Trekking túra

2022.11.03. 18:00

Kalandos úton jutottak fel az Annapurna alaptáborába – Galéria

Nagy vállalkozásra szánta el magát két komlói, László Gyula és Agócs Attila, akik feltúráztak az Annapurna alaptáborába közel 4200 méteres magasságba, s ott a Sport36-Komló kézilabdacsapatának zászlóját is elhelyezték.

Kvanduk Bence

László Gyula a Sport36-Komló kézilabdacsapatának zászlóját is elhelyezte a célhelyen

Fotó: László Gyula

Különleges világba nyert betekintést László Gyula és Agócs Attila, akik úgy döntöttek, hogy Nepálba indulnak trekking túrára, ami az Everest alaptáborába vezet, azonban a helyszínen módosult a terv. Végül az Annapurna alaptáborába jutottak fel. Összesen 18 napot töltöttek a dél-ázsiai országban, ebből haton át mentek felfele a hegyen, s hármat visszafelé.

– Az ötlet úgy jött, hogy olyan munkahelyen dolgozom, ami miatt szerettem volna kicsit kikapcsolni az agyamat, megvizsgálni saját magamat – kezdte László Gyula beszámolóját. – Sokat kerestem hasonló lehetőségeket, és így találkoztam a hirdetéssel, ami a Mount Everest alaptáborába ígért túrázási lehetőséget. Ebbe beleszerelmesedtem, eldöntöttem, hogy megcsinálom.

El is indultak hát október elején egy céllal, ami érkezésük után gyorsan és többször is változott.

– Magyarországról Dubajon át repültünk Katmanduba. Az eredeti terv szerint onnan mentünk volna repülővel Luklába, ahol el lehet jutni az Everest-trekking túra elejére. Azonban mondták, hogy át kell utaznunk egy másik helyszínre, onnan tudunk felszállni. Nagyjából egy napon át buszoztunk, mert elég kezdetleges arra a közlekedés – folytatta a történetet. – Ott aztán kiderült, hogy a monszun kitolódott egy héttel, és olyanok a látási viszonyok, ami miatt onnan sem indulhatunk. Így újabb 5-6 órás buszozás következett egy helikopterhez, ahol az utolsó pillanatban kiderült, hogy nem engedik a felszállást, mert a Himalája másik hegyén voltak megbetegedések, és az egyik túravezető meghalt, mert a rossz időjárás miatt nem tudtak érte felmenni. A mi vezetőnk is megijedt, ha baj van, nem tudnak feljönni menteni.

Így került hát képbe az Annapurna-túra, amihez nyugat Nepálba kellett utazni.

Az Annapurna tágabb értelemben a Himalája egyik hegytömbje Közép-Nepálban. Szűkebb értelemben a vonulat legmagasabb csúcsa, az Annapurna I a Föld 10. legmagasabb csúcsa (tengerszint feletti magassága 8091 m). Bár technikailag nem a legnehezebb 8000 méter feletti csúcs, az állandó lavinaveszély és a rendkívül kiszámíthatatlan időjárás a legveszélyesebb célponttá teszi. Az alaptábora 4130 méter magasan van.

– Olyan utakon autózunk, amin gördültek le a kavicsok, ömlött le a víz, Magyarországon ezeket a szakaszokat már biztos lezárták volna, de itt csak vártak egy picit, hogy elmenjen a kő – mesélte, hozzá téve, igazi kulturális sokk, amit az ember ott tapasztal.

Az Annapurna alaptábora felé vezető út első napján aztán betegség miatt elvesztették az addigi túravezetőjüket, így három helyi ügyelt a 15 túrázót, s szervezte a napi programjukat. Mint mesélte, a magasság azért megviselte őket, légszomjjal, fejfájással, hasmenéssel is kellett küzdeniük, volt, aki este a fáradtság ellenére sem tudta szinte lehunyni a szemét. Persze voltak praktikák, amik könnyebbé tették.

– Utólag már nem bánom, hogy így alakult, mert az Annapurna környéke inkább szubtrópusi, dzsungelesebb. Majmokkal találkoztunk, hangosan ciripelt a hely a kabócáktól, utána bambusz- és rododendron erdőn vágtunk át. A végén jött a sziklás rész, de a panoráma gyönyörű volt – zárta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!