2005.03.08. 00:00
Százmillió a drosztokból
A taxisok szakszervezete tiltakozott a droszthasználati díj emelése ellen. Lapunk az üzemeltető Taxidroszt Kht. százmilliós bevételének felhasználását vizsgálta meg.
[caption id="" align="alignleft" width="299"] Kovács István (46) szerint a taxizók véleményét senki nem kérdezte
[/caption]A Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetsége soknak tartja, hogy a tavaly bevezetett évi 17 ezer forintos díjat idén 19 ezer forintra emelné a főváros szakbizottsága. Szerintük az elmúlt évben beszedett százmillió forintból nem sikerült javítani a droszthelyzeten. Állítják: kevés a taxiállomás, hatvan százalékuk pedig rossz helyen van.
A fővárosban eddig ötezer-ötszázan fizették be a kötelező drosztpénzt – mondta a Reggelnek Héray László, a kht. ügyvezető igazgatója. Aki nem teszi, attól hamarosan visszavonják az engedélyét. A háromszáznégy taxiállomás összesen ezernégyszáz férőhelyet jelent, ami Héray szerint elegendő Budapestnek.
A kht. százmillióból húszat a közterület-felügyelet ellenőreire költ, akik a droszthasználatot felügyelik. Megbüntetik az ott parkoló autósokat, illetve a szabálytalanul várakozó taxisokat. Marad nyolcvanmillió forint. Ebből fizetik három munkatársukat, akik folyamatosan figyelik a drosztokat. Lefényképezik az állapotukat, kihasználtságukat, amit dokumentálnak. A kht. másik négy munkatársa a drosztengedélyek kiadásával foglalkozik. A munkabéreken kívül költenek még KRESZ-táblákra, útburkolati jelekre és aszfaltozásra is. A kht.-t 1999-ben alapította a főváros, hogy kialakítsa a taxiállomásokat. Ezzel tavalyra végeztek, így most már a drosztpénzből kell megélniük. Annyi biztos, hogy szebb napokat látnak, hiszen 2003-ban csak 18 millió forintot kaptak a fővárostól.
A kht. ellenőrzései azt igazolják, hogy bőven van még mit javítani az általuk üzemeltetett drosztok kihasználtságán. Ellenőrzéseik idején 22 százalékuk teljesen üresen állt, 43 százalékukban pedig egy vagy több szabad hely volt.
Katona Lajos (59) harmincöt éve taxizik
Felháborító, hogy megemelik a droszt-díjat. Már az is értelmetlen, hogy a taxis csak kijelölt helyen várakozhat. Ha a KRESZ nem tiltja, Budapest bármely területén jogunk lenne megállni. Fizetünk a droszt-használatért, csakhogy mi cserébe semmilyen szolgáltatást nem kapunk. A pénz útja követhetetlen. A 19 ezer forint áfával együtt értendő. Ráadásul előre ki kell fizetni.
Tilos a járdán várniuk és üres helyet hagyni
Az autósoknak tilos a droszt-helyeket elfoglalni. Sokan nem tudják, hogy a taxiállomást jelző tábla egyúttal a megállást is tiltja. A droszt előtt öt méterrel, valamint a tábla után annyiszor öt méterrel, ahány farkasfogat jelöl a tábla. A taxisoknak tilos fogni a taxit. Ami annyit jelent: nem várakozhatnak a droszton úgy, hogy az előttük lévő hely üres. A drosztot fel kell tölteni. Szintén tilos a taxisoknak a közelben vagy járdán várakozni, ha van szabad hely a droszton. Ezzel szabálysértést követnek el.
Zsidai Péter Katona Lajos (59) harmincöt éve taxizik Felháborító, hogy megemelik a droszt-díjat. Már az is értelmetlen, hogy a taxis csak kijelölt helyen várakozhat. Ha a KRESZ nem tiltja, Budapest bármely területén jogunk lenne megállni. Fizetünk a droszt-használatért, csakhogy mi cserébe semmilyen szolgáltatást nem kapunk. A pénz útja követhetetlen. A 19 ezer forint áfával együtt értendő. Ráadásul előre ki kell fizetni. Tilos a járdán várniuk és üres helyet hagyni Az autósoknak tilos a droszt-helyeket elfoglalni. Sokan nem tudják, hogy a taxiállomást jelző tábla egyúttal a megállást is tiltja. A droszt előtt öt méterrel, valamint a tábla után annyiszor öt méterrel, ahány farkasfogat jelöl a tábla. A taxisoknak tilos fogni a taxit. Ami annyit jelent: nem várakozhatnak a droszton úgy, hogy az előttük lévő hely üres. A drosztot fel kell tölteni. Szintén tilos a taxisoknak a közelben vagy járdán várakozni, ha van szabad hely a droszton. Ezzel szabálysértést követnek el. Kovács István (46) szerint a taxizók véleményét senki nem kérdezte -->