2014.10.15. 15:43
Magánvasútra még várni kell Magyarországon
A Pécs-Budapest és Pécs-Szombathely vasútvonalakon néhány perces javulás várható a közeljövőben.
A szomszédos országokban már óriási harc indult az utasokért a magánvasút-társaságok megjelenésével. Csehország egyes pályáin magánvállalkozók indítottak külön vonatokat, ilyen például az Osztrava-Prága vonal is. Itt nemcsak árcsökkentést hozott a harc, hanem szolgáltatásban is pozitív változások álltak be. A családok számára külön vagonokat állítottak be csúszdákkal, játékokkal.
Szeptembertől a RegioJet Csehország után, Szlovákiába is betört. A Prága-Pozsony-Kassa vonalon indítottak külön vonatot, ami a 705 kilométeres távolságot kilenc óra alatt teszi meg, a vonatjegy ára kilenc euró (2700 forint). A szolgáltatás, amit nyújtanak: ingyen ásványvíz, kávé, újságok.
Megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztályát, hogy Magyarországon a személyszállításra jelentkeztek-e már magánvállalkozók, akik egy bizonyos szakaszokon indítanának járatokat, mint például Csehországban és Szlovákiában is?
- Magyarországon még nem jelentkezett külföldi vállalkozás a közösségen belüli nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatás lebonyolítására.
Pécs-Budapest, Pécs-Szombathely: néhány perces javulás várható
A Pécs-Szombathely útvonal már évtizedek óta elhanyagolt, a 250 kilométert 4 óra 36 perc alatt teszik meg a vonat, ami a mai világban elég lassú. A Pécs-Budapest vonalon közlekedő IC-knél sem rózsás a helyzett. Kérdésünk: várható-e javulás ezeken a szakaszokon?
Pécs-Szombathely
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztályának válasza: a viszonylag hosszú menetidőt elsősorban a 60-as számú Gyékényes–Pécs vasútvonal alacsony pályasebessége, a zalaszentiváni személyzetváltás időigénye és az ütemes menetrendből fakadó technológiai kötöttségek okozzák. E műszaki adottságokban a közeljövőben nem várható a menetidő jelentős rövidülését eredményező változás. Néhány perces csökkenést a Szombathely-Zalaszentiván szakasz tervezett villamosítása hozhat majd.
Pécs-Budapest
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztályának válasza: A Pécs-Budapest viszonylaton 3 óra 1 perc, a Budapest-Pécs viszonylaton 2 óra 56 perc a vasúti menetidő az InterCity vonatok esetében. A 40-es számú vasútvonal fővároshoz közeli szakaszán középtávon tervezett pályafejlesztésektől 5-10 perces csökkenés várható. A Dél-Dunántúlon jelenleg a dél-balatoni vasútvonal korszerűsítése zajlik, az első ütem a tervek szerint 2015-ben fejeződik be. A 32 kilométeres Lepsény - Szántód, Kőröshegy szakasz felújításának eredményeként a vonatok a jelenlegi 60-80 helyett 100 km/órás sebességgel közlekedhetnek majd. Idén nyáron kezdődött meg a 41. számú vasútvonal átépítése Dombóvár és Kaposvár között, amely jövőre újabb szakaszon folytatódik.