Hírek

2005.10.17. 00:00

Még nincs megállás a bővülésben

Az Országos Kereskedelmi Szövetség új elnöke, Feiner Péter egy multinacionális cég, a nyolcezer embert foglalkoztató SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. első embereként kell, hogy képviselje a legkisebb hazai kiskereskedő érdekeit is.

Kaszás Erzsébet

[caption id="" align="alignleft" width="141"] A nyitott ajtó híve, előzetes bejelentkezés nélkül is bármelyik kollégája betérhet hozzá megbeszélni valamit
[/caption]– Alig egy hete választotta meg önt elnökének az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Számított rá? És milyen új feladatokat jelent ez?
– Nem volt meglepetés, hiszen két éve tagja vagyok az elnökségnek, és a mostani közgyűlés előtt megkérdezték, hogy vállalnám-e az elnöki tisztet. Igent mondtam, annak ellenére, hogy ebben a minőségben többet és más szempontból is foglalkoznom kell majd általában a hazai kereskedelem helyzetével, mint eddig. Hiszen tagjaink között a SPAR-hoz hasonló, nemzetközi láncolatok mellett a legkisebb boltok is ott vannak, akiknek értelemszerűen mások a problémáik, az érdekeik, mint nekünk. Ugyanakkor mégsem jelent ez akkora újdonságot, hiszen a SPAR szakmai vezetői évek óta segítik információkkal a kereskedelmi kisvállalkozásokat. Rendszeresen tartunk számukra előadásokat, például az európai uniós előírásokról vagy a szakmánkat érintő jogszabályi változásokról.
– A kis üzletek tulajdonosai azonban sokszor éppen a SPAR-hoz hasonló multikat hibáztatják saját piacuk elvesztéséért.
– Ez igaz, ám nem gondolom, hogy az OKSZ-nek a belső szakmai ellentétekkel kellene foglalkoznia. Nem ez a feladata, hanem az, hogy a kereskedelem érdekeit egységesen képviselje kifelé, illetve a döntéshozókkal szemben. És a másik feladata a már említett információnyújtás a tagoknak.

– Szakmai pályafutását pénzügyi ellenőrként kezdte, majd gazdasági vezetőként folytatta. Tavaly január elsejétől azonban a számok világát egy nyolcezer főt foglalkoztató vállalat vezetésével cserélte fel. Kicsit szokatlan titulust viselve: mint első ügyvezető, illetve az igazgatóság elnöke.
– Nem volt ez tudatosan előkészített váltás, inkább így alakult. Hiszen ügyvezetőként továbbra is közvetlenül hozzám tartozik a kontrolling, a számvitel, a pénzügy és többek között még a számítástechnika. Vagyis a korábbi területeim. Ám mint az igazgatóság elnöke, amivel az első ügyvezetői titulus jár, felelős vagyok a másik három ügyvezető által felügyelt területekért is. És persze az elnök tartja a közvetlen kapcsolatot a tulajdonosunkkal. Továbbá, ha az ügyvezetők között szakmai vita alakul ki, akkor az elnök dönt, vagyis én.
– Milyen típusú vezetőnek tartja magát?
– Erről inkább a kollégáimat kellene megkérdeznie, de azt hiszem, hogy a saját területükön hagyom őket önállóan dolgozni. Az önállósághoz persze mindenkinek megvan a saját felelőssége is. Ugyanakkor nem vagyok a zárt ajtó híve, vagyis hozzám bárki, előzetes bejelentkezés nélkül bejöhet, ha szeretne megbeszélni valamit. A SPAR Magyarország Kft. csapatát mára sikerült egy hatékony és jó közösségé formálni. Nálunk az előrehaladás is lehetséges. A közvetlen munkatársaim között van olyan fiatalember is, aki hét éve, gyakornokként került ide, s ma a cég egyik stratégiai vezetője.
– Milyen módszerrel választja ki a munkatársait?
– A vezetőket fejvadászcégeken keresztül, hisz nagyon fontos a szakmai képzettség, és minél több jelölt közül választhatunk, annál nagyobb az esélye, hogy a legalkalmasabb személyt találjuk meg. Emellett azonban erősen hagyatkozom a saját megérzéseimre, hogy az illető milyen egyéb tulajdonságokkal rendelkezik, mennyire csapatjátékos.

– Miben más a SPAR-nál dolgozni, mint mondjuk valamelyik versenytársuknál?
– Igen nagy súlyt helyezünk a dolgozók képzésére, mivel ezzel tudjuk biztosítani a vásárlóknak azt a minőséget mind választékban, mind kiszolgálásban, amit a cégünk neve jelent. Az eladóktól az ügyvezetőkig folyamatosan tréningeken vesznek részt munkatársaink. És az utánpótlás érdekében egy budapesti kereskedelmi szakközépiskolában az idén megindult az első SPAR-osztály is, ahol az ösztöndíjas tanulók az általunk összeállított tananyagot tanulják, és a kollégáink tanítanak is az iskolában. Emellett nagyon fontosnak tartjuk a felnőttképzést is, lehetővé tesszük, hogy munkatársaink fél év alatt szakképzettséget szerezzenek. A nyolcezer dolgozóból mintegy hatezerötszáz találkozik naponta a vásárlókkal. Ők alakítják ki rólunk a vevőkben a képet. Vagyis nagyon meg kell becsülnünk őket. A közelmúltban bővítettük a béren kívüli juttatások körét, érkezési utalványt és mosóport adunk, a vezetők karácsonykor saját kezűleg állítanak össze minden dolgozónak ajándékcsomagot. Nagyon fontos közösségformáló szerepe van az évi egyszeri családi napnak. Idén a Csepel-szigeten mintegy tizennyolcezren voltunk.
– Kellett már igazán kellemetlen vezetői döntést hoznia?
– Bár soha nem kellemes megválni emberektől, ami egy ekkora cégnél elkerülhetetlen, igazán kellemetlen döntésre nem emlékszem. Kellemes feladatokra annál inkább. Ilyen volt tavaly saját húsüzemünk avatása, vagy néhány hete bicskei központunkban a parkolóházat és az irodaházat, illetve a logisztikai központot összekötő, impozáns híd felavatása. Kellemes döntés, hogy hol és mikor nyitjuk még az idén további tíz üzletünket, majd jövőre további huszonöt–harmincat.
– S hánynál állnak meg?
– Egyelőre nincs megállás. 

Szakmai életút

Feiner Péter diplomáját a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerezte 1988-ban, amit adótanácsadói képesítéssel egészített ki. Első munkahelye a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat, ahol pénzügyi ellenőr volt. Majd a Tobaccoland Magyarország Kft. gazdasági igazgatója lett. A SPAR-hoz 1998-ban került mint ügyvezető igazgató, és 2004. január 1. óta a cég első embere, az igazgatóság elnöke.

Öt kontinensen azonos minőség

A SPAR-t 1932-ben alapította egy holland kereskedő, és a cég kezdettől fogva önálló nagy- és kiskereskedők egységes hálózatba szerveződött társulása. Ma öt kontinensen 35 országban várják a vásárlókat, a franchise rendszer által garantált azonos minőséggel. A magyar SPAR tulajdonosa a SPAR Ausztria, melyet 1954-ben alapítottak. A SPAR Magyarországnál három értékesítési láncot különböztetnek meg: a SPAR szupermarketeket, az INTERSPAR hipermarketeket és a Kaiser’s szupermarketeket. A SPAR az üzletek száma és forgalma alapján a magyar élelmiszer-kereskedelmi piac egyik vezető hálózata. 2004. évi árbevétele meghaladta a 184 milliárd forintot. Üzleteinek száma 160, és éppen ma nyílik meg Veszprémben a 161., a város első INTERSPAR hipermarketje.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!