Hírek

2008.10.26. 14:38

Nagyravágyó fiatalok

Bár nincs elegendő szakmai tapasztalatuk, a fiatal álláskeresők egy része egyből a bőrfotelba huppanna bele – állítja egy friss felmérés. Nagyravágyásuk ellenére azonban mégis előbb találnak állást, mint idősebb sorstársaik.

Hampl Márta

[caption id="" align="alignleft" width="225"] A fiatal álláskeresők egy része egyből a bőrfotelba huppanna bele
[/caption]Akár fél évig is eltarthat a pályakezdők álláskeresése, többek közt azért, mert lehetőségeikhez képest túl magasak az elvárásaik – derül ki a JobInfo és a KutatóCentrum közös felméréséből. A 18–24 éves korosztály több mint egyötöde ugyanis legszívesebben egyből vezetői pozícióra jelentkezne, annak ellenére, hogy az állás betöltéséhez jellemzően nincs megfelelő szakmai tapasztalata.

De nemcsak a fiatalokra jellemző a nagyravágyás, a megkérdezettek egynegyede szeretne egyből középvezetői állásra pályázni, több mint négy százalékuk pedig egyből felsővezetői, illetve cégvezetői székbe ülne bele. A nemi szerepeknek megfelelően a férfiak nagyravágyóbbak: több mint 44 százalékuk legalább középvezetőként szeretne elhelyezkedni, míg a gyengébbik nemnél ez az arány csupán 22 százalék.

A magas elvárások ellenére a felmérés szerint mégis a 18–29 éves pályakezdők és diplomások tudnak elhelyezkedni a leggyorsabban a munkaerőpiacon. Gyors elhelyezkedésüket egyrészt annak köszönhetik, hogy számos munkáltató szívesebben foglalkoztatja ezt a generációt, másrészt pedig a 18–29 évesek által keresett ágazatokban jellemzően több a betöltendő álláshely. Az előbb említett korosztály leginkább adminisztrációs, asszisztensi munkát keres, mindemellett azonban népszerű még az értékesítés és a kereskedelem, valamint a marketing, a PR- és reklámszakma is.

Ez utóbbi foglalatosság a kutatás eredményei alapján úgy tűnik, hogy csak a fiatal álláskeresők körében népszerű: míg a 18–24 évesek csaknem nyolc százaléka szeretne ezen a területen elhelyezkedni, addig a 30 év felettieknél ez az arány már rögtön négy százalékra csökken. A negyven év feletti álláskeresőknek pedig csupán két százaléka gondolja úgy, hogy a reklámszakmában kellene tevékenykednie.

A felmérésből az is kiderül, hogy az idő még az álláskeresés kapcsán is megszépíti az emlékeket. Azoknak a válaszadóknak ugyanis, akik a múltban kerestek állást, 27 százaléka állítólag egy hónapon belül rátalált álmai munkájára, míg a jelenlegi álláskeresők közel nyolcvan százaléka egy hónapnál régebben, több mint egyharmaduk pedig már legalább fél éve bolyong a munkaerőpiacoen.

A kutatás továbbá arra is rámutat, hogy az álláskeresők körében nem feltétlenül a megpályázható pozíció a legfontosabb. Emellett ugyanis a munkahely által kínált lehetőségek – továbbképzések, karrierépítés – is sokat nyomnak a latba. Így egy álláshirdetésben a megkérdezettek szerint a cég elvárásai, a feladatkör és a munkavégzés pontos helye mellett a lehetőségek tárháza a legfontosabb tényező. A kutatás készítői mindebből arra következtetnek, hogy – bár a fizetés is fontos szempont – a magyar munkavállalók jól motiválhatók magával a munkával is.

A felnőttek barátkozás helyett inkább pihennek szabadidejükben

Míg a felnőtt magyar lakosság kétharmada elsősorban pihenéssel tölti a szabadidejét, addig csupán egyharmaduk ápolja vagy növeli a kapcsolati tőkéjét – derül ki a Tárki friss felméréséből. Az átlagosnál gyakrabban használják szabadidejüket kapcsolati tőkeépítésre a budapestiek, a felsőfokú végzettségűek, a huszonévesek, valamint az alkalmazottak. Legnagyobb hányadban azonban a vállalkozók fordítják szabadidejük nagy részét a már meglévő kapcsolataik ápolására, illetve új ismeretségek kiépítésére. A felmérés ugyanakkor arra is rámutat, hogy azok a felnőttek, akik nagyobb hangsúlyt fektetnek a társasági életükre, mint a pihenésükre, az átlagosnál nagyobb a boldogság-, valamint az egészségérzetük.

Ezek is érdekelhetik