Közélet

2016.02.12. 16:49

Grönholm-módszer: fordulatos, színészközpontú játék

A Pécsi Nemzeti Színház pénteki premierjének, a Grönholm-módszernek különleges a története, de még inkább egyedi a rendező Horgas Ádám, aki színész-táncosként kezdte a pályát, zeneszerző, az első magyar web-filmsorozat alkotója, s mellesleg képzőművész.

Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)

– Apja költő, édesanyja író, húga irodalmár, nővére Horgas Eszter, a crossover műfaj közkedvelt fuvolaművésze. Ezek szerint vidám irodalmi est minden családi találkozó?

– Egyrészt szinte lehetetlen, hogy egyszerre mindenki együtt legyen, továbbá otthon mi sem dolgozunk, a napi változásokról társalgunk.

– Annyi mindenben jó a család, ön viszont szinte az összes művészeti ágban lubickol, legfőképp azokban, amelyekben a többiek nem.

– Szerintem ugyanarról az érdeklődésről van szó, csak más formákban. Mindig azt élem meg, hogy feszít belülről valami, amit szeretnék megjeleníteni, mindenféle eszközzel. Például egy jó történetet színre vinni, zenét, koreográfiát alkotni hozzá, vagy éppen filmet forgatni belőle.

– Igaz, hogy ez lesz a jövő színháza is, egy mindent elegyítő összművészeti előadás?

– Engem borzasztóan izgat ez a megközelítés. Egyébként Eszter nővéremmel van is egy nyári összművészeti táborunk Balatonfüreden, ahol fiataloknak tartunk öt éve ilyen kísérletező alkotóműhelyt. 

– Pécsett eddig négy darabot (Picasso kalandjai, 39 lépcsőfok, Az évek vándora, Szentivánéji álom) rendezett, s mind igen látványos, filmszerű előadás volt. A Grönholm-módszer hogy illeszkedik a sorba?

– Most egy kicsit puritánabb lesz a közeg. Ez egy pszichothrillerhez közel álló, színészközpontú fordulatos játék, izgalmas cselekménnyel, a karakterek igen elmélyült megjelenítésével.

– A bátyja, Horgas Péter, az ország egyik legjobb díszlettervezője alakította ki a mű környezetét. Mindig együtt dolgoznak?

– Az eddigi összes rendezésemben ő a díszlettervező, mert igen hasonló az ízlésvilágunk, esetünkben tényleg igaz, hogy fél szavakból megértjük egymást.

– Nincs már saját zenekara?

– Nagyon lefoglalta az időmet. Viszont szinte minden rendezésemhez magam írom a zenét, így van ez most a Grönholm-módszerben is.

– És a festészet, a tánc?

– A festészetre sincsenek szabad perceim, csak ritkán, hobbiból állok a vászon elé. Táncosként kiöregedtem, koreográfiákat viszont készítek alkalmanként. Színészként pedig utoljára hét éve szerepeltem.

– És a film?

– Az mindig vonz, de nagyon nehéz az anyagi kereteit előteremteni. Pár éve kezdtem el Magyarországon az 5–7 perces részekből építkező websorozat műfajt, és ez akkor a neten nagy bummot hozott. Bennem pedig most is formálódik néhány izgalmas ötlet, amit jó lenne megvalósítani.

Zeneszerzőként POSZT-díjat is nyert

Horgas Ádám 1969-ben született Budapesten. Tanítóképző főiskolai diplomája van, nyolc évet töltött az alternatív Avisura Színházban, színész, táncos, koreográfus (a budapesti Katona József Színháznak, a Vígszínháznak, a Pesti Színháznak koreografált), zeneszerző (több Mispál Attila-filmben hallhatók a kompozíciói, saját társulatával, az Atlantis Színház Rómeó és Júlia előadásának zenéjével díjat nyert 2001-ben a POSZT-on), szabadúszó rendezőként többek között a Magyar Színházban, a Pinceszínházban, a Játékszínben alkot. Felesége, Botos Éva színésznő, akivel ShakuEcho néven működtettek zenekart. Első házasságából két lánya van: Rebeka 21, Ráhel 20 éves, fiuk, Marci 5 esztendős.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!