2007.03.17. 11:21
Akiknek aranyat ér a réz
A vasút a felhagyott szárnyvonalakon a napokban megkezdi a fénysorompók, biztosítási rendszerek kimentését. Több kilométernyi rézkábelről, sokmilliós értékről van szó - a fémtolvajok már megkezdték a fosztogatást.
Hogy miért érdekes ez? Elsősorban azért, mert soha nem látott tempóban nő a „fémhulladék-gyűjtők” okozta kár. Áram alatt szedik szét a transzformátorokat, darabolják a vasúti síneket, lopják az útmenti közlekedési táblákat. Tavaly például akrobatikus ügyességgel ellopták a pécsi egyházmegye főtemplomáról a villámhárítót, megbontották a Dóm rézlemez-borítását.
Rövidesen a MÁV felhagyott vonalain is megindulnak a fémgyűjtők. Ám mivel meglehetősen hosszan futnak a sínpárok, nem tudnak minden szemafor mellé forgalmistát állítani. Így aztán a cég igyekszik maga leszerelni minden olyan berendezést, ami érték. Villány, Siklós, Harkány, Sellye környékén főleg a fénysorompókat és a hozzájuk vezető rézkábeleket próbálják menteni.
A téma a rendőri munka része. Cserép Attila pécsi rendőrkapitány is jól tudja, hogy míg egyesek számára megélhetési bűnözés, másoknak viszont jó bevételi forrás a színesfém-üzlet. Így a közös érdek meglehetősen megnehezíti a nyomozók munkáját, akik napjainkban egyre gyakrabban ellenőrzik a potenciális orgazdákat, a fémhulladék átvevő telepeket. Meglehetősen nehéz a dolguk, hiszen ritkán kerül az ilyen telepekre „beszédes áru”, többtucat azonos méretűre darabolt vasúti sín, vagy rézhuzal. De valahogy mégis odajut.
Térjünk vissza a fémtőzsdékre. Hiszen a hazai, köztük a pécsi-baranyai fémhulladék kereskedők és gyűjtők is élénken figyelik a világpiaci árak alakulását. Legalábbis ezt mondja Bartelnez Olivér, egy pécsi fémfelvásárló-telep vezetője, mindehhez hozzátéve, hogy napjainkban ismét fellendült a fémhulladék forgalom, alig győzik az átvételt, továbbszállítást. A telepükön a sárgaréz kilója 500-600 forint között mozog, de a vörösrézért akár 700-800 forintot is megadnak. Aztán viszik tovább. Olykor a hazai feldolgozóba – Dunaújvárosba –, máskor Olaszországba, Ausztriába, Németországba, vagy még tovább. Ahol éppen a legtöbbet adják érte. Bartelnez szerint nem nagy árréssel dolgoznak az átvevők, úgy 25-30 százalékkal. Ám ha szerencséjük van, egy-egy itáliai szállításnál többet is elérnek.
Még a sugárzó fémet is vitték
Meglehetősen széles a fémtolvajok tevékenységi köre. Néhány esetet érdemes feleleveníteni ízelítőnek. Közel ezer tonna radioaktívan szennyezett fémet „vermelnek el” az uránbánya felszámolását végzők a rekultiváció során a kővágószőlősi 3-as meddő keleti oldalán mélyített gödörbe, amiből 2001-ben jókora mennyiséget elemeltek a fémtolvajok. Csak a jóisten tudja, hogy mennyit. Ellopták a kémesi vasúti híd járólapjait. Lopják a szőlőhegyekben a lugast tartó kordonokat, telente többmilliós kárt okozva Baranyában. Állítólag jó pénzért lehet a fém kukásedényeken túladni. Zádor környékén harminc tonnát nyomott az a négy síndarab, amit a gyakorlott fémtolvajok igencsak szakszerűen szedtek le a talpfákról tavaly, ám megcsípték őket. És végül szintén egy tavalyi eset: Komlón a városi színházterem elől Ligeti Erika Kossuth-díjas szobrászművész, „Hárpiácskát” szobrát, a nevezetes szirént lopták el. Nem az első és utolsó baranyai műalkotásként.Fémek átvételi ára a héten, a pécsi telepeken (Ft/kg)
Vaslemez 30
Egyéb vasáru 43
Öntöttvas 45
Alumínium 300–340
Sárgaréz 500–600
Vörösréz 800–1000
Fémek átvételi ára a héten, a pécsi telepeken (Ft/kg) Vaslemez 30
Egyéb vasáru 43
Öntöttvas 45
Alumínium 300–340
Sárgaréz 500–600
Vörösréz 800–1000 -->