Hírek

2005.05.13. 00:00

Hidegvérrel döntött a pilóta

A szerencsésen katapultált pilóta is megjelent tegnap azon a sajtótájékoztatón, amelyet a MIG-29-es vadászrepülőgép balesetéről tartottak.

Gál Zita

[caption id="" align="alignleft" width="150"] A százados szerencsésen földet ért, de a baleset után kivizsgálják
[/caption]A kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison Tömböl László vezérőrnagy, a Magyar Honvédség vezérkarának törzsigazgatója a baleset következményeiről elmondta: a magyar légtér védelme az elveszített gép miatt nem szenvedett csorbát. A körülményeket szakmai megközelítésből a Katonai Légügyi Hivatal által felállított bizottság vizsgálja. Hónapokba telhet, amíg ezek a vizsgálatok kiderítik, mi is történt, továbbá hogy egyedi vagy konstrukciós hibáról van-e szó. Elképzelhető, hogy a gép roncsait laboratóriumban is vizsgálni kell majd.

A munkában nagy segítséget várnak a MIG maradványai közül kiemelt fekete doboztól. A vezérőrnagy hozzátette: a vizsgálat ideje alatt felfüggesztették a MIG-29-esek kiképző repüléseit, csak a fegyveres légvédelmi szolgálatot láthatják el.

A vizsgálóbizottság tegnap meghallgatta a szerencsétlenül járt vadászgép pilótáját, Szabó Zoltán századost is. Mihály Péter ezredes, a bizottság vezetője leszögezte: az eddig rendelkezésre álló információk szerint a pilóta szakszerűen járt el. Amíg lehetősége volt, próbálta a hibát elhárítani. Csak akkor katapultált, amikor ennek már nem volt esélye.

Előzetesen a műszaki hiba valószínűsíthető. A MIG-29-es repülőgép robbanása 750 km/órás sebességnél történt. Szabó  százados hidegvérrel próbálta menteni a gépet: – A hajtómű leállt, majd kigyulladt. Próbáltam leállítani a gázkart, de az a robbanástól már megsérült, többszöri próbálkozás után végül két kézzel sikerült. Katapult utasítást kaptam, de ekkor még tanyák fölött repültem. Balra fordítottam a gépet egy legelő fölé, és ott hajtottam végre az utasítást körülbelül 3-400 méteres magasságban. Fentről néztem végig ahogy becsapódik a gép. Hamarabb is kiugorhattam volna, hiszen a gép bármikor berobbanhat a nagy mennyiségű üzemanyag miatt. De bizonyos akartam lenni abban, hogy lakatlan területre zuhan. Amit lehet megtettem, leszállásra nem volt esélyem.

A baleset helyszínére egy percen belül megérkeztek a tűzoltók. Az augusztus 6–7-i kecskeméti repülőnapra a vizsgálat ideje alatt nem készülhetnek a pilóták, de a részvételről még Szabó Zoltán sem szívesen mondana le, de még további orvosi vizsgálatok várnak rá.

Életet mentő ülés

A K-36D típusú katapultülés méltán világhírű. Száz katapultálásból kilencvenheten túlélték a balesetet. A tömege 123 kilogramm. 25 kilométer magasságig és 1400 km/óra sebességig (ami kétszeres hangsebesség is lehet) megbízhatóan működik.

Közepes terhelés

A lezuhant gép az orosz államadóság fejében kapott huszonnégy darab MIG-29-es közül volt az egyik. 1993-ban gyártották. Hajtóművei tavaly voltak Oroszországban nagyjavításon. A gép 780 órát repült, ami átlagosnak tekinthető. Összesen 1250 leszállást hajtott végre.

Baleset Oroszországban

Gyakorlórepülés közben lezuhant tegnap az orosz légierő egyik MIG-29-es típusú vadászrepülője Oroszország nyugati részén. A gép 500 méter magasságban zuhanórepülésbe kezdett, s a leszállópálya végétől mindössze száz méterre a földbe csapódott. A pilóta életét vesztette. Egyelőre két lehetőséget vizsgálnak: vagy a pilóta hibázott, vagy váratlan műszaki hiba idézte elő a balesetet. 1993 márciusa óta az orosz légierő tizenegy MIG típusú gépet veszített el baleset következtében: öt darab MIG-31-es elfogó vadászrepülőt, öt darab MIG-29-est és egy darab MIG-25-ös repülőt. Ezek közül három esetben a pilótáknak nem sikerült katapultálni és életüket vesztették.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!