2018.03.12. 17:30
Jegyárból nem működhetne a hangversenysorozat
Már kamarakoncerteket is világszínvonalú akusztikával, nemzetközi sztároktól hallhatunk a PTE Zeneművészeti Intézet jóvoltából. Hogy mi a jövő, merre halad a közönségbarát akció a Zsolnay-negyed Liszt Ferenc Hangversenytermében, arról Vas Bence gitárművészt, intézetigazgatót kérdeztük.
– Ráerősítettek ebben az évben, hétről hétre jönnek a legjobbak. Mi változott meg?
– Mindenkor az volt a szándék, hogy a diákjaink világhírű művészekkel találkozzanak koncerteken és kurzusokon. Sokat gondolkoztam, hogyan lehetne ezt még tovább fejleszteni, a közönséget is bevonva.
– Igaz, hogy az új Liszt Ferenc Hangversenyterem kamaraszinten olyan akusztikában, mint a Kodály Központ?
– Az itt fellépő világsztároktól csak ilyen elragadtatott visszajelzések érkeztek.
– Készülnek stúdiófelvételek is?
– Baráti Kristóf például itt vette lemezre Würtz Klárival a Beethoven hegedű-zongora szonátákat, most készült el egy gitártrió CD-je, illetve egy argentin művész négy CD-je is.
– Ebben az iskolaévadban minden hónapban legalább négy koncertből lehet válogatni. Lehet ezt hosszú távon bírni pénzzel és energiával?
– Oktatunk 17-féle hangszert, és ének-zenét is, szóval praktikus a sok koncert, hogy minden tagozat hozzájusson legendás művészekkel a találkozókhoz. Szemeszterben azonban visszaveszünk valamit az ütemből. Ezek a hangversenyek nem a bevételekről szólnak, hanem az oktatásról. Megfizethetetlen lenne a programsorozat a pécsi közönségnek ilyen hírességekkel, ha csak a jegybevételekre hagyatkozhatnánk, a PTE támogatása és a Kulturális Államtitkárság segítsége nélkül nem is működne. Van néhány művész, például Várdai István, Baráti Kristóf, akiknek az otthon melegét jelentik itt a fellépések, és a Berlini Filharmonikusoknál, a londoni akadémiánál is akadnak zeneművészek, professzorok, akik igen nagy örömmel jönnek.
– Péntek este olyan koncert következik a Kodály Társaság jubileuma alkalmából, ami a Kodály Központot is megtöltené. A színpadon például több mint százan váltják majd egymást.
– Volt már ilyen, hogy többen szerepeltek a pódiumon, mint ahányan a nézőtérre leülhettek. Ez az est is ingyenes lesz, egy kórusműnek pedig most jön az ősbemutatója.
– A gitár jól beilleszkedett a könnyűzenébe. Hoz ez a siker valamit a klasszikus hangszert választóknál is?
– A zeneiskolai gitároktatás aranykorát éli. Szerencsés híd ez, sok fiatalt visz át a komolyzenébe.
– Hangfelvételek kutatójaként mi a véleménye arról, hogy ma sokan gondolják úgy, nem járnak koncertekre, vesznek inkább egy jó CD-t, aztán otthon a hi-fi szetten meghallgatják?
– Tömören úgy fogalmazhatnék, messze nem ugyanaz egy Barcelona-Reál Madrid meccset élőben nézni, vagy a tévében. Jó tudni továbbá, hogy az ember nem csak a fülén át hallgat zenét, az egész testével fogadja a hangrezgéseket. Vannak technikai akadályok is, ami a koncert mellett szól, másrészt nagyon fontos az előadóművész kisugárzása, továbbá szemmel sokkal könnyebben fogadunk be valamit, mint füllel. Kényelmesebb tehát otthon, de rengeteget vesztünk az összhatásból.
– Rollerezik még?
– Kocsival jövök munkába, ám a rollert is hozom magammal, és a Zsolnay-negyeden belül többnyire rollerral közlekedem, vagy gyalog.
A klasszikus gitárjáték doktora
Vas Bence 1971-ben született Kiskunfélegyházán. Pécsre járt zeneművészeti főiskolára. A Zeneakadémiát az elsők között végezte el gitár szakon. Pozsonyban szerzett doktori címet, ugyancsak elsőként az országból. Tanított a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában, 1998-tól a Pécsi Zeneművészeti Főiskola majd a PTE Zeneművészeti Intézetének tanára, utóbbinak 2011-től az igazgatója. Zenei tankönyveket szerkesztett, tanított és játszott Japánban és Kínában, több CD-je is megjelent.