Közélet

2016.06.09. 15:45

Buszkérdések: miért ennyi a Volvo-flotta ára?

Több kérdésünk is volt a Hollandiából származó Volvo-buszokkal kapcsolatban. Feltettük őket a városházának.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

A Népszabadság hétvégi cikke szerint – mint megírtuk – egy holland „közvetítő” cég közreműködésével vásárolta meg a 115 használt Volvo-buszt Pécs. A Tüke Busz akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt 2014 őszén tájékoztatták arról, hogy Hollandiában eladásra vár egy Volvo-flotta, 2,8 milliárdért. Tíz jármű híján ezt vette meg 2015 áprilisában a Tüke 3,5 milliárdért.

A buszokat nem az eredeti tulajdonos, hanem egy harmadik szereplő, egy holland cég adta el a buszbeszerzésre közbeszerzést kiíró Tükének, ez a cég addigra ugyanis megszerezte a később Magyarországra kerülő flottát. A Népszabadság megírta: az eredeti ár nem tartalmazta több, a pécsi cég által később kért szolgáltatás, átalakítás árát, illetve, hogy végül Paiger István családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat. A lap írt arról is, hogy csupán 5 milliméter profilmélységű gumi volt a vásárlás feltétele, emiatt az abroncsokat szinte azonnal le kellett cserélni, 100 millióért.

„Az önkormányzat nem befolyásolhatta, hogy ki tegyen ajánlatot”

– Miért nem tudták rávenni a Volvo-buszokat eredetileg tulajdonló, és a buszokat 700 millióval olcsóbban áruló céget arra, hogy ők kínálják eladásra a buszokat, és ők induljanak a pécsi közbeszerzésen?

– Az önkormányzat, mint a pályázat kiírója nem befolyásolhatja egy nyílt, uniós közbeszerzésen, hogy ki tegyen ajánlatot.

– Miért nem éltek azzal a lehetőséggel, hogy érvénytelenítik a pályázatot, amikor 2,8 milliárd helyett 3,5 milliárd lett a buszok ára?

– Az ajánlattevő által megajánlott ár a rendelkezésre álló forrást nem haladta meg, így az eljárás eredményesen lezárható volt. Az ajánlati ár nemcsak az autóbuszok árát foglalta magában. Tartalmazta többek között az autóbuszok ablaküvegének nyitható típusúra történő cseréjét, valamint a magyarországi jogszabályi előírások alapján szükséges átalakításokat és a forgalomba helyezés költségeit. A közbeszerzési eljárás lefolytatása, valamint a vételár tényleges kifizetése között eltelt időszakban jelentős árfolyammozgás is történt, amelynek következtében eurónként 14 forinttal magasabb árfolyamon kellett a vételárat kifizetni. A Tüke Busz Zrt. az ugyanazon felszereltségű és állapotú csuklós autóbuszokat darabonként több mint 10 millió forinttal alacsonyabb beszerzési áron vásárolta meg, mint egy másik közlekedési társaság. Mindez a tény is jól mutatta, hogy ha nem kötünk szerződést, akkor félő, hogy ezt az európai viszonylatban egyedülálló buszkontingenst darabonként értékesítik. Egy jó állapotú flottára pedig mindenképpen szükség volt az előző városvezetés idején keletkezett 1,7 milliárd forintos NAV-tartozásból eredő végrehajtás miatt. Ez a beszerzés garantálja a pécsieknek a színvonalas, biztonságos és kiszámítható buszközlekedést, aminek értékeléséről Páva Zsolt polgármester külön sajtótájékoztatón fog beszámolni.

– Miért olyan alacsony profilmélységre írtak ki közbeszerzést, hogy a beszerzés után szinte azonnal 100 millió forint extra költséget kellett a gumik cseréjére fordítani?

– Az autóbuszok átlagosan 8–12 milliméter közötti profilmélységű gumiabroncsokkal érkeztek. Ennek megfelelően a forgalomba állítást követően csak a hajtott kerekeken volt indokolt a téli útviszonyoknak megfelelő keverékű abroncsok cseréje. Ez megfelelt a társaság korábbi gyakorlatának is, hiszen a téli időszakot megelőzően minden évben végrehajtásra került korábban is a téli gumiabroncsok beszerzése és felszerelése. A tél előtt leszerelt abroncsok idén tavasszal visszaszerelésre kerültek, ma jelenleg azokkal az abroncsokkal közlekednek a buszok, amelyeken begördültek Pécsre.

– Szabályos volt-e az, hogy az egész ügyletet intéző, segítő volt megbízott vezérigazgató, akkor helyettes vezető családi cége hozta be a buszokat, külön számlázva ezért a holland társaságnak? Kapott-e erre engedélyt a tulajdonostól?

– A holland társaság a szállítást maga intézte, gondoskodott arról. Ő döntötte el, kivel szállít, milyen összegben. A szállítási szerződés teljesítésének legnagyobb részében egyébiránt Paiger István nem volt a Tüke Busz vezetője. Információink szerint egyébként a holland társaság több külföldi cégtől is kért ajánlatot, s így döntött végül egy pécsi gazdasági társaság mellett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!