Kék hírek, bulvár

2016.11.09. 12:28

A padlógáz és satufék ideje lejárt, itt az ősz

A csapadékos napok számával együtt a balesetek száma is megnő. Ezt elkerülendő néhány jó tanácsot szedtünk össze a rendőrségtől és a gumigyártóktól.

Katus Eszter

Megcsúszott, kipördült, árokba borult – ilyen balesetek az őszi hónapokban gyakran előfordulnak a megyében is. Az esőtől nedves útburkolaton, lefagyott szakaszokon ugyanis sokkal nehezebb közlekedni, mint a száraz aszfalton.

Ha szeretnénk csökkenteni a balesetek kockázatát, érdemes megfogadni a szakértők tanácsait. A legalapvetőbb szabály a téli gumi használata, ami ne legyen kopott vagy öt évnél öregebb. Mivel csúszós úton a féktávolság három-négyszeresére is megnőhet, célszerű lassabban haladni, és a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartani. A kapkodó mozdulatokat, nagy lendületet, hirtelen gázadást vagy épp a satuféket el lehet felejteni.

Amennyiben elered az eső, az első fél órában különösen oda kell figyelni: a száraz úttesten található sár és olaj ugyanis elegyedik a vízzel, és egy még csúszósabb réteget alkot. Amikor volán mögé ülünk, töröljük le a cipőnk talpát, hogy a pedálokon ne csúszhasson meg. A vizes úton próbáljunk az előttünk haladó gépkocsik nyomvonalában haladni. Nagyobb esőben, amikor az utakon előfordulhat a vízátfolyás, akkor a nem megfelelően megválasztott sebesség miatt kialakulhat az úgynevezett „aquaplaning”, vagyis a vízenfutás jelensége is. Ilyenkor a nagy mennyiségű vizet a gumiabroncs már nem képes elvezetni, és megszűnik az úttal való kapcsolata: az autó irányíthatatlanná válik. Ilyen esetben ne fékezzünk, és ne változtassunk irányt hirtelen, mert akkor kifarolhat, kicsúszhat a kocsi. Inkább óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul, és ismét érezni nem lehet az útfelületet.

Levespróba

Hogyan vezessünk ősszel és télen? Egy általunk megkérdezett rutinos sofőr szerint így: képzeljünk el egy teli tányér levest a műszerfalon, amit nem akarunk kilötyögtetni. Ezt úgy tudjuk elkerülni, hogy finoman indulunk, lassan gyorsulunk, és nagy követési távolságot tartunk, hogy a féket csak érinteni kelljen. A kanyar előtt motorfékkel visszalassítunk, és számítunk rá, hogy bármelyik pillanatban „megelőzhet a kocsid hátulja”. Felkészülünk, hogy előttünk bármikor megállhat a sor, és nekünk is meg kell. A lényeg tehát: óvatosan, előrelátóan, finoman kell vezetni, hirtelen mozdulatok nélkül.

Motorfék

Ha síkos úton fékezünk, és a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), akkor a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik, és kicsúszik. Ilyenkor csak az segít, ha a lábunkat levesszük a fékről, egyenesbe hozzuk az autót, és csak akkor fékezünk, mikor az autó újra a kívánt irányba állt. Ehhez az is kell, hogy ne ijedjünk meg, amikor az autó csúszni kezd, mert akkor biztos, hogy tövig nyomjuk a féket, fokozva ezzel a bajt. A motorfék a megoldás! Akkor is, ha csúszós domboldalon akarunk lemenni. Tegyük egyesbe vagy kettesbe a sebváltót, és lassan, váltás nélkül guruljunk le a dombon.

Alul, felül

Amennyiben alulkormányozottá válik az autó, mert az első gumiabroncsok elvesztették tapadásukat, vegyük le a lábunkat a gázpedálról, és óvatosan csökkentsük a kormányzási szöget. Ekkor finoman visszakormányozhatjuk a gépkocsit a kívánt nyomvonalra. Ha a hátsó kerekek nem tapadnak, és túlkormányzott lesz a kocsi, finoman gyorsítsunk. Ekkor a gépkocsi súlya (terhelése) áthelyeződik a hátsó kerekekre. Ezzel egy időben a hátsó tengelyhíd csúszásával egyező irányba kell kormányozni. Abba az irányba kell nézni, amerre a gépkocsit mozgatni kívánjuk, így lehetőség lesz a gépkocsi helyes nyomvonalának beállítására.

Címkék#Pécs
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!