát – az üzemirányítás szakembereivel együttműködve – most is az év elején létrehozott Országos Haváriaközpont vezényli. Itt a nyári időszakban emelt létszám dolgozik majd: a fődiszpécser mellett összesen 9 ügyeletes teljesít szolgálatot éjjel-nappal. Velük állnak kapcsolatban azok az utasmenedzserek, akiknek az utasok helyszíni tájékoztatása, haváriahelyzet alatti támogatása a feladatuk. Ők négy, kiemelt balatoni helyszínen, Siófok, Fonyód, Keszthely, Balatonfüred állomásokon augusztus legvégéig minden nap megerősített létszámmal lesznek jelen.

Ugyancsak folytatják egész nyáron a klímaügyeletet, azaz a járművek légkondicionáló berendezéseinek folyamatos monitorozását, de kísérleti jelleggel két Balaton IC-n wifis hőmérséklet-érzékelőket is telepítettek, amelyek révén lehetőség van a belső hőmérséklet távoli, valós idejű nyomon követésére, szükség esetén pedig a lehető leggyorsabb beavatkozásra.

Lapunkban már megírtuk, hogy Pécs és Budapest között jelenleg finoman szólva sem ideális a vasúti közlekedés: aki a nyári szünet elején szeretne vonattal eljutni Pécsről Budapestre vagy vissza, annak legalább két átszállással kell számolnia – különösen, ha a Keletiből indulna. Június 21-től ugyanis olyan menetrendi és vágányzári viszonyok léptek életbe, amelyek miatt az utasok akár három különböző közlekedési eszközzel is kénytelenek utazni a két állomás között.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában