Közélet

2010.04.17. 18:42

Autópálya: tovább, mielőbb tovább

A megyei közgyűlés vezető politikusai egyetértenek abban, hogy az autópálya gyorsíthatja a Baranya fejlődését - viszont továbbépítés nélkül csak félig örülhetünk.

Máté Balázs

Több mint egy évtizede várt pillanat érkezett el március utolsó napján, amikor átadták az M6/M60-as autópálya még hiányzó szakaszait Dunaújváros és Pécs között. A sztrádát úgynevezett PPP-konstrukcióban, azaz az állam és magántőke együttműködésével építették meg. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a beruházáshoz a kellő összeget „megelőlegezték” a befektetők, amit évtizedeken át kell részletekben viszszafizetni – mindezzel a költségvetés mentesült az egyszeri, több százmilliárd forintos kiadás alól.

– Az eredeti tervek szerint megépült autópálya felgyorsíthatja a dél-dunántúli régió fejlődését, de mára több kérdés is megfogalmazódott a fejlesztéssel kapcsolatban – vetette fel Gulyás Emil, a megyei közgyűlés szocialista frakciójának irányítója. – Többek között, hogy jelen formájában, zsákutcaként, hiszen egyelőre nincs folytatása a pályának déli szomszédunk, Horvátország felé, tényleg betöltheti-e azt a szerepet, amit neki szántak – tette fel a kérdést.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] A következő időszak feladatai közé tartozik a gyakorlatilag félbehagyott autópálya folytatása, biztos vagyok abban, hogy az új kormány segíteni fogja ezt a törekvést – mondta Hargitai János (fotó: Laufer László)
[/caption]

Gulyás Emil kifejtette, szerinte az M6-os autópálya déli irányba történő meghosszabbítása azért is indokolt, mert az nemcsak hazánk és a térség gazdasági igényeit szolgálná, hanem Horvátország hasonló beruházásaival is egybecsengene.

– További kérdésként fogalmazódik meg, hogy a Budapest és Pécs között lerövidült menetidő vajon tényleg annyival kevesebb-e? Hiszen az autópálya Bóly irányába, dél felé indul, majd azután veszi az irányt a főváros felé, ami hozzávetőleg huszonöt kilométeres pluszt jelent. Vitathatatlan, egyes városoknak reális esélye nyílt az autópálya megépítése után arra, hogy bekapcsolódjanak Európa vérkeringésébe, azonban egyértelmű, hogy az Ormánságot, és a Hegyhátot illetően jelen formájában sok gazdaságélénkítő hozadéka nem lehet – mondta a szocialista politikus.

– Mondjuk az alagútrendszer elhagyásával megtakarítható milliárdokból akár azonnal tovább épülhetett volna a pálya – jelentette ki Hargitai János, a megyei közgyűlés kereszténydemokrata elnöke, aki hozzátette azt is, nem szabad feledni, a koncessziós díjat még csaknem három évtizeden át törleszti az állam. – Nyilvánvaló, hogy a következő időszak feladatai közé tartozik a gyakorlatilag félbehagyott autópálya folytatása, biztos vagyok abban, hogy a hamarosan felálló új kormány segíteni fogja ezt a törekvést.

A politikus kifejtette, a horvátok, amint ez egy, a közelmúltban Eszéken tartott tanácskozáson is kiderült, készek arra, hogy a magyar határig megépítsék a sztrádát, amennyiben Magyarországon is elkezdődik az építkezés, vagy legalább az előkészítése. Hozzátette, az autópálya Szentlőrinc irányába való meghosszabbítása is elemi érdek, csakúgy, mint a Pécset elkerülő szakasz megépítése. Utóbbira vonatkozóan Orbán Viktor, a kormányfői poszt várományosa is ígéretet tett Pécsett.

– A hiányosságok ellenére azonban vitathatatlan, hogy Baranyának és Pécsnek, például az EKF-program óriási előnyére válik jelenlegi állapotában is a sztráda.

Hargitai János mindemellett kiemelte azt is, a megye és a régió közlekedési kapcsolatainak javítása érdekében nélkülözhetetlen, hogy a következő ciklusban elkezdődjön a régóta tervezett mohácsi híd építése, csakúgy, mint a Duna-parti város bekapcsolása az országos és a nemzetközi vasúti hálózatba. Erre szólóan már készültek tervek, amelynek egyik legfontosabb láncszeme Mohács és Palotabozsok között vezető vasútvonal kiépítése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!