2012.04.22. 11:02
Ahol a diák is mesteri szinten tanít
A héten a Kodály Központban hatalmas sikert arató hegedűművész, Baráti Kristóf egyik varázsa az, hogy nem erőlködik. Mosolyogva áll ki az egymilliárd forintot érő Stradivarijával hegedülni, és a legtermészetesebb hullámokban áramlik ki a zene Lady Hamsworthból – mert egy ilyen értékes hangszernek neve is van.
– Budapesten született, Venezuelában nőtt fel, s most Pécsett tanul. Melyik az igazi?
– Párizsban is voltam néhány esztendőt, de a magyar fővárost élhetőbbnek érzem. Ugyanakkor sehol nincs időm heteket tölteni, mindig úton vagyok. Összességében egy művész életében a barátok, a kulturális élet dönti el, hogy hol érzi jól magát.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] „Egy ilyen hangszer kihívás, nem tűri a pontatlanságot”
[/caption]
– Pécsnek hol a helye ebben a baráti összevetésben?
– Üdítőek az itt töltött időszakok, a nagy rohanásban jó egy kicsit lehiggadni. Egyébként itt is akad kreatív teendőm, legutóbb Würtz Klára zongoraművésszel az új Liszt-hangversenyteremben CD-re vettük Beethoven tíz szonátáját. Az ősztől pedig visszajárok majd ide, a Zeneművészeti Intézetbe tanítani.
– Tanított már eddig is. Diákként adott igen népszerű mesterkurzusokat.
– Magam is a Zeneakadémián kezdtem, de nem éreztem eléggé hozzámvalónak a képzést. Aztán Párizsban Eduard Wulfsonnál volt lehetőségen magánúton tanulni. Ő nem írhatott papírt az előmenetelemről, viszont amit megtanított, azt szeretném továbbadni. Pécsett ily módon eljutottam a diplomakoncertig, ami május végén lesz a Kodály Központban, ahol olyan kamarapartnereim lesznek majd, mint jó barátom, a pécsi Várdai István, valamint Bogányi Tibor, a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere, aki ezúttal csellót ragad. Én pedig egy lépéssel közelebb kerülhetek a „hivatalos” tanításhoz.
– Lesz itt még egy harmadik világhírű társa is, egy 1703-as Stradivari hegedű.
– A hangszert 2004-ben kaptam „kölcsönbe”, de szerencsére már előtte is volt alkalmam többször hasonló kvalitású hegedűket kipróbálni. Mert egy ilyen hangszer kihívás, nem tűri a pontatlanságot, állandó magas színvonalat követel. Ugyanakkor hihetetlenül kitágította a játékomat hangszínben és intenzitásban.
– Egészen fiatalon nyert nemzetközi versenyeket, aztán hosszú szünet. 2010-ben, harmincegy esztendősen mégis belevágott a moszkvai Paganini-versenybe. Miért?
– Végül is hazahoztam onnan a hegedűsök Oscar-díját, másrészt egy kicsit a szakmának is bizonyítottam.
Szólistaként bejárta már az egész világot
Baráti Kristóf 1979-ben született Budapesten. Gyermekéveit zeneművész szülei mellett Venezuelában töltötte. A budapesti Zeneakadémia előkészítőjére járt hat évig, majd Párizsban tanult. Nemzetközi versenyek helyezettje és nyertese Párizsban, Brüsszelben, Olaszországban, majd Moszkvában. Szólistaként a világ legjobb zenekaraival szerepelt már Ausztráliától Európán át Amerikáig. Most a PTE Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetében tanul, május 31-én lesz a diplomakoncertje. Felesége Baráti-Imrik Zsófia, festőművész-restaurátorként negyedéves a Képzőművészeti Egyetemen.