Közélet

2011.11.25. 19:11

Fizetősek lesznek a főutak?

Még ebben a hónapban dönthet a szaktárca az autópályamatrica-rendszer átalakításáról. Az egyik lehetséges elképzelés szerint a sztrádák mellett a főutak használata után is fizetniük kellene az autósoknak.

Máté Balázs (Dunántúli Napló)

A kormányzat részéről egyelőre nem cáfolták azt a sajtóértesülést, amely szerint az autópályás matricarendszer átalakítását követően a főutak használatáért is fizetni kellene minden autósnak, a jármű fajtájára való tekintet nélkül.

„Novemberben várható döntés, még korai lenne konkrétumokról beszélni” – jelentette ki Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a napokban a Magyar Fuvarozói Fórumon. Hozzátette: a matricarendszer megváltoztatásáról munkatervek léteznek, a tárca is szorgalmazza a használatarányos útdíj magyarországi bevezetését, de a legfőbb kérdések még itt sem dőltek el.

Amennyiben valóban kötelezővé tennék a főutak használatáért a díjfizetést, az minden autóst érzékenyen érintene. A Baranyát átszelő főutakat is naponta több tízezren használják, vagyis valóban nagyon széles kört érintene a változtatás.

A kiszivárgott tervek szerint a matricás rendszer átalakítása a gyakorlatban azt jelentené, hogy megszűnne a kizárólag az autópályákra vonatkozó négy- és tíznapos, illetve egy hóra érvényes bérlet. Helyettük csak éveset lehetne váltani, ami az autópályák mellett a főutakra is vonatkozna. Ez ugyan feleannyiba kerülne, mint a mostani éves matrica, viszont kötelező lenne a megvásárlása. Egy személyautó esetében így az éves díj negyvenezer forint helyett húszezerre mérséklődne – viszont azoknak, akik eddig soha vettek igénybe fizetős autópályát, az éves, autóra fordított kiadásuk húszezer forinttal növekedne.

Az úthasználati díjakból befolyó összegek emelésére egyébként azért is szükség van, mert a megtett úttal arányos autópályadíj-rendszer 2013-ra tervezett bevezetéséből biztosan nem lesz semmi, mivel még az sem dőlt el, milyen technikai megoldást választanak a kiépítéséhez. Völner Pál ezzel kapcsolatban azt mondta, ha végül eldől, melyiket választja Magyarország, attól kezdve másfél év elteltével indulhat el a rendszer.

Az ebből remélt pluszbevétel viszont így egyelőre biztosan nem folyik be az államkasszába, márpedig a cél az, hogy a harmincezer kilométeres országos közúthálózatot jövőre kizárólag a matricadíj-bevételekből tartsák fenn.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Ha elfogadják a módosítást, akkor a jövőben nem csak az autópályák használatáért kell fizetniük az autósoknak. Húszezres éves díjjal számolnak
[/caption]

A felére sem elég

Csak az úgynevezett PPP-konstrukcióban, vagyis magántőke bevonásával épült autópályák, vagyis az M5-ös és M6/M60-as sztrádák után évente százmilliárd forintot fizet ki az állam – közölte korábban Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Ezzel szemben éves szinten csak ötvenmilliárd forintos útdíjból származó bevétele van az államnak. Tehát a beruházónak fizetendő összeg felére sem elég az útdíjból befolyó pénz.

Gyér forgalom a pályán

A tavaly átadott M6/M60-as sztrádán – bár más autópályákhoz viszonyítva csekély a kihasználtsága – folyamatosan nő a forgalom, egy év alatt gyakorlatilag megduplázódott. A főutak használatára esetlegesen kivetendő útdíj szempontjából igen érdekes adat, hogy a régi 6-os főutat jelenleg kétszer annyian használják mint a sztrádát, valamint az is, hogy a Pécsről Komlóra, illetve a megyeszékhelyről Mohácsra vezető főutakat is nagyjából annyian veszik igénybe mint az autópályát.

Máté Balázs (Dunántúli Napló) Ha elfogadják a módosítást, akkor a jövőben nem csak az autópályák használatáért kell fizetniük az autósoknak. Húszezres éves díjjal számolnak -->

Címkék#Pécs#M6

Ezek is érdekelhetik