2010.10.03. 23:18
Városi közlekedés: hosszú távon elővárosi villamosok is szóba kerülhetnek
Új hétvégi buszjáratokat kaphat Kozármisleny, miután a Pécs melletti kisváros vállalja, hogy megfizeti a Pannon Volán önköltségi árát. A megyeszékhely közeli települések régi vágya, hogy csatlakozzanak a pécsi helyi közlekedéshez.
Tavasszal írtunk arról, hogy nem adja maszekba a helyi közlekedést a Pannon Volán.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] Ma az állammal 2016-ig kötött szerződés biztosítja a Volán-társaságoknak a jogot az elővárosi és más helyközi közösségi közlekedés bonyolítására (fotó: Laufer László)
[/caption]
Ám egy múlt csütörtöki tárgyaláson eldőlt, előbb is javíthatnak Kozármisleny közlekedésén, tudtuk meg Micskey Tibortól, a Pannon Volán forgalmi igazgatójától. A város ugyanis vállalja: kifizeti a Volán önköltségi árát négy hétvégi – két szombati és két vasárnapi – járatért, kilométerenként 260 forintért. Emellett a buszos cég megvizsgálja, hogy tudja átalakítani a menetrendet munkanapokon. Utóbbit a vonalon lévő önkormányzatokkal is egyeztetni kell, és minden esetben kell döntés a megrendelő, a közlekedésért is felelős Nemzetgazdasági Minisztériummal.
Ma a jogszabályok szerint csak a Volán társaságok bonyolíthatnak helyközi közösségi közlekedést, így a Pécs közeli településeket is ők szolgálják ki. Pellérd is szeretett volna becsatlakozni a pécsi közösségi közlekedésbe. Metzing József polgármester szerint legalább tíz éve napirenden van a kérdés, s mindig csak azzal hitegették őket, hogy elő van készítve a jogszabályi változás. Ők is szeretnének más menetrendet, sűrűbb járatokat, ám nem tudják megfinanszírozni. Pécsett most készül egy hosszú távú közlekedési koncepció, amelybe ők is próbáltak javaslatot beadni. Pellérden is úgy látják, falubuszokkal lehetne kisegíteni a Volán-járatokat, amellyel csökkenhetne a menetidő és a jegyár is.
PK Zrt.: vannak ötleteik
Vannak ötleteik és szakmai javaslataik arra vonatkozóan, hogyan lehetne bővíteni a pécsi helyi közösségi közlekedést elővárosi közlekedéssel, fejtette ki érdeklődésünkre Keczer László, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. vezérigazgatója. Hamar leszögezte azonban, hogy e kérdés ma több szempontból sem aktuális. Egyrészt a társaságnál jelenleg kialakult helyzet miatt, másfelől mert ha adottak is lennének a feltételek a jogszabályok szerint, és meg is egyeznének az önkormányzatokkal, akkor sem tudnának Pécsen kívül szolgáltatni. Ha napirendre kerül a kérdés, ők is elküldik a döntéshozókhoz javaslataikat.
Több ötlet is felmerült
Már 2005-ben felmerült a Pannon Volánnál, hogy gazdaságtalan járataikat kiszerveznék olyan alvállalkozóknak, akik kisebb falvakból, ráhordó rendszerben szállítanák az utasokat a gerincvonalak mentén lévő megállókba. A falubuszok bevonása már ekkor felmerült, de később, minisztériumi szinten is tárgyaltak arról, hogy felszerelnék ezeket jegyadó gépekkel és menetrend szerint közlekedtetnék őket. Még 2007-ben, a PK Zrt. vezérigazgatójaként nyilatkozta Kerényi János: a közeljövőre vonatkozó céljaik között szerepel, hogy mielőbb részt vegyenek Pécs elővárosi közlekedésének kiszolgálásában is, s lobbiznak is ezért.