2014.04.22. 18:34
Sztrádák: uniós egység?
Egységes uniós díjszabás bevezetését javasolják a németek a tagállamok autópályáin. Kérdés, mennyit kellene fizetni.
Bár idehaza sok bírálat éri a tarifákat, és például az M6/M60-as autópálya gyér forgalmának okát – a sztráda vonalvezetése mellett – sokan a drága használati díjakban is látják, elképzelhető, hogy még rosszabbul járnánk az egységesítéssel.
Ugyan a német politikus konkrét számokat nem mondott, Európa több országában többet kell fizetni a sztrádák használatáért, mint Magyarországon. (Ma itthon a tíznapos, személykocsikra érvényes e-matrica 2975 forintba kerül.) Mivel az egyes tagállamok aligha mondanának le dalolva bevételük egy részéről, elképzelhető, hogy a terv valóra váltása – ami évekbe telhet a javaslat elfogadása esetén is – a gyakorlatban tovább drágítaná az autózást.
Ma még ingyenes
Németországban ma még egyedülálló módon a személykocsik után nem kell autópályadíjat fizetni, a tervek szerint 2016-tól viszont a külföldiek számára fizetőssé teszik a sztrádákat. A13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a 12 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, 2015-től a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után is kell majd, valamint újabb ezer kilométerrel növelik a díjfizetési kötelezettség alá vont főútszakaszok hosszát.
Ennyibe kerül máshol
Ausztriában a tíznapos matricáért hozzávetőlegesen 2610 forintot kell fizetniük az autósoknak, Csehországban 3525-öt. Franciaországban kapus rendszert üzemeltetnek egységes tarifával, száz kilométerenként 2300 forintot kell fizetni. Horvátországban szakaszonként eltérő az ár, például a Zágráb és Split közötti táv 6500 forintba kerül. A tagállamok közül Romániában a legolcsóbb a díjszabás, az egy hétre érvényes matrica ezer forintba kerül, igaz, nagyon nincs hol használni, mivel alig vannak autópályák.