Hírek

2005.05.11. 00:00

Névtelenségbe burkolódzó adományozók

A magánadományok jellemzően névtelenek, és ha nem hivatalosan bejegyezett alapítvány vagy egyesület kapja, adókedvezmény sem jár utánuk. De nem is ez a cél. Mátrakeresztesért például megmozdult az ország.

Kaszás E. – Körmendi G.

[caption id="" align="alignleft" width="301"] Az adományok között az iskolák állnak az első helyen. A gyerekeknek nyújtott támogatások jobbára az ünnepekhez kötődnek.
[/caption]Dombrády Éva Mária jó pár évvel ezelőtt a Keleti pályaudvar felé autózott, és ott találkozott a Végszó Egyesület fiataljaival. Éppen ételt osztottak a hajléktalanoknak. Akkor döntött úgy, hogy neki is tennie kell valamit, és most már az őszi és téli hónapokban szombatonként nem csak egy autó jelenik meg a pályaudvarnál étellel, itallal és ruhákkal megpakolva, hanem az övé is. A feltűnő megjelenésű hölgy a hetvenes években ismert modell volt, majd szinte a fél világot bejárta. Élt Kuvaitban, Iránban, Egyiptomban, Görögországban, és mielőtt hazaköltözött, Németországban. Ott alapította meg 1988-ban a First Munich Ladies Club nevű klubot. Több mint hetven társnőjével felvállalták, hogy ahol rászoruló emberekkel találkoznak, ott akár kétkezi munkával is segítenek.

Az adományozók többsége, 80 százaléka inkább kisebb-nagyobb összegekkel segít. Statisztikákkal egyébként nehéz nyomon követni a magánadományokat, mert többnyire névtelenek. Különösen nincs nyoma, ha nem bejegyzett alapítvány, egyesület kapja, és így adókedvezmény sem jár utána. Több minden tudható azonban a vállalatok adományozásáról. Ami nem azonos a szponzorációval, mivel az adományozott cserébe nem nyújt semmilyen ellenszolgáltatást. Egy felmérés szerint a vállalatok esetében nem a cég tevékenységi köre vagy az anyagi ereje a meghatározó, hogy adományoznak-e, hanem a cégvezető személyes indíttatása. Az esetek több mint tíz százalékában a vállalat az adományhoz semmilyen feltételt nem szab. Az adókedvezmény pedig csak három-négynél szempont száz közül. Ugyancsak háromnál számít, hogy kapott-e támogatásra érdemes kérelmet. Viszont minden ötödiknek fontos, hogy legyen ellenőrizhető a pénz felhasználása.

S hogy mire adunk, akár magánszemélyként, akár cégként szívesen? A mátrakeresztesi árvízkárosultak érdekében például az elmúlt hetekben megmozdult az ország, s több százmillió forint gyűlt össze. Egy kisnyugdíjas kezdte az akciót, majd a média, a nagyvállalatok és a bankok is csatlakoztak. Csakúgy, mint a tavaly decemberi ázsiai szökőár-katasztrófa után. „Békeidőben” pénzadományokkal elsősorban az egészségügyet, majd az oktatást támogatjuk. Természetbeni adományoknál viszont inkább fordított a sorrend.

A pártok a legtöbb adományt a választási kampányban kapják jótevőiktől. Minden olyan pénz, vagy szolgáltatás adománynak számít, amiért a politikai csoportoknak semmit sem kell tenniük, csak kapják, ermészetesen az állami támogatáson felül. Elméletileg minden efféle bevétellel is el kell számolni az Állami Számvevőszék (ÁSZ) felé. Az ÁSZ azonban nem nyomozati szerv, így csak a bejelentett pártadományokra van rálátásuk. A legtöbb privát juttatás általában nem hivatalos, hanem kerülő úton jut a pártokhoz. A pénzbeni adományokat főleg vállalkozók, cégek és ritka esetben lelkes aktivisták folyósítják.

A legelterjettebb a „szolgáltatás adományozása”. Például az aktivisták, amikor plakátokat ragasztanak, akkor szabadidejüket adják kedvenc politikai erejüknek. Ugyanilyen, de pénzben sokkal inkább kifejezhető szolgáltatás például, ha egy „szponzor” átvállalja egy politikus szállítási költségeit (azaz autót ad a feneke alá), egy másik pedig a kampányrendezvény üdítőit és ropogtatnivalóit biztosítja. Ha a támogatott jelölt győz, akkor ő hatalmából adódóan elintézi, hogy a korábban őt támogató vállalkozók minél több „maszek” megrendelést kapjanak. Így
nőheti ki magát egy pici „büfés vállalkozás” hatalmas hidegkonyhai szolgáltatóvá.

Persze látszik, hogy az adomány sincs ingyen. Csakhogy azzal, hogy egy vállalkozás politikai hátszéllel jut megrendeléshez, a megrendelő „pártember” később igényeit is benyújthatja. Kérheti, hogy az érintett vállalkozás alkalmazzon a pártnak tetsző embereket. Kérés lehet az is, hogy bizonyos bevételeket feltétel nélkül utaljanak át bizonyos számlákra. Ettől kevésbé közvetlenebb módszer az, ha a megrendelő arra kéri „adományalapú” üzletfelét, hogy kérdezés nélkül vállalja át egy-két rendezvényének teljes költségeit a megrendelésekért cserébe. Ezek nem önzetlenek, de adományok.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!