sajátos tananyag

2018.02.21. 20:00

Pécsi iskolákban tesztelték a kiadványt

Három pécsi középiskolában, illetve általános iskolában tesztelték az Emberség Erejével Alapítvány honlapján közzétett óravázlatokat, amelyek többek között a migrációt, a szíriai helyzet elemzését, a befogadás társadalmi kérdéseit is feldolgozták.  

Hajdu Zsolt

Az Emberség Erejével Alapítvány honlapján megtalálhatók az egyMÁStan iskolai óravázlatok, amelyek saját definíciójuk szerint „érzékenyítő jelleggel” foglalkoznak a migráció, a befogadás társadalmi kérdésével is.

Az alapítvány honlapja szerint „A szervezet 2007-ben indította emberi jogi nevelési programjait, helyi általános- és középiskolákkal együttműködve. 2015 tavaszától 2016 tavaszáig, az alapítvány szakemberei, a Norvég Civil Támogatási Alap finanszírozásával valósítottak meg 8 hosszú távú emberi jogi nevelési folyamatot, melyek igazodnak a Nemzeti Alaptantervhez és a hatályos kerettantervekhez, így Magyarország egész területén adaptálhatók.”

A program ugyanakkor több, minimum kérdéses megítélésű feladatot is tartalmaz. A földrajz projektben, amely a „Globális kihívások – a fenntarthatóság kérdőjelei” címet viseli, ezt olvashatjuk: „Gyakorlat neve: Találd meg az utad! Célok: A szíriai helyzet jobb megértése, a menekültek útjának megismerése. Összefoglaló: A BBC által készített játékban a diákok szír menekültekké változnak és lépésről lépésre kell döntéseket hozniuk, hogyan próbálnak eljutni Európába. Lépések: 1. Mondjuk el a csoportnak, hogy szír menekültek helyzetébe belegondolva kell döntéseket hozniuk, hogy eljussanak Európába. Szíriából indul a játék, minden helyzetben két döntési lehetőség van, ami közül választhatnak. A döntéseket egyszerű többséggel hozzuk meg. 2. A játék addig megy, amíg nem értünk el Európába, vagy pedig nem történt velünk valami sokkal rosszabb (pl.: török menekülttábor, tengerbe fulladás). Az idő és a játékosok kedvének függvényében többféle utat is kipróbálhatunk.”

A módszertani kiadványt a Pécsi Szakképzési Centrum – Zipernowsky Károly Műszaki Szakközépiskolában tesztelték. A 12. évfolyamosok történelem tanmenetében található Társadalmi ismeretek, állampolgári ismeretek című anyagot a pécsi Baptista Szeretetszolgálat Széchenyi István Gimnáziumában, míg az ötödikes erkölcstanhoz, a Kortársi csoportok – Én és közvetlen közösségeim című anyagot a Pécsi Tudományegyetem I. sz. Gyakorló Általános Iskolában próbálták ki egy óra keretében a 2015/16-os tanévben.

A különbség: „a rávezetés a megoldásra”

Az Emberség Erejével Alapítvány tájékoztatása szerint az egyMÁStan program segíti a pedagógusokat abban, hogy a hatályos kerettantervek által is előírt tantémákat hogyan tudják a lehető leghasznosabban átadni a diákoknak úgy, hogy a kérdésekre maguk keressenek választ. Mint elmondták, feldolgozták a hatályos kerettanterveket, s arra fókuszáltak, hogy hol vannak bennük szerintük az emberi jogi neveléshez köthető tartalmak.

„Teljes egészében a hatályos kerettantervekből dolgoztunk, így a kiadvány is azonos a jelenlegi tananyaggal. A különbség a módszertani megközelítésben van, a partneri viszonyban, a rávezetés a megoldásra szerepfelfogásban, a tapasztalati tanuláson és az állandó interakción.” – írták.

Az egyMÁStant nem vezették be egy intézményben sem, de partnerintézményeikben kipróbálták. A tesztelés az alapítvány szerint fontos, hogy lássák, hol van szükség változtatásra. A tesztelésben önkéntes alapon működött együtt az adott iskola pedagógusa, aki a tárgyat tanítja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!