2018.03.17. 20:00
Visszatért a karmester
A Pannon Filharmonikusok szakmailag és emberileg is rengeteget köszönhet Hamar Zsoltnak. Tíz éven át építette a pécsi zenekart és – immáron a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatójaként – annak a Kocsis Zoltánnak a zenekarával tért vissza, akinek szintén sokat köszönhet Pécs zenei élete. Arról kérdeztük a karmestert, hogy mit érez most és mi jöhet még a pécsi kapcsolatban.
– A Pannon Filharmonikusok Zenekar mondhatni a saját gyermeke. Mi akkor a Nemzeti Filharmonikusok?
– Csínján kell bánni az ilyen kijelentésekkel, de az tény, hogy mindkét együtteshez különlegesen erős szál fűz. A szívem jókora része ma is itt van Pécsen, a Nemzeti Filharmonikusok pedig az anyazenekarom, ahol tanultam, nevelkedtem, akadémista hallgatóként az ő hangversenyeiket hallgattam. Amit Pécsen csináltunk, annak jó részét előtte az NFZ-nél láttam és ki akartam próbálni. Azt pedig ajándékként élem meg, hogy újra a Nemzeti Filharmonikusokkal lehetek.
– Van erre példa a komolyzene világában?
– Nem titkolom, nekem Bernstein a nagy kedvencem, de csak nemrégiben döbbentem rá, hogy nagyon hasonló utat járt végig a New York-i Filharmonikusoktól indulva és oda visszatérve zeneigazgatónak. Ám ez a hasonlóság kizárólag csak az útra igaz.
– Ragyogó munkája volt Zürichben, Wiesbadenben, mi hozta mégis haza?
– Talán érzelgősnek tűnik, de Wiesbadenben, az egyik leggyönyörűbb német tartományi fővárosban másfél év után elementáris erővel tört rám a honvágy, így öt év után nem hosszabbítottam szerződést.
– A Filharmónia bérletében hosszú szünet után másfél éve újra Pécsre érkezett, s ilyen szervezésben szerepelt itt is. Hogy néz ki ez a kapcsolat?
– A Nemzeti Filharmonikusok igen jó viszonyt ápol a Filharmóniával, pár hónapja pedig újabb hosszú távú együttműködési szerződést írtunk alá. Ugyanakkor Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója is megtisztelt egy meghívással, így áprilisban jövök a Pannon Filharmonikusokat is vezényelni.
– Miért pont francia romantikusokat játszottak a Kodály Központban?
– A fejemben pontosan megvannak azok a művek, melyeket az NFZ-nek el kell játszania, és ebbe a most hallható Berlioz Fantasztikus szimfónia fontos helyet foglal el, mert valóban egy fantasztikus szimfónia, és utat nyit további fontos zeneszerzőkhöz, zenei korszakokhoz.
– Figyel azért a pécsi zenekarra is?
– Természetesen, ami különleges lelkiállapottal jár. Egyrészt nagyon jók, ami büszkeséggel tölt el, másrészt annyira kicserélődött a tagság, hogy be kell látnom, ez már messze nem az én érdemem.
– Mit szól a nemzetközi karmesterversenyhez, melytől egykor maga is nagy lökést kapott, most pedig újra van vetélkedés, méghozzá pécsi döntővel?
– Nagyszerű, hogy nem Budapest a központja ennek a versenynek. Viszont úgy érzem, változnak az idők. Én csak tévéből követtem az eseményeket, és ott túl soknak éreztem a versenyt kísérő show-elemeket, bár valószínűleg ennek ma már így kell lennie.
Pazar művészi pálya áll mögötte
Hamar Zsolt 1968-ban született Budapesten. Hatéves korában kezdett zongorázni, a Zeneakadémián zeneszerzésből és karmesterként diplomázott. Az MTV Nemzetközi Karmesterversenyén 2. lett és közönségdíjat nyert 1995-ben, aztán
győzött portugál és olasz karmesterversenyen is. Hét éven keresztül a Nemzeti Filharmonikusok első állandó karmestere, 2000–2009 között a Pannon Filharmonikusok zeneigazgatója és vezető karmestere, hat évadon át a Zürichi Opera állandó karmestere, öt évig a Hesseni Állami Operaház főzeneigazgatója. 2017-től a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója.