Közélet

2009.06.25. 07:03

M6: híd a megszűnt vasút felett

Egy több mint tíz éve felszámolt vasútvonalhoz is épült felüljáró az M6-os autópályán Véménd és Palotabozsok között. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint a MÁV ragaszkodott a sztrádahídhoz.

M. B.

Amint az ismert, a nettó 266 milliárdért épülő M6/M60-as jelzésű autópálya Szekszárd-Pécs közötti szakaszán átlagosan minden egyes kilométerre jut egy-egy „műtárgy”: híd, alagút, felül-, és aluljáró. Összesen nyolcvanhét ilyen építményt készítenek el 2010 márciusára: ez kilenc völgyhidat, hetvenkilenc kisebb-nagyobb hidat, valamint alul-, felüljárókat jelent.

Utóbbiak egyike Véménd és Palotabozsok között épül, átfogva a több, mint tíz éve megszűnt Pécs–Bátaszék vasútvonal ott futó pályaszakaszát is. Utóbbi kifejezés persze erős túlzás: a sínek egy részét már felszedték, a megmaradt pályát pedig úgy benőtte a gaz, és a facsemeték, hogy rátalálni sem egyszerű. A közelben található, egykor véméndi állomás őrháza sincs már meg, az épületet lebontották.

A napokban Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülettől Feld István Márton vetette fel a kérdést, vajon mi szükség volt arra, hogy úgy építsék meg a szóban forgó felüljárót, hogy az ne csak a két falut összekötő utat, hanem pluszban a mellette futó vasúti nyomvonalat is átívelje.

Rakita András, a beruházást irányító Mecsek Construction Group főmérnöke hangsúlyozta, cégük készen kapta a terveket, s az ő feladatuk azok kivitelezése, azonban a szakasz tervezőjétől azt az információt kapta, hogy a MÁV kérése volt, hogy a felüljáró a vasúti nyomvonal felett is elhaladjon.

Mindezt alátámasztotta Fazakas Orsolya, a tervezési folyamatokat irányító Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója is. Kérdésünkre úgy fogalmazott, hogy a híd tervezésekor, engedélyeztetésekor a MÁV hozzájárulásában csak a vasúti forgalom szüneteltetéséről, és nem a végleges megszüntetéséről nyilatkozott. A híd építési engedélyének kiadásához pedig a vasúti pálya feletti nyílás megépítésével járult hozzá.

Mindez azt sejteti, hogy a vasúttársaság, illetve az azt felügyelő szaktárca nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy egyszer újraindulhat Pécs és Bátaszék között a vonatforgalom.

A NIF-nél erről azt mondták, nem ismerik a távlati elképzeléseket. A közlekedési minisztérium, valamint a NIF honlapján a vasúti fejlesztésekkel foglalkozó oldalakon mindenesetre mi sem leltünk fel még a hosszabb távú tervek között sem olyat, amely a Pécs–Bátaszék közötti vonal felélesztését célozná meg. Mindebből, s a MÁV ismert, újabb pályabezárási elképzeléseiből következően aligha valószínű, hogy a felüljáró alatt valaha is vonatok haladnak majd át.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!