Közélet

2011.04.21. 08:47

Polgármester a bíróságon: Páva a buszügyben tanúskodott

Nem ismeri el bűnösségét Keczer László az ellene a pécsi buszpark kiszervezése miatt indult perben, melyben Páva Zsolt polgármestert tanúként hallgatták meg.

BSA (Dunántúli Napló)

A Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. március végén felmentett vezérigazgatója a vádirat szerint jelentős vagyoni hátrányt okozott azzal, hogy a pécsi közgyűlés tudta nélkül aláírta a buszok eladását, és a rendkívül magas visszabérlési díjat is jóváhagyta.

Keczer László azonban azt mondja, hogy a buszkiszervezést nem az első fél év számai alapján, hanem stratégiai időtávlatban kell megítélni. Szerinte ezt nem vették figyelembe az eljárások során, tulajdonképpen emiatt került ő a vádlottak padjára. Tanúskodott Páva Zsolt, Pécs polgármestere, és Varga Péter, a Pécs Holding Zrt. 2009 júniusában menesztett vezérigazgatója is. Az eljárás februárban kezdődött volna, ám Keczer László akkor beteget jelentett.

A per péntek reggel kilenc órától folytatódik.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Páva tanúskodott, Keczer tagadott
[/caption]

A csütörtöki tárgyalás percről-percre

16:45 - Egy rendkívüli közgyűlés

A 2008. november 21-én megtartott rendkívüli PK Zrt.-s közgyűlés kivonatos jegyzőkönyve szerint Keczer László vezérigazgató közölte, hogy egy új, vagyonkezelő társaságot hoznak létre a PK Zrt. 40 százalékos tulajdonrészesedésével, amely 2009. január 20-ig tulajdonosa lesz a pécsi buszoknak.

Azt firtatja Oltai Judit biró, hogy Varga Péter szerint ez nem azt jelenti-e, hogy tajékoztatták őt arról, mi lesz a buszokkal. Varga Péter szerint ez csak egy szandéknyilatkozat volt, ahhoz, hogy kiszervehessék a buszokat, ahhoz, hogy ezt később megtehessék, irásos előterjesztésre is szükség lett volna szerinte, majd pécsi közgyűlési jóváhagyása.

16:23 - Keczer és Jahn szerint is tudott a buszos kiszervezéséről a pécsi képviselő-testület

2009 januarjaban tudomása szerint találkozott Budapesten Jahn Péter dr. Tóth Bertalannal és Kőhegyi István MSZP-s országgyűlési képviselővel, és ott már őket tajékoztatták a kiszervezésről. Szólt arról is, hogy Pécs MJV és a PK Zrt. közti közszolgáltatási szerződés jövőbeni módosításáról 2009 februárjában szavazott a pécsi képviselőtestület, s abból - ha másként nem indirekten - tudnia kellett volna minden képviselőnek, hogy a buszok már nincsenek a PK Zrt.  tulajdonában.

Abban a mellékletben ugyanis, amelyben korábban tételesen sorolták a buszokat, már csak az szerepelt, hogy a PK Zrt. rendelkezik a közösségi közlekedés ellátásához szükséges feltételekkel. Erre egyébként - saját ügyvédje, dr. Pósfai László - kérdésére Keczer Laszlo is tett utalást.

Emlékezhetünk, a pécsi buszok kiszervezésének legsarkallatosabb kérdése mindvégig az volt, hogy tudott-e a város a buszok kiszervezéséről. Minden szereplő azt mondta, nem tudott a kiszervezésről. És a polgarmesteri hivataltól is azt a választ kaptuk 2009 júniusában feltett, ez irányu, konkrét kérdésünkre, hogy a varos képviselő-testülete elé nem került a buszkiszervezés.

15:53 - Varga Péter a sajtóból értesült az eladásról

Varga Péter a 2008 decemberi rendkívüli PK Zrt.-s közgyűlésről azt mondta, lehet, hogy azon szóba került az, hogy majd kiszervezik a buszokat valamikor, de az részletesen nem lett kifejtve. Azután ő úgy gondolta, hogy lesz majd egy részletes gazdasági elemzés, amikor majd komolyra fordul a dolog. A folytatásról azonban őt nem értesítették, a sajtóból értesült erről.

Csak a szándékról tudott tehat, és az alapvető céllal, hogy valamit tenni kell, ő is egyetértett.

A buszos társaság részleges privatizációja Varga Péter szerint dr. Tóth Bertalan alpolgármester ötlete volt 2008  augusztusa körül. Arról nem tud, Tóthék hogyan kerültek kapcsolatba Jahn Péterékkel.

15:43 - Lánctartozásra hivatkozik Keczer

A PK Zrt. kb. 2,5 milliárddal tartozik a PK Busrentnek, mert 2009 májusa óta nem fizetett rendelkezésre állási díjat.

A PK Zrt. 1,8 milliárdot fizetett ki eddig rendelkezésre állási díjként a PK Busrentnek. Az hogy ennek ellenére is mennek a buszok, annak köszönhető, hogy a PK Zrt.-nél csökkentették a működési költségeket, és csak a tűzolásra jutott. A tartozást a város immár 1,5 milliárdos tartozásából rendezte volna a PK Zrt. Varga Péter, a Pécs Holding volt vezérigazgatója a nap következő tanúja.

15:15 - A bank visszatáncolt, ez okozta a problémákat

2009 augusztusának végén gyakorlatilag megállapodott a Mecsekbusz egy bankkal a buszok beszerzéséről, közölte Keczer, aztán jött a Pécsi Vízműnél az önkormanyzati foglalás, s a bank emiatt visszatáncolt, illetve plusz garanciákat kért ahhoz képest, amiben addig megállapodtak. A tíz éves szerződés már nem volt olyan vonzó önmagában.

15:02 - Az ügyésznek válaszol Keczer

Nyári Roland ügyész arra kérdezett rá a még mindig a kérdésekre válaszoló Keczer Lászlónál, hogy valóban a PK Zrt. érdekeit képviselte-e a buszkiszervezések során. Hogy meg tudta volna-e akadályozni, hogy a PK Zrt., pontosabban a PK Busrent magántulajdonosai a PK Zrt. köré font cégháló on-shore cégein keresztül ki tudtak volna vinni a keletkező nyereséget, elkerülve a városnak (PK Zrt.-nek) fizetendő osztalékot? Illetve, hogy ezt a lehetőséget felismerte-e? Keczer László erre azt mondta, hogy nem gondolt erre.

14:59 - Keczer 2008 decemberéről mesél

Keczer László egy 2008 decemberi rendkívüli PK Zrt.-s közgyűléssel kapcsolatban azt mondta, hogy ott ő úgy látta, hogy Varga Péter, a Pécs Holding vezére, és Jahn Péter, a Mecsekbusz ügyvezetője, azaz a tulajdonosok képviselői már megbeszélték azt, hogy ki fogják szervezni a buszokat.

Azt, hogy a buszokat hogyan kell kiszervezni, Keczer László tudomása szerint Rehus Ernő, a Hungarian Bus Zrt.-hez köthető nagyvállalkozó, és
Majoros Csaba, a PK Zrt. volt gazdasági igazgatója, s később a PK Zrt-ből a PK Busrentbe delegált személy beszéltek.

14:24 - Keczer nem tudja

2009 februárjában kötött szerződést a PK Busrent egy máltai céggel a buszok beszerzésének felgyorsítására, de Keczer nem tudja pontosan, mely cég volt ez és ki állt mögötte. Arra a bírói kérdésre valaszolt, hogy  mit tettek, amikor 2009 januárjában már látszott, hogy nem biztos, hogy év végéig tudják hozni az új buszokat, mert a gazdasági válság miatt 20 százalékkal megdrágultak a buszok a piacon.

13.30 - Páva Zsolt befejezte a tanúvallomását

A lényege az volt, hogy megörökölte polgarmesterként a Mecsekbuszt, igaz, hogy előtte képviselőként megszavazta a részleges privatizációt. A Mecsekbusszal mint befektetővel dr. Tóth Bertalan alpolgármester tárgyalt, a szocialista politikus néhány alkalommal.

Tóth tájékoztatta Pávát a tervezett privatizációról. Ez alapján szavazta azt meg.  2009 juniusáig nem tudott a buszok kiszervezéséről, az után viszont nem volt kiváncsi a Mecsekbusz vagy Keczer magyarázatára. Azt nem zárta ki, hogy ha a kiszervezés előtt ezt elmondják, akkor valamiképpen megszavazhatta volna a pécsi képviselőtestület is a kiszervezést.

Oltai Judit bíró kérdésére Keczer László azt mondta, hogy a városvezetés sürgette Jahn Péteren keresztül a PK Zrt.-t, hogy hozzák mielőbb az új buszokat.

13:38 - Képbe kerül Rehus Ernő

2008 nyarán ismerkedett meg Keczer László Jahn Péterrel, a Mecsekbusz Kft. ügyvezetőjével egy cégnek végzett tanácsadást, amely Rehus Ernő, szakmai körökben jól ismert nagyvállalkozó cége volt. Rajta, azaz Rehus Ernőn keresztül ismerkedett meg Jahnnal.

Az ő szlovakiai és magyarorszagi tapasztalatai miatt keresték meg azzal, hogy Pécsett elő van készítve egy privatizació, vállalná-e a munkát a cégben. Miután látta, hogy milyen hihetetlen költségekkel működik a PK Zrt., elvállalta.

12:00 - A polgármester tanúskodik

Keczer László épp délre fejezte be a tanúvallomását, emiatt a kérdésekre a nap első tanúja, dr. Pava Zsolt, Pécs polgármestere vallomása után válaszol majd. A polgármester a sértett, Pécs MJV képviseletében.

11:45 - Üzleti modell2: A lépések
 
1. A társaságok megalapítása.
2. A részesedés megállapítása. A Busrentben 40, a Bustechben 30 százaléka volt a PK Zrt.-nek.
3. Kiszervezés: a buszok értékesítése piaci áron. A PK Zrt. ezzel nyert szerinte, épp ellenkezőleg, ahogy a sajtó állította.
4. A járművek rendelkezésre állítása. Folyamatosan ráadásul, hisz folyamatosan közlekedni kell.
5. Tőkeinjekció a PK Busrentnek. Arról senki sem beszél, emelte ki Keczer, hogy 2009. február végén 7 millió euró (1,9 milliárd forint) értékben került e céghez készpénz.
6. Banki finanszírozás megteremtése az új buszok beszerzéséhez, amelyhez nagy segítség volt a 10 éves szerződés.
 
 
Az új buszok beszerzése után az Ikarusokat eladhatták volna, a Mercedeseket bérbe adhatták volna havi 400 ezerért is. Ami a 90 busszal számolva 350 milliós osztalékot hozhatott volna évente. Hat-hét év múlva ismét új buszokat vásárolhattak volna. Ekkor a járműpark 6-7 éves lett volna, a régit újra bérbeadhatták volna. A piaci értéke így a duplája let volna a könyv szerinti értéknek. A 40 százalék a PK Zrt-é lett volna. Ez a projekt értelme hosszútávon Keczer szerint.
 
A Lajtán túl mások ezt meg tudták tenni. Az a hibájuk Keczer szerint, hogy erről nem beszéltek. A javítási költségek hosszútávon csökkenthetők lettek volna.
 
Később 5-7 milliárd lehet a buszpark értéke (és nem 2 milliárd), amelynek a 40 százaléka a PK Zrt.-é lett volna. A gazdasági válság miatt 20 százalékkal emelkedtek a buszárak. A cél az volt, hogy 2009 végére az első 80-100 autóbusz, 2010 első felére pedig a többi. Senki nem állt vele szóba azóta, hogy a sajtó nyilvánosságra hozta a buszok kiszervezését, egy alkalommal sem.
 
Fordulatok
 
1. 2009-es tavaszi pécsi polgármester-választás
 
2. 2009. szeptemberi "erőszakos" einstand a bankok bizalmat vesztíettek.

11:16 - Az üzleti modell
 
A teljes cégcsoport eredményességét kell vizsgálni. Nem lehet az első fél év számai alapján kalkulálni, és abból kiindulva számolni, márpedig úgy véli, hogy a nyomozás a kezdeti hónapokra koncentrált. Szerinte ha nem stratégiai időtávban számolnak, gondolkodnak, akkor félreérthető a helyzet.
 
Három cégben gondolkodtak. A PK Zrt.-nél profiltisztítást hajtottak végre. Itt nem volt cél az eredményesség, csak az, hogy a feladatot jól, pontosan lássák el, és ne kelljen támogatást kérniük későbbiekben a várostól, amit egyébként vállaltak is, amikor Pécsre jöttek.
 
A PK Busrent Kft. vagyonkezelési célra lett alapítva, feladata a buszok rendelkezésre állítása, az új járműpark beszerzése, és egy javító telep kialakítása lett volna. Itt az eredményelvárás alapvetően pozitív volt. A harmadik a PK Bustech Kft., amit javításra hoztak létre. A jövőben az eredményelvárás egyértelműen pozitív volt. Éjszaka javítják a buszokat, nappal egyéb, piaci javítási munkákat vállalhattak volna. Itt a kezdetben nullszaldó körüllel, később pozitív eredménnyel számoltak. A cél az volt, hogy hosszútávon biztosítsák, hogy azonos vagy csökkenő áron számolhasson a PK Busrent a javítási költségekkel.

11:11 - Három út közül egy volt a kiszervezés
 
Keczer László tanúvallomásában kifejti, hogy 2008 őszén, amikor átvették a PK Zrt. irányítását, romokban volt a buszos társaság: megörököltek egy rossz Mercedes-szerződést, egy jelentős APEH-tartozást (550 millió), és a város is tartozott a PK Zrt.-nek 1,1 milliárd forinttal a PK Zrt.-vel kötött közszolgáltatási szerződésben vállalt önkormányzati hozzájárulási kötelezettsége nem teljes teljesítése miatt.
 
Három lehetőség volt szerinte:

1. Az önkormányzat kifizeti 
2. Mindkét részvényes tőkeemelést hajt végre a társaságban, kb. 500-500 millió. 
3. Egy hitelképes társaság létrehozása. Ez mindenütt a világban úgy történik, hogy kiszervezik a buszokat, bevonnak egy külső befektetőt, majd visszabérlik a járműveket, kezdetben a régieket, később a beszerzendő újakat. A járműpark fele ugyanis 4-5-6 éves, a másik fele 20 éven felüli buszokból állt.   
 
Ezt a három lehetőséget vették át, van-e lehetőség arra, hogy a Pécs Holding tőkét emeljen, avagy fizet a város. Tisztázva volt, hogy az első és a második lehetőség nem adott. Ezt Keczer elmondása szerint Varga Péter a Pécs Holding vezérigazgatója világosan elmondta, hogy nincs pénz a tőkeemelésre és a fizetésre. Emiatt az utolsó, a 3. modell mellett döntöttek a részvényesek.
 
Hofekker Ferenc PK Zrt.-s szakszervezeti elnök meghallgatását javasolta. Ő ugyanis azt  mondta az elmúlt két évben többször is Keczernek, hogy Varga Péter volt Pécs Holding-vezér tájékoztatta a dolgozókat arról, hogy a buszok ki fognak kerülni a cégből.

10:52 - 690 millió forint hitelt vett fel a buszkiszervezés miatt az első hónapban
 
 
A részletes vádirat sok tekintetben már a sajtó előtt is ismert előzményeket, és tényeket sorolt fel. Az egyik új részlet az volt, hogy Keczer László 2009. január 15-én 272 millió forint hitelt vett fel azért, hogy a PK Busrent fedezni tudja a a szerződés szerint 2009. január elsején megkötött buszkiszervezési ügylettel kapcsolatos kiadásait. Majd 2009. január 27-én újabb, immár 420 millió forintos hitelt vett fel a vezérigazgató. A vádirat szerint a pénzeket oda-vissza utalgatták a későbbi bérbeadó, a PK Busrent Kft.-vel, hogy végül kijöjjenek a szükséges összegek.
 
Egy független pénzügyi szakértő szerint a buszkiszervezés tíz éves kötelezettségvállalása előnytelen volt a PK Zrt. számára. A 120 hónap alatt szerinte évi 514 milliót lehetett volna spórolni, ha a piacról, egy független cégtől lízingelnek inkább buszokat.

10:45 - Az üzleti modellt ismerteti, papírból
 
Írásos vallomást olvas fel Keczer László. 1979-ben végezte el a Műszaki Egyetemet, azt követően, 1992-ig az Alba Volánnál dolgozott, majd magáncéghez került. Szlovákiában is dolgozott, ott privatizációt és átszervezést készített elő, 63 százalékos üzletrészeket szereztek a közlekedési társaságokban,  650 busz tartozott alá. Nős, felesége már nem dolgozik, öt gyermeket nevelt fel. Ma már egyik sem kiskorú, dolgozik mindenki.
 
Ő a szakmai munka irányítását vállalta, a szindikátusi szerződés kialakításában nem vett részt. Véleménye szerint, akik a szindikátusi szerződés előkészítésében részt vettek, Pécs tömegközlekedése jobbítását szerették volna, ez ma is meggyőződése.
 
Vallomása elején a leváltott vezérigazgató megjegyezte, hogy  azt az üzleti modellt szeretné ismertetni, amely miatt kiszervezték a buszokat.

10:40 - Vallomást tesz Keczer László
 
Dr. Oltai Judit bíró vezeti a háromfős büntetőtanácsot. Keczer László a nap első tanúja. Kíván vallomást tenni, nem ismeri el bűnösségét, s hagyta magát fotózni. Nettó 400 ezer forintból él, a vezérigazgatói munkát megbízással látta el, saját cégén, a Lektika Bt.-n keresztül látta el. Az 1955-ben született leváltott vezérigazgató Műszaki Egyetemet végzett, közlekedésmérnök szakon, németül, angolul alapfokon beszél.

10:20 - Ismertetik a vádat a buszkiszervezési perben
 
Nyári Roland ügyész, a Pécsi Városi Ügyészég csoportvezetője ismerteti a vádat a csütörtökön reggel a Baranya Megyei Bíróságon megkezdődött, a pécsi buszok kiszervezése miatt indult büntetőperben. Mint az ismert, az ügy egyetlen vádlottja Keczer László, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. március végén leváltott vezérigazgatója.

Az ügyészség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt emelt vádat Keczer László vezérigazgató ellen.

A vád szerint az azóta már leváltott cégvezető 2009. január 1-jén adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő, a Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában lévő PK Zrt. eladja mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.

Az ügyészség szerint ezzel a céget és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Az ügyészség úgy véli, hogy Keczer László az általa vezetett társaság alapszabályában foglaltaktól eltérően közgyűlési felhatalmazás nélkül kötötte meg az adásvételi szerződést, valamint megszegte az ésszerű gazdálkodásra és a gazdasági társaságokról szóló törvényben írt alaptételt is.

A vád szerint Keczer László az eladással kapcsolatosan megkötött üzemben tartási megállapodásban aránytalanul magas összegben határozta meg a visszabérlés díját, ezzel megszegte a szolgáltatás és ellenszolgáltatás arányosságának elvét.

A büntetőper februárban kezdődött volna, ám Keczer akkor beteget jelentett. A bíróság csütörtökön és pénteken a vádlott, a sértetti képviselő, továbbá öt tanú kihallgatását tervezi.

A tárgyalásról élőben közvetítünk!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!