Hírek

2004.11.06. 07:38

Osztályozzák-e a testnevelést?

Jövő szeptembertől meg akarják szüntetni a testnevelés osztályozását az iskolákban. Az Oktatási Minisztérium elképzelése komoly ellenállásba ütközött, mindenekelőtt a pedagógusok részéről.

Teszler Vendel

[caption id="" align="alignleft" width="264"] A távolugró-mozdulat minden kétséget kizáróan ötöst érdemel. Kérdés, hogy a jövőben ez, vagy csak jó szó jár majd érte.
[/caption]A testnevelőket előzetesen senki sem kérdezte meg az ügyben. A tervezetet képtelenségnek tartó pedagógusok most szakmai szervezetükön keresztül próbálnak hangot adni nemtetszésüknek és elejét venni a változtatásnak.

A minisztérium javaslata szerint a diákok nem kapnának jegyeket testnevelésből az első tíz osztályban, a 11-12. évfolyamon viszont kérhető lenne az osztályzás. Például akkor, ha a tanulónak továbbtanulás miatt szüksége lenne „tesijegyre”. A szülők alapesetben gyermekeik félévi és év végi bizonyítványaiban jegyek helyet szöveges értékelést találnának csemetéik állóképességéről, fizikai fejlődéséről.

Az oktatási miniszter bejelentése óta eltelt két hétben többfrontos vita alakult ki. A testnevelők azt kérdezik, hogy lehet teljesítménykényszer nélkül órát tartani, bármit is követelni. A pedagógus-társadalom másik fele az egyéb készségtárgyak (rajz, ének-zene) jövőjét latolgatja, vajon ott is bevezetik-e az új rendszert. A politika is ráharapott a témára, az ellenzék oktatásügyi felelősei a kormány tanügyi stratégiáját, ifjúságpolitikáját támadják az ügy kapcsán.

A javaslatnak egy óriási haszna már biztos van. A testneveléssel a média az elmúlt öt évben összesen nem foglalkozott annyit, mint az utóbbi pár napban. Miközben az osztályzás szükségességéről folyik a vita, szóba kerül a testnevelés-oktatás sanyarú helyzete, gyermekeink siralmas egészségi állapota.

Az osztályozás eltörlését felvető oktatási tárca a mozgás, a sport megszerettetését kívánja elérni a közoktatási törvény módosításával. A minisztériumban jól érzik, hogy valamit tenni kellene. A módszerekről lehet vitatkozni. Ami biztos, hogy az iskolai sportlétesítmények, eszközök elavultak, állapotuk rohamosan romlik. Vásárlásra, felújításra, új termek, uszodák építésére csak pénzmorzsák jutnak. A diákok mindennapi testnevelése a rendszerváltás óta megvalósulatlan álom. Az 1989-ben született gyerekek már 15 évesek, újabb tizenöt év múlva pedig már szülők lesznek...

Osztályzat, értékelés együtt

A közvélemény talán az elmúlt napokban hallott először az értékelés fontosságáról a testnevelésben. A téma pedig szakmán belül egyáltalán nem újkeletű. Az Új Pedagógiai Szemle öt évvel ezelőtt publikálta Hamar Pál tanulmányát „Az ellenőrzés és értékelés korszerű szemlélete a testnevelésben” címmel. A szerző írásában beszámol külföldi példákról. Nyugat-európai értékelési gyakorlat, hogy az osztályozást írásbeli értékeléssel egészítik ki. Olaszországban például egytől tízig osztályoznak, de szöveges értékelést is adnak. A középiskola felé haladva egyre nagyobb súllyal esik latba az osztályzat, s szorul egyre inkább háttérbe a szöveges (írásbeli) értékelés, de teljes egészében nem szűnik meg.

Érvek és ellenérvek a döntéssel kapcsolatban

Pró

- Készségtárgyat, így a test-nevelést nem kell osztályozni

- A teljesítménykényszer elrettentő a fiatalok számára

- Előtérbe kerülhet a mozgás öröme

- Ne a jobb jegyért, hanem önmagukért mozogjanak a fiatalok

- A gyermek edzettsége lesz a fontos

Kontra

- Ezáltal motiválhatatlanná válnak a diákok

- Az élet ezen területén sincs erőfeszítés nélkül siker

- A sport szellemisége versenyre ösztönöz

- A döntés veszteseként a testnevelő másodrangú oktató lesz

- A tárgy országos átlaga 4-es feletti, javítja a bizonyítványt

Címkék#Vélemény
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!