Közélet

2006.09.05. 10:00

Évekkel később érhet Baranyáig az új 6-os út

Pécs-Budapest | Ugyan egyelőre csak annyi bizonyos, hogy a szaktárcánál már dolgoznak a sztrádatörvény kiegészítésén, azonban feltehetően a Baranyát is érintő új 6-os egyes szakaszai a most tervezettnél később épülhetnek meg - akár több esztendővel is.

Máté Balázs - Dunántúli Napló

A jelek szerint útügyekben Baranya számára (is) ismét kellemetlen fejlemények várhatók. A gazdasági tárcánál érdeklődésünkre megerősítették, már dolgoznak a 2003-ban elfogadott sztrádatörvény módosításán.
A készülő javaslatról egyelőre annyit tudni, hogy a most érvényes, 2007-ig szóló jogszabállyal szemben 2010-ig tartalmazza majd az építkezések ütemtervét. Ez ugyanakkor minden bizonnyal azt is jelenti, hogy a már megkezdett, illetve beharangozott építkezések egy része is új határidővel szerepel majd a törvényben.

Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Rt. (NA. Rt.) szóvivője hétfőn lapunk megkeresésére azt mondta, a törvény előkészítése a szaktárca feladata, de megítélése szerint a határidő-módosítás érintheti az új 6-os út egyes szakaszait is.
Információink szerint az M6/M56-os út legtöbb részének átadási határidejét legalább egy évvel meghosszabbítanák a most érvényes dátumokkal szemben, vagyis a baranyai részek csak 2008-ra készülnének el, míg a pálya teljes egészében, a Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasszal is kiegészülve 2010 körül.
Ezt a feltételezést erősíti az is, hogy Béni Gyöngyi szerint továbbra is csak az előkészítés fázisában van a gyorsforgalmi út Baranyán is átvezető, Szekszárd-Pécs közötti részére vonatkozó pályázat, azaz nem tudni, mikor írják azt ki (korábban ezt az NA Rt. 2006 tavaszára ígérte), márpedig az előfeltétele a munkálatoknak. A pályázati eljárás a kiírásától számítva jó esetben (vagyis, ha nem támadja meg senki a győztes cég megnevezése után a döntést) legalább három hónapot vesz igénybe.

Bánki Erik, a Fidesz egyik Baranya országgyűlési képviselője szerint mindez azt jelenti, hogy ebben a ciklusban sem lesz kész a Budapestre vezető pálya, de talán még a következőben sem, holott a szocialisták azt korábban 2006-ra ígérték. A politikus úgy véli, ez annak az eredménye, hogy gyenge a baranyai MSZP-s képviselők érdekérvényesítő-képessége. Kijelentette, az út meg nem építésével a szocialisták lemondtak Pécsről és Baranyáról, mert szerinte az új 6-ossal lehetett volna csak megállítani a térség gazdasági leszakadását.

Dr. Kékes Ferenc, a megyei közgyűlés szocialista elnöke hangsúlyozta, hogy nem ismeri a tervezett módosítás részleteit, ettől függetlenül viszont úgy érzi, a "realitásokból kiindulva elfogadható a határidők 2008-ra való módosítása". Ellenben az elnök szerint az már "jóvátehetetlen hiba" lenne, ha addigra sem lenne kész a pálya, vagy esetleg mégsem kétszer kétsávos gyorsforgalmi út épülne.

Tasnádi Péter, a közgyűlés alelnöke, Pécs szocialista polgármester-jelöltje leszögezte, elfogadhatatlan, ha 2010-ig nem lenne kész teljesen az út, anélkül ugyanis szerinte megvalósíthatatlanok a kulturális fővároshoz kapcsolódó tervek is. Elmondta, a megye MSZP-s képviselőivel "minden eszközt bevetnek", hogy ne szenvedjen további késedelmet a beruházás.

Négy alagút és négy völgyhíd is épül

Magyarország első autópálya-alagútjai épülhetnek meg Baranya és Tolna megyék határán az M6-oson, ha egyszer valóban elkezdődik a beruházás.

A tervek szerint négy alagút és négy völgyhíd is épülhet a Bátaszéket Véménddel összekötő szakaszon. A tíz kilométeres útszakaszon valamivel több, mint három kilométeren vezetnének majd az alagutak. Bátaszék irányából érkezve 1300, 480, 900, illetve 400 méteres műveket kell kialakítani, az elképzelések szerint irányonként két sáv szélességben. Szakemberek szerint az építmények legjobb esetben három év alatt készülhetnek el attól számítva, amikor kiírják a vonatkozó közbeszerzési eljárást. Ennek azonban egyelőre még se híre, se hamva, így egyelőre a hidak és alagutak költségeiről sem áll rendelkezésre semmiféle adat. Annyi viszont tudható, hogy azért merült fel a különlegesnek számító megoldás, mert az még mindig olcsóbb, mint kikerülni a természeti akadályokat, vagy esetleg a domboldalakon át vezetni az utat.

Már zajlik a régi 6-os felújítása

Amint arról beszámoltunk, felújítják, és több helyütt ki is szélesítik a 6-os út Dunaújváros-Szekszárd közötti részét, illetve az 57-es főutat a tolnai megyehatártól Udvarig.

A munkálatok a nem baranyai szakaszon megkezdődtek, jelenleg Szekszárd környékén dolgoznak a munkások. A beruházás költsége megközelíti a hetvenöt milliárd forintot. Dunaszekcső és a déli országhatár között várhatóan ősszel jelennek meg a munkagépek. Az építkezés befejezésének határideje 2007 novembere.

Kicserélik az aszfaltszőnyeget, és olyan borítással látják el, amely 11,5 tonnás tengelyterhelést is elbír. Azokon a részeken, ahol nem éri el az út a hét méteres szélességet, hozzá is "toldanak".

A munka idején részlegesen zárnak le egy-egy sávot. A korlátozások miatt várhatóan a forgalom jelentős része áttevődik majd a 6-os útra, ezért annak állapotát is fokozott figyelemmel kíséri majd a közútkezelő társaság, s ígéretük szerint azon is elvégzik a halaszthatatlan javításokat.

Máté Balázs - Dunántúli Napló Négy alagút és négy völgyhíd is épül Magyarország első autópálya-alagútjai épülhetnek meg Baranya és Tolna megyék határán az M6-oson, ha egyszer valóban elkezdődik a beruházás.

A tervek szerint négy alagút és négy völgyhíd is épülhet a Bátaszéket Véménddel összekötő szakaszon. A tíz kilométeres útszakaszon valamivel több, mint három kilométeren vezetnének majd az alagutak. Bátaszék irányából érkezve 1300, 480, 900, illetve 400 méteres műveket kell kialakítani, az elképzelések szerint irányonként két sáv szélességben. Szakemberek szerint az építmények legjobb esetben három év alatt készülhetnek el attól számítva, amikor kiírják a vonatkozó közbeszerzési eljárást. Ennek azonban egyelőre még se híre, se hamva, így egyelőre a hidak és alagutak költségeiről sem áll rendelkezésre semmiféle adat. Annyi viszont tudható, hogy azért merült fel a különlegesnek számító megoldás, mert az még mindig olcsóbb, mint kikerülni a természeti akadályokat, vagy esetleg a domboldalakon át vezetni az utat. Már zajlik a régi 6-os felújítása Amint arról beszámoltunk, felújítják, és több helyütt ki is szélesítik a 6-os út Dunaújváros-Szekszárd közötti részét, illetve az 57-es főutat a tolnai megyehatártól Udvarig.

A munkálatok a nem baranyai szakaszon megkezdődtek, jelenleg Szekszárd környékén dolgoznak a munkások. A beruházás költsége megközelíti a hetvenöt milliárd forintot. Dunaszekcső és a déli országhatár között várhatóan ősszel jelennek meg a munkagépek. Az építkezés befejezésének határideje 2007 novembere.

Kicserélik az aszfaltszőnyeget, és olyan borítással látják el, amely 11,5 tonnás tengelyterhelést is elbír. Azokon a részeken, ahol nem éri el az út a hét méteres szélességet, hozzá is "toldanak".

A munka idején részlegesen zárnak le egy-egy sávot. A korlátozások miatt várhatóan a forgalom jelentős része áttevődik majd a 6-os útra, ezért annak állapotát is fokozott figyelemmel kíséri majd a közútkezelő társaság, s ígéretük szerint azon is elvégzik a halaszthatatlan javításokat. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!