Közélet

2015.07.15. 11:57

Megélhetésüket féltik a pécsi taxisok

Felháborodtak, megélhetésüket féltik a pécsi taxisok, mert szerintük a hamarosan életbe lépő, a korábbi rendszernél szigorúbb új előírások miatt többeknek fel kell majd hagyniuk a taxizással.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Nem idézném szó szerint azt, amit taxisoktól hallottam, amikor azt kérdeztem, mit szólnak az új szabályokhoz. Az egyik legfontosabb rendelkezés az, hogy legfeljebb tízéves autóval végezhetik majd a szolgáltatást, és a taxiknak emellett rendelkezniük kell légkondicionálóval, illetve egyebek mellett utasoldali légzsákkal is. Főleg az életkori kikötéssel volt bajuk.

A Magyar Közlönyben a napokban megjelent, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által jegyzett új rendelkezést amiatt is támadták, mert szerintük egy szűk érdekkört szolgálnak az újítások, a budapesti taxisoknak lehet, hogy jó volt a már bevezetett változás, ők azonban egészen más, vidéki kollégáiknál sokkal jobb helyzetben vannak az ottani gazdasági körülmények, szokások, fizetések, a turisták és külföldi diákok száma miatt. Ott egy-egy fuvar a távolságok miatt 2-3 ezer forint alatt nincs is, itt 1000–1500 forint közt mozog a többség, de egyre kevesebb van belőle.

A vidékieket meg sem kérdezték a változásokról, ám azt is hallották, hogy a Budapesten már bevezetett, a mostani országosnál szigorúbb szabályozások miatt azért a fővárosi taxisok sem voltak mindannyian boldogok. Szerintük akár tizenöt éves autóval is lehet taxizni, ha jó állapotban van, s a hatóság kiadta rá az engedélyt, amit évente kell újítani, és jóval drágábban műszakiztatnak, mint a magánszemélyeknél.

A már taxizók 2017 végéig moratóriumot kaptak, azt követően nem lehet már tíz évnél idősebb autóval taxizni. Többen mondták, hogy azt követően feladják, de ez volt a cél is szerintük.

Nagyon kellenek a külföldi diákok

A pécsi taxisok arra is panaszkodtak, hogy a városban ma mintegy háromszázan vannak, de a megyeszékhely már nincs 150 ezres, vagyis a régi taxis egyezrelékes arány alapján nagyjából százötvenen élnének meg tisztességesen a szolgáltatásból. Ilyenkor, szünidőben ráadásul amúgy is rosszabb a kedvük, mert a fuvarok felét a külföldi egyetemisták adják, akik többsége már nincs itt.

Attól is fáj a fejük, hogy valamikor (vélhetően már januártól) bevezetik az online taxiórák rendszerét, ami újabb terhet ró rájuk – egyébként is úgy vélekedtek, hogy a változtatás igazából „adóztatás” volt.

Sokan kényszerből kezdtek fuvarozni

Pécsett mintegy háromszáz engedélyt adtak ki, kétszáznyolcvanan aktívak körülbelül. Korábban, a rendszerváltás előtt százkilencven engedély volt, ellenben akkor mintegy száznyolcvanezren laktak a városban, sok ezer bányász volt, jóval több turista, a taxisok szépen megéltek, nem is csoda, hogy munkaidő után pedagógusok, ügyvédek, akár orvosok is taxiztak – a másik ilyen jellemző terület egyébként a biztosítós szakma volt.

A mai mezőny egy kicsit más, nem kevesen amiatt váltottak kényszertaxizásra, kényszervállalkozóként, mert nem volt más munkalehetőség.

Kevesebben

Kovács József, a Pannon Volán Taxi ügyvezetője azt mondta, alapvetően nincs baja azzal, hogy hozzányúltak a rendszerhez, hiszen ez régóta szükséges lett volna, épp a már dolgozó taxisok érdekében. Minden egyes előírással azonban ő sem ért egyet, az autó életkorának limitálásával például biztosan nem, hasonló okokból, mint az összes taxis, akivel beszéltünk. Vidéken egyre nehezebb ugyanis a taxizásból megélni, de – éppen egy pécsi kereset miatt – az Alkotmánybíróság nem engedélyezte a taxis vállalkozók számának a korlátozását. (Egy pécsi taxis reklamálta meg a drosztengedélyek korlátozását, akinek hozzátartozója emiatt nem tudta kiváltani az engedélyt.) Szerinte az a kimondott-kimondatlan cél részben teljesülni fog, hogy ha nem ment direkt eszközökkel a taxisok számának a csökkentése, most megtörténhet, mert nehezebb lesz a piacra bekerülni, és ott talpon maradni.

Címkék#Pécs
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!