2005.03.11. 00:00
Lépésről lépésre javítják
Kilencmillió forintot költhet idén a várhegyi lépcsők felújítására a budavári önkormányzat. Az összeg csak kisebb helyreállításokra elég. A turisták által szívesen használt Király lépcsőn azonban még korlát sincs.
[caption id="" align="alignleft" width="179"] A Király lépcső teljes hosszában hiányoznak a korlátok
[/caption]A több száz éves építmények a hegy szerkezete miatt állandó mozgásban vannak, így előbb-utóbb mindegyiket át kell építeni. Ennek költsége azonban jóval meghaladja a rendelkezésre álló keretet. A tavaly helyreállított Jégverem lépcső önmagában negyvenmillió forintba került.
– Ahhoz, hogy húsz évig ne kelljen hozzájuk nyúlni, a kőszerkezeteket teljesen szét kell szedni – mondta lapunknak Tőzsér Istvánné, a I. kerület beruházási osztályának munkatársa. A felület alá vasbeton szerkezetet kell beépíteni, ami megakadályozza a szétcsúszást. A repedéseken befolyó víz ugyanis folyamatosan áztatja az építmények belsejét.
Külön problémát jelent a korlátok karbantartása, pótlása. A turistaforgalom által leginkább érintett Király lépcsőn például egyetlen kapaszkodó sincs. A Clark Ádám térről induló feljáró Tőzsér Istvánné tájékoztatása szerint a főváros kezelésébe tartozik. A kerület a biztonságos közlekedés érdekében évek óta kéri tőlük a korlát megépítését. Ez a mai napig nem történt meg. Megkerestük a főváros közlekedési ügyosztályát, ahonnan a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-hez irányítottak. Ott elmondták, ők úgy tudják, hogy a Király lépcsőért a budavári önkormányzat felel. A kerület ezt határozottan cáfolja, így jelenleg nem akad gazdája a Váralagút melletti feljárónak.
Helyreállításra várnak a hegyre vezető lépcsők
A Tóth Árpád sétányra vezető Gránit és a Hilton melletti Ilona lépcső már az 1848-as szabadságharc idején is megvolt – mondta lapunknak Katona Tamás történész. A második világháború idején a feljárók is súlyos károkat szenvedtek.Volt arra is példa, hogy az ostromlottaknak ellátást hozó vitorlázó repülőgépek egyike a Bugát lépcsőn landolt. Természetesen egy ilyen kényszer- leszállás hatalmas rombolást okozott az építményben.
Az aprócska közlekedési folyosók közül sajnos máig többet nem állítottak helyre. Ilyen többek közt a Várbazár és a Királyi Palota között húzódó feljáró, amelyet még Ybl Miklós tervezett. Itt kis odafigyeléssel akár még a harcok nyomait is felfedezhetjük.
Vári lépcsők hossza
Hely Hossz/mKirály lépcső 220
Jávorka lépcső 50
Gránit lépcső 60
Bugát lépcső 60
Ilona lépcső 60
Jégverem lépcső 15
Linzi lépcső 100
Kiss Gergely Helyreállításra várnak a hegyre vezető lépcsők A Tóth Árpád sétányra vezető Gránit és a Hilton melletti Ilona lépcső már az 1848-as szabadságharc idején is megvolt – mondta lapunknak Katona Tamás történész. A második világháború idején a feljárók is súlyos károkat szenvedtek.
Volt arra is példa, hogy az ostromlottaknak ellátást hozó vitorlázó repülőgépek egyike a Bugát lépcsőn landolt. Természetesen egy ilyen kényszer- leszállás hatalmas rombolást okozott az építményben.
Az aprócska közlekedési folyosók közül sajnos máig többet nem állítottak helyre. Ilyen többek közt a Várbazár és a Királyi Palota között húzódó feljáró, amelyet még Ybl Miklós tervezett. Itt kis odafigyeléssel akár még a harcok nyomait is felfedezhetjük. Vári lépcsők hossza Hely Hossz/m
Király lépcső 220
Jávorka lépcső 50
Gránit lépcső 60
Bugát lépcső 60
Ilona lépcső 60
Jégverem lépcső 15
Linzi lépcső 100 A Király lépcső teljes hosszában hiányoznak a korlátok -->