Közélet

2012.07.11. 10:52

Szinte minden halas- vagy horgásztónál felbukkannak a vidrák

Jól érzik magukat a vidrák Baranyában: szinte minden halas- vagy horgásztónál felbukkantak. Sőt, még az elég zajos Pécsi-tavon is otthonra leltek.

K. Mayer András (Dunántúli Napló)

Csöndben ültünk a csónakban, gyönyörködtünk a naplementében. Egyszer csak egy kétökölnyi fej úszott el előttünk, lemerült, negyven méter után újra felbukkant, majd kimászott a parton. Egy ideig azon tanakodtunk, vajon mi lehetett, amikor füttyögést hallottunk a bozótból. Rögtön beugrott: Fekete István könyvében, a Lutrában olvastuk, hogy a vidra füttyög. Tehát már a nyáron zsúfolt orfűi Pécsi-tóban is tanyát vert a halrabló!

Mint később kiderült, ez nem is olyan nagy újdonság, annak ellenére sem, hogy kevesen látják, hiszen nappal általában vackában pihen, éjjelente aktív, akkor vadászik. A helyi pecások figyelmét azonban nem tudta elkerülni, volt, aki a stégen csendben ülve nézhette végig ahogy a vidrapár játszik egy kiszáradt fatörzsön.

– Most, a nyári időszakban nem nagyon láttuk, de télen többször is felfedeztük a nyomait – mondta Kapitány Zsolt, a Horgász Egyesületek Baranya megyei Szövetsége ügyvezető elnöke. – Idén találtunk már döglött vidrát a Pécsi- és a Kovácsszénájai tónál is. Manapság nem ritkaság a vidra, több egyesületi vízről jelezték, hogy ott is láttak.

Lehet, hogy nem ritkaság, de az azért meglepő, hogy a fürdőzők, strandolók, horgászok miatt elég zajos Pécsi-tavon is otthonra leltek. Persze halat bőséggel találnak maguknak – más kérdés, hogy a pontyokat, kárászokat, keszegeket nem éppen nekik telepítik. Védett állatról van szó, így mást nem tehetünk, örülnünk kell, ha látjuk őket. (Illetve ha lakótelepen bukkan fel - ahogy 2010 márciusában történt -, akkor hívjuk a szakembereket.)

A kormorán torkosabb

– Hozzánk még nem jutott el a hír, hogy a Pécsi-tavon is van vidra, de nem lenne meglepő, mert szinte mindenhol felbukkan, ahol kellő mennyiségű táplálékot talál – mondta lapunknak Závoczky Szabolcs, a Duna-Dráva Nemzeti Park igazgatója.

– Védett állat, el kell tűrni a jelenlétét. A horgászok megnyugtatásaképpen elmondható, hogy a kormoránokhoz képest jóval kisebb kárt tesz a halállományban.

A vidra elsősorban halakkal táplálkozik, de nem veti meg a rágcsálókat, valamint a rákokat és a kagylókat sem.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!