2012.08.24. 19:51
Reptér: élénkül a forgalom
Szakemberek állítják: erősségei kihasználásával a pogányi reptér igazán sikeres lehet, amiből az egész régió profitálhat.
Jobb évet zárhat az idén a tavalyinál a pécs-pogányi légikikötő, hiszen a nyári üdülőjáratok, a charterek a jelek szerint továbbra is sikeresen működnek, miközben a magántulajdonú ultrakönnyű kisrepülőgépek forgalma nagyjából megduplázódott az előző évhez képest.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] Felszállás előtt: a közlekedési, turisztikai szakemberek abban bíznak, a pogányi légikikötőnek is felívelhet még a csillaga a közeljövőben (fotó: Laufer L.)
[/caption]
Békés Attila pécsi vállalkozó, a jövő heti pilótatalálkozó egyik főszervezője büszke volt arra, hogy már az első, múlt évi pilótatalálkozónak, annak szervezésének, illetve az igazából csak mostanság beinduló pogányi légimarketing-programnak köszönhetően már látható eredmény született ezen a területen. Hangsúlyozta ugyanis, hogy a reptér jövője szempontjából ezek azért is fontos adatok, mert a magángépek forgalmának emelkedésében látja azt az utat, amellyel a reptér és a régió is sikeresebb lehet. Több hozzáértő véleményével összhangban kifejtette, hogy a nyári járatok és a célállomások számának az emelkedése is elérendő cél lehet.
Az utazók körében alacsony repülőjegyáraik miatt népszerű fapados légitársaságok többek szerint nem csak azért nem vethetik meg a lábukat egyhamar Pogányban, mert a kifutópálya nem alkalmas a nagy gépek fogadására, de azért sem, mert ahhoz, hogy e társaságok idejöjjenek, s innen gépeket indítsanak, fizetni kell, nem is keveset. A régió önkormányzatainak, szállásadóinak, cégeinek azonban csak akkor érné meg ez az üzlet, ha évi sokszázezres, többmilliós utasforgalom bonyolódna Pogányban, amire nincs esély.
Emiatt a légügyi szakemberek úgy vélik, olyan célállomásokat kell megtalálni, amelyekre – légi közlekedéssel, utaztatással foglalkozó partnerek, s a helyi gazdaság élénkítésében érdekeltek bevonásával – menetrend szerűen meg lehet tölteni kis és közepes (30–50, 70–120 fős) utasszállító gépeket.
-----------------------------------------------------------------------
Ön szerint szükség van a pécs-pogányi reptérre? Szavazzon a középső hasábban!
-----------------------------------------------------------------------
Ma már nem téma a hosszabb kifutópálya
ÉVEKKEL KORÁBBAN a reptérrel kapcsolatosan sokszor előkerült a téma: meg kellene hosszabbítani a kifutópályát, mert anélkül nem jöhetnek ide a nagy utasszállítók. Kiderült, azoknak súlyos áruk van, ott éri meg igazán ebben gondolkodni, ahol sokmilliós az éves utasforgalom. Néhány éve minden hozzáértő azt mondja, amiatt sem éri meg a kifutó valamikor tervezett 600 méteres meghosszabbítása, mert annak hihetetlen költsége lenne, akár négymilliárd forint is, a kapcsolódó szükséges technikai és biztonsági feltételek biztosítása árával együtt.
Megtudtuk, évekkel korábban 120 milliós tanulmány és engedélyeztetési dokumentáció készült volna a kifutóhosszabbításról, de Tóth Bertalan, aki akkoriban Pécs alpolgármestere volt, lapunknak azt mondta, végül ezt nem rendelték meg, és nem fizették ki, mert előzetesen született egy politikai és szakmai döntés a tervezett hosszabbítás elvetéséről.
Külföldi légitársaságokkal is tárgyalnak
A NAPOKBAN is tárgyalt Pogányban egy nemzetközi légitársaság képviselője a pécsi légikikötővel való lehetséges együttműködésről, és hasonló megbeszélések – más nemzetközi társaságok képviselőivel – folytatódni fognak ősszel is, mondta Dragovácz Márk, a repteret működtető cég ügyvezetője.
Mindezek költségeit annak a közelmúltban a tulajdonosi képviselők által megszavazott, éves szinten többmilliós pécsi légügyi marketingkeretnek a forrásaiból fizetik, amelyet a repülőteret működtető kft. tervezett büdzséjéből hasítanak ki.
ŐSZ ELEJÉIG hét légitársasággal egyeztethetnek arról, hogy esetlegesen Pécsről európai célállomásokra menetrend szerinti járatok induljanak, de szeretnék a charterek számát is növelni. Tárgyalnak a régió üzletembereivel, szállásadóival, cégeivel is arról, ők mely menetrend szerinti légi járatok beindításában érdekeltek, s azok finanszírozásához miképpen tudnának hozzájárulni.