Közélet

2012.11.11. 17:12

Az átlagbérhez képest nagy összeget visz el a bérlet, a jegy

Csak Londonban drágább a bérlet, szinte minden más európai nagyvárosban olcsóbb, mint itthon.

Katus Eszter (Dunántúli Napló)

A környezetvédőktől kezdve a politikusokig mindenki azt hangsúlyozza, mennyivel gyorsabb, tisztább és főként olcsóbb a tömegközlekedés az autózásnál. Csakhogy erre egy felmérés igencsak rácáfolt a napokban, legalábbis, ami a pénzügyi részét illeti. Néhány külföldi és több magyar nagyváros buszjegyárait egymással, illetve az átlagkeresetekkel összehasonítva ugyanis kiderült, nem hogy olcsó, de kimondottan drága a buszozás.  

A privátbankár.hu gazdasági portál az egyszeri utazásra szóló jegyek, a tízes gyűjtőjegyek és a havibérletek árait gyűjtötte össze 11 ország 18 városában, köztük 11 fővárosban és hét további vidéki városban. Ugyanakkor az EU statisztikai hivatalának adatai alapján megnézték az egyes országokban a nettó átlagbért is, forintra átszámolva.

Így kapták azt a meglepő adatot, hogy a tizenegy ország nagyvárosai közül például csak Londonban drágább a kombinált havi bérlet az átlagbér százalékában, mint Miskolcon vagy Budapesten. A cseh Brnoban például sokkal kevesebbért lehet utazni, mint a magyar vidéki nagyvárosokban.

------------------------------------------------------------------------
Szavazzon a középső hasábban! Ön mivel közlekedik Pécsen?
------------------------------------------------------------------------

Pécsett (Debrecen, Győr, Miskolc és Szeged mellett) a tavalyi országos átlagbér 3,9 és 4,96 százaléka közötti összeget kell a kombinált bérletért kifizetni. Csakhogy vidéken alacsonyabbak a keresetek, így arányaiban ott még nagyobb összeget visz el a munkába járáshoz szükséges bérlet, buszjegy.

Nem lehet válogatni

A vidéki városokban, így Pécsett vagy Komlón is, többen tudnak gyalog vagy kerékpárral közlekedni, hiszen kisebbek a távolságok, mint például Budapesten. A megyeszékhelyen láthatóan egyre többen élnek a lehetőséggel, annak ellenére, hogy a belvárosban nincsenek kiépített kerékpárutak.

A távolsági buszokat viszont már nehéz kerékpárral kiváltani, így az ingázóknak muszáj 15–20 ezer forintot bérletre költeniük. Akik minimálbért vagy annál is kevesebbet keresnek, azoknak a bér akár negyede-harmada is rámehet. A vonat egyes esetekben megoldást jelenthetne, azonban a sínek útvonalai nem mindig esnek egybe a lakóhely és a munkahely közti útvonallal, így például Komló és Pécs között sem.

Súlyos ezresek

A Workania állásportál által működtetett internetes bérfelmérés alapján az országos bruttó átlagfizetés 2011-ben Magyarországon 212 600 forint volt – a Baranya megyei munkavállalók azonban ennél lényegesen kevesebbet, mindössze 170 700 forintot kapnak átlagosan havonta. (A KSH tavaly júniusi adatai szerint még „csak” harmincezer volt az elmaradás.)

Egy egyvonalas, egyszeri útra feljogosító buszjegy ára ehhez képest Pécsen 280, a bérlet ára pedig 6700 forint. Egy távolsági, teljes árú, 20 kilométeres bérlet (amely csak egy útvonalon használható, például Pécs–Mánfa–Komló) 14 200 forint. Ha valaki nem kap támogatást a munkáltatójától, ez bizony elég jelentős kiadást jelenthet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!