Hírek

2008.10.19. 13:24

Hálózat lesz a Trafóból?

Ősszel lett tíz éves a ferencvárosi Trafó Kortárs Művészetek Háza. Az intézmény igazgatója, Szabó György büszke arra, hogy az általa vezetett intézmény mára Magyarország egyik legfontosabb kulturális brandjévé vált külföldön, ugyanakkor a jövőt illetően nem túl optimista. Azt mondja, kivár.

Mézes Gergely

[caption id="" align="alignleft" width="270"] A francia Eric Leconte, aki egyszereplős cirkuszi levegőakrobata előadással érkezik a Trafóba
[/caption]A Trafó tulajdonképpen az egyetlen happy enddel végződő foglalt ház-történet Magyarországon. Sikerült a lehetetlen: Magyarországon a kulturális élet szereplői a saját igényeik szerint létrehoztak egy új, független, kortárs művészetre szakosodott intézményt.  Az éppen száz éve épült trafóházat egy francia művészcsoport hozta helyzetbe, amikor a meglehetősen lepusztult, negyven éven lakatlan épületbe egy buszt akasztottak fel, és performanszukban az anarchiát, mint a művészet alkotóerejét hirdették. Aztán mind több kulturális program kapott itt helyet, végül a Fővárosi Önkormányzat az egyik ihletett pillanatában megvásárolta az épületet, 1998-ban pedig megnyitotta kapuit a többfunkciós épület; az első előadás Bozsik Yvette darabja volt. 2001-ben pedig a Trafó hivatalosan színház lett.

Szabó György ügyvezető igazgató büszkén említi, hogy a kevés nyugaton is elismert magyar kulturális brand között (pl. a Katona József Színház, Pintér Béla és Frenák Pál társulatai, a Krétakör, a Budapesti Fesztiválzenekar stb.) ott van a Trafó is: világhírű művészcsoportok jelentkeznek, hogy szeretnének itt is bemutatkozni: fellépett már Pina Bausch és társulata, a londoni Royal Shakespeare Company, Stephen Mottram bábművész, a svéd Cirkus Cirkör, Marie Chouinard és csapata, itt tartott válogatást a Cirque de Soleil és még hosszan sorolhatnánk.

Amikor az elmúlt tíz évről kérdezem, az igazgató rögtön leszögezi, ő sosem csak a művészeti szempontokat veszi figyelembe, közgazdász szemmel értékeli a kulturális életet is. „Az elmúlt nyolc évben hatalmas változások történtek: a kulturális piac keresletiből kínálativá vált. Ez azt jelenti, hogy számos új intézmény nyílt, hatalmassá duzzadt a programkínálat. Sajnos, ezek a kulturális intézmények nem egy organikus fejlődés eredményei, hanem politikai döntések következményei. Így azok is közpénzből működnek, amelyeknek el kellene tartaniuk magukat” – mondja Szabó. Szerinte ez hosszú távon oda vezet majd, hogy kiüresedik a hazai kulturális élet, hiszen épp az új, friss szemléletű produkciók iránt nincs kereslet a piacon.  „A politikusoknak csak a frontvonal a fontos, azok az intézmények, produkciók, amelyek alkalmasak a reprezentációra. Viszont a háttérre, amelyből a jövőben kinőhetnek jelentős alkotók, már nem fordítanak figyelmet”.

Ebből az is következik, hogy a Trafó is folyamatosan alakul. „Rá kellett döbbeni, hogy az én generációm, amely kezdetben a célközönséget adta, mára az establishment részévé vált, csak a nagynevű előadók produkciójára hajlandóak eljönni.” Szabó György szerint a tíz év arra is remek alkalom, hogy elgondolkodjanak, merre tovább. „Sokan mondják, hogy a felújított épület fehér falai nagyon ridegek, de szerintem azt is tükrözik, hogy valami új kezdődik el.” Az igazgató szerint ugyanis ennyi idő alatt a közönségen mérhető a változás: úgy véli, gazdasági és politikai okok miatt ma már az emberek egyre kevésbé nyíltak és befogadók.

Ráadásul a kínálati piacból következik, hogy a nézők ma már inkább szórakozni akarnak, ha kulturális programok közül kell választaniuk.
„Egyelőre kivárunk, hiszen készülőben van az előadó-művészeti törvény, indul az úgynevezett Agora-program, aminek köszönhetően talán 6-7 Trafó nyílhat meg vidéken. Ezekkel együtt egyfajta hálózatot alkotnánk, így a produkciókat lehetne utaztatni.” A nézőkért folyó küzdelem azonban a Trafót sem kerülheti el, a jövő évadtól főként a fiatalokat fogják megcélozni. „Amikor az embereknek a mindennapi betevőért is harcolniuk kell, kevésbé nyitottak a kortárs művészetek iránt. Ezért több koncertet fogunk szervezni és folytatjuk a kortárs cirkuszi produkciók bemutatását. Remélhetőleg sikerül több olyan előadást meghívni, amely a fiatalabb generációk érdeklődését elégíti ki. Januárban például egy angol rendező, Tim Etchells 17 kisiskolásra komponált előadása érkezik a Trafóba, az előadást szeretnénk elvinni iskolákba is.”

Persze a tizedik év e téren is okoz némi fejtörést az igazgatónak. Szerinte nemcsak azon kell gondolkodni, hogy merre tovább, hanem azon is, miként lehetne elősegíteni a művészet eszközeivel, hogy mielőbb nagykorúvá váljon a  társadalom. „Sokat töprengek azon, hogy miként lehetne olyan politizáló művészetnek helyet adni, amely pontos és provokatív kérdéseket tesz fel az ország dolgait illetően, és szinte megköveteli a pontos választ. A művészetnek – ha már a hagyományos médiumok erre alkalmatlanok – ki kell alakítania a saját, hiteles kritikai álláspontját a politikáról - legyen szó akár a sikkasztási ügyekről, a Magyar Gárdáról vagy akár a fekáliával leöntött színházi rendezőről.”

Programok

Október:

Crystal Pite - Kidd Pivot (CAN): 22-én és 23-án Kanada egyik legújítóbb szellemű koreográfusának táncfantáziája.

Gergye Krisztián Társulata – Melankólia: 30., 31., Gergye Krisztián májusban bemutatott táncelőadása, a Melankólia megújult formában

November:

Pandit Birju Maharaj és Kathak tánccsoportja (IND): 10-én, Észak-India legnépszerűbb klasszikus tánca és kultúrtörténeti tabló.

Kovács Gerzson Péter/TranzDanz – Bankett: 14-én, górcső alatt Kelet-Európa karakterei, archetípusai Dj Palotai zenéjére.

Compagnie 9.81(F): 28. és 30. között: egyszereplős cirkuszi levegőakrobata előadás Eric Lecomte-től

December:

Szalóki Ági koncertje gyerekeknek: 10-én, Szalóki Ági most újra körberöpteti Cipity Lőrincet

Frenák Pál Társulat: InTimE: 12. és 16. között, öt táncos egy vízzel elárasztott színpadon, ahol a kapcsolatok bonyolultségét kutatják

Crystal Pite - Kidd Pivot (CAN): 22-én és 23-án Kanada egyik legújítóbb szellemű koreográfusának táncfantáziája.

Gergye Krisztián Társulata – Melankólia: 30., 31., Gergye Krisztián májusban bemutatott táncelőadása, a Melankólia megújult formában

November:

Pandit Birju Maharaj és Kathak tánccsoportja (IND): 10-én, Észak-India legnépszerűbb klasszikus tánca és kultúrtörténeti tabló.

Kovács Gerzson Péter/TranzDanz – Bankett: 14-én, górcső alatt Kelet-Európa karakterei, archetípusai Dj Palotai zenéjére.

Compagnie 9.81(F): 28. és 30. között: egyszereplős cirkuszi levegőakrobata előadás Eric Lecomte-től

December:

Szalóki Ági koncertje gyerekeknek: 10-én, Szalóki Ági most újra körberöpteti Cipity Lőrincet

Frenák Pál Társulat: InTimE: 12. és 16. között, öt táncos egy vízzel elárasztott színpadon, ahol a kapcsolatok bonyolultségét kutatják A francia Eric Leconte, aki egyszereplős cirkuszi levegőakrobata előadással érkezik a Trafóba Trafó -->

Ezek is érdekelhetik