Közélet

2009.07.28. 07:15

Buszbotrány: a fő kérdésre nincs válasz

A botrányos pécsi buszeladást az elmúlt hetekben egy ötfős szakértői bizottság és egy ügyvédi iroda is vizsgálta. Mindkét helyen arra jutottak: nem tudják, miért adták el a járműveket.

Babos Attila

Habár elég lett volna, ha péntekre elkészül a jelentésével a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. felügyelő bizottsága (FEB) kezdeményezésére felállított ötfős szakértői bizottság, már több mint egy hete végeztek a munkával. Lapunknak sikerült megszereznie a jelentést, és megkaptuk annak az ügyvédi irodának is a beszámolóját, amelyet dr. Páva Zsolt, Pécs polgármestere bízott meg azzal, vizsgálja meg a buszok eladását.

Úgy tűnik, a dr. Nochta Tibor jogász, egyetemi docens, tanszékvezető által vezetett bizottság, és dr. Kamondi Mónika pécsi ügyvéd legfontosabb közös megállapítása, hogy a rendelkezésre álló iratok, dokumentumok áttanulmányozása után sem tudható pontosan, mi állított a buszeladás hátterében. Tekintve, hogy ők valós, gazdaságilag is igazolható, mindkét fél, és a város lakói, valamint a Pécsett buszozó emberek számára is előnyös ügyletet kerestek a szerződés mögött.

„A Bizottság a rendelkezésre álló dokumentumokból nem tudta pontosan megállapítani, hogy miért hoztak döntést az autóbuszok eladásáról. Ugyanakkor bizonyos támpontok rendelkezésére állnak” – olvasható a PK Zrt. felügyelő bizottsága javaslatára felállított ötfős testület jelentésében. A legfontosabbra, az embereket leginkább foglalkoztató kérdésre tehát, miszerint miért is volt szükség a buszok eladására, a gazdasági és jogi szakemberekből álló társaság sem tudott pontos választ adni.

A támpontok közt említik, hogy túl magas volt a PK Zrt. hitelállománya, így nem, vagy csak rossz feltételekkel tudott volna lízingszerződést kötni a társaság új buszok beszerzésére. Ide sorolják azt is, hogy Pécs városa egymilliárd forinttal tartozik a cégnek. Kijelentik továbbá azt is, hogy a PK Zrt. korábbi vezetése előnytelen alvállalkozói szerződéseket kötött. Konkrétan említik, hogy a Pappas Autó Kft.-vel megkötött, átalánydíjas szerződés felmondására addig nem volt mód, amíg a PK Zrt. Mercedes típusú autóbuszokkal rendelkezik. A jelentés szerint a Pappas évi 700 millió forintért javította a pécsi buszokat. Ezt a PK Busrent mintájára alapított, javítással foglalkozó PK Bustech Kft. évi 300 millióért vállalta.

A bizottság számítást végzett arra nézve is, hogy soknak tekinthető-e a buszokért fizetendő évi 2,03 milliárd forintos bérleti díj. Szerintük legfeljebb 1,67 milliárdot kérhettek volna el, így a szerződés szerinti összeg egy év alatt 352 millióval, a tíz éves bérleti szerződés teljes ideje alatt 3,5 milliárd forinttal haladja meg azt, amit a piac megkívánt volna.

A polgármester által felkért dr. Kamondi Mónika ügyvéd jelentésében központi szerepet kap annak hangsúlyozása, hogy sehol sem találni nyomát olyan elemzésnek, hatástanulmánynak, tervnek, vagy akár csak gazdasági számításnak, amely az egész buszeladási ügyletet előkészítette volna.

Gibraltári és máltai cég is a tulajdonosok között

A szakértői bizottság vázolta az ügyben érintett társaságok tulajdonosi szerkezetét, az úgynevezett cégtérképet. Ebből kiderül, hogy a Mecsekbusz Kft.-t alapító Hungarian Busz Zrt. egyedüli részvényese egy Gibraltáron bejegyzett kft., a Barack Ltd. Ám ők nem egyedüli külföldi szereplői a cégtérképnek, a máltai Limatec Ltd. ugyanis a PK Busrent Kft. többségi tulajdonosának, az LL Busz Kft.-nek a szinte kizárólagos (97,5%) tulajdonosa. Érdekesség, hogy a Zsolnay-gyár korábban tervezett eladása kapcsán is feltűnt a máltai cég, és az ügylet kapcsán szerepet kapott a Mecsekbusz Kft. ügyvezetője, Jahn Péter is. Őt is kerestük tegnap, de nem értük utol. Feltehetően mindkét cég úgynevezett on-shore cég, amelyet a kedvezőbb adózás miatt alapítottak.

Nagy Csaba: a cél az eredeti állapot visszaállítása

„A pécsi közgyűlési döntésnek megfelelően az első számú feladat tárgyalásokat kezdeményezni a PK Zrt. kisebbségi tulajdonosával, és augusztus közepéig megállapodni velük arról, hogy állítsák vissza az eredeti, a buszeladás előtti állapotot” – közölte Nagy Csaba alpolgármester. Ha ez nem sikerül, jogi lépéseket tesz a város, hisz nem adott az ügyletre előzetes engedélyt, pedig arra szükség lett volna. A felkért ügyvéd jogi álláspontja szerint színlelt szerződésről van szó, amely a jó erkölcsbe is beleütközik. Ráadásul a bizottság szerint felmerül az is, hogy Keczer László, a PK Zrt. vezérigazgatója álképviselőként írta alá a szerződést. Kerestük Varga Pétert is, a Holding felmentett vezérigazgatóját, ám őt sem sikerült elérnünk tegnap.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!