Közélet

2010.07.25. 18:02

Életveszélyes a pogányi reptér?

Elképzelhető, hogy beperlik a pogányi légikikötő kivitelezőjét, mert sorozatosan súlyos, a légikikötő működését veszélyeztető hibák jelentkeznek a 2006-ban átadott létesítményben.

M. B.

– A repülőtér napi, biztonságos működését is veszélyeztetik a létesítmény kivitelezésével összefüggésben jelentkező hibák – jelentett ki a napokban Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere. – Az épület több helyen beázik, mállik a vakolat, nagy esőzéskor a lámpatestekből is csöpög a víz. A problémákat folyamatosan jeleztük a kivitelezőnek, a jótállási és szavatossági igényünket megpróbáltuk érvényesíteni, eddig sikertelenül – tette hozzá.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Kívülről is jól látszik, hogy az épületről nagy felületeken mállik a vakolat. Bent a lámpabúrák is vizesek
[/caption]

Eddig hat jegyzőkönyvet vettek fel a gondokról, a legutóbbi bejáráson közel félszáz hibát rögzítettek. Az építkezés fővállalkozója egy budapesti cég volt, amely több alvállalkozót is bevont a munkálatokba, de mindössze utóbbiak egyike végzett korábban javításokat.

Dr. Halmos Péter, a repülőtér működtetését végző Air Horizont Nonprofit Kft. jogi képviselője a Dunántúli Napló érdeklődésére elmondta, többek között a légi irányítás számítógépei is egy olyan helyiségben vannak, amelynek beázik a mennyezete, ez pedig nyilvánvalóan veszélyezteti az üzembiztonságot. Hozzátette azt is, miután eddig nem sikerült elérniük a hibák kijavítását, feltehetően pert indítanak ennek érdekében. Halmos Péter érdeklődésünkre úgy fogalmazott, egyelőre még nem készült pontos számítás, mennyibe kerül a hibák kiküszöbölése.

Tekintve azonban, hogy a javítások nem tűrnek halasztást, a költségeket várhatóan a városnak kell megelőlegeznie. Kérdés persze, hogy miből, hiszen a reptér üzemeltetése is veszteséges.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] A halaszthatatlan javításokat bizonyosan nem fogják fedezni a gyér forgalom miatt veszteséges reptér bevételei
[/caption]

A több éven tartó előkészületeket követően 2006 márciusában adták át a pogányi légikikötőt. A beruházás mintegy négymilliárd forintba került, ebből több százmilliót fordítottak a fogadóépület kialakítására. Utóbbin még az átadás előtti héten is dolgoztak a szakemberek.

Az eredeti tervek szerint egyébként nem 2006 márciusában, hanem május ötödikén kellett volna átadni a schengeni követelményeknek is megfelelő épületet, csakhogy az akkor Pogányban megjelent, majd később távozott légi utaztató, az Austrian Airlines – mint minden más légitársaság –, a tavaszi-őszi óraátállításhoz igazította új járatainak elindítását.

Éppen ezért, ha nem készült volna el március végéig a létesítmény, lehet, hogy egy évvel is csúszott volna a menetrend szerinti gépek megjelenése. Minden bizonnyal ezért is sürgető volt a befejezés. Az első hibák már nem sokkal az átadást követően jelentkeztek: akkor is a beázások okoztak problémát.

Már 2006-ban is rövid volt a kifutó

A repülőteret működtető cég akkori vezetője még a légikikötő átadását megelőzően felhívta a figyelmet a pogányi kifutóval kapcsolatos, tulajdonképpen mindmáig megoldatlan problémára. A szakember a nyilatkozatában hangsúlyozta: „bár a tervezéskor minden akkor lehetséges szempontot figyelembe vettek, mire elkészül, lehet, hogy további változtatásokra lesz majd szükség. Miként például az autóipar, úgy a repülőgépgyártás is rohamtempóban fejlődik, ezért hosszabb kifutóra van szükség. Éppen ezért nem kizárt, hogy a jövőben azt déli irányban meghosszabbítják”.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!