Közélet

2011.08.18. 20:20

Használt Ikarusokra sem futja Pécsnek

Nemhogy új buszok, de úgy tűnik, az évekkel korábban felújított debreceni Ikarusok sem érkeznek Pécsre, mert nincs pénz a beszerzésükre. Így valószínűleg azzal a buszparkkal kell lebonyolítani az őszi-téli menetrendet, amely jelenleg rendelkezésre áll.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Utoljára idén áprilisban, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. „visszafoglalása” után beszélt az akkor kinevezett, azóta egészségi állapota miatt lemondott vezérigazgató, Bata László arról, hogy égető szükség van 25-30 új, stabilan és megbízhatóan működő busz beállítására. Máskülönben a pécsi közlekedési cégnél nem fogják tudni biztosítani az eddig megszokott őszi-téli menetrend forgalmát Pécsett, amelynek most már két héten belül érvénybe kellene lépnie.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Egy kis túlzással azt lehet mondani, hogy napközben a pécsi közlekedési cég minden járműve az utakon van. Még húsz-harminc busz kellene (fotó: Löffler Péter)
[/caption]

Az már korábban eldőlt, és erről Dunántúli Napló is írt, hogy a buszos cégnél a „visszafoglalás” után feltárt nehéz anyagi helyzet miatt nem tudnak új buszokra megrendelést leadni. Így előbb bérelt buszok beállításáról, majd arról volt szó, hogy Debrecenből, a Hajdú Volántól hoznak korábban felújított Ikarusokat, összesen tizenhármat, összesen nettó ötven millióért. A Dunántúli Napló azonban megtudta, hogy a felújított használt Ikarusokkal sem tudják felfrissíteni a pécsi buszparkot, mivel egyelőre nem kap hitelt a PK Zrt. Így a tavalyi nagy pécsi közösségi buszteszt dacára sincs szó egyelőre új buszok beszerzéséről.

--------------------------------------------------------------------
A bama.hu videói a Pécsen kipróbált buszokról:
Nabi Sirius
* Ikarus V187
*
Credo EN 9,5
* MJT - L23-02
Credo Citadell 19 és 12 
---------------------------------------------------------------------

Információnkat hivatalosan sem a városházán, sem a PK Zrt.-nél nem erősítették meg, és több más, a buszos társasággal kapcsolatos értesülésünket sem, mondván, a jövő héten tartanak a témában sajtótájékoztatót, ahol részletesen szólnak majd a PK Zrt. ügyeiről.

Dr. Páva Zsolt polgármester is ezzel hárította el kérdésünket csütörtökön, félmondatos utalást azonban tett arra, hogy a debreceni Ikarusok valójában nem a legjobb műszaki állapotban lévő járművek, s ezért tényleg elképzelhető, hogy nem jönnek. Annyi biztos, hogy a buszoknak elvileg a jövő hét végéig forgalomba kellett volna állniuk, és egy kisebb esztétikai felújítás is várt volna még rájuk.

Összevont járatok?

Név nélkül nyilatkozott a Dunántúli Naplónak néhány, a busztársaság ügyeit ismerő informátorunk. Ők azt mondták, hogy a buszhiányt valószínűleg azzal próbálják majd ellensúlyozni a cégnél, hogy az előző őszi menetrendhez képest szeptembertől jóval kevesebb busz közlekedik majd, és lesznek összevont vonalakon közlekedő járatok is. Így kevesebb busszal és üzemanyagköltséggel bizonyos területeken akár még jobb szolgáltatást is képes biztosítani a PK Zrt.

Informátoraink szerint – ha nem történik váratlan pozitív változás – a járatritkítás mellett is gyakoribb lehet ősztől, és főleg téltől a késés, a járatkimaradás.

A Tüke is beszállhat

Információink szerint a nehézségek ellenére a város nem mond le a régóta tervezett és sokak által hiányolt belvárosi körjárat elindításáról, amely akár az ősszel elindulhat. Az eredeti tervek szerint e járatot a szólónál is kisebb, sűrűn közlekedő midibuszokkal képzelték el, sőt elektromos buszok is szóba kerültek. Úgy tudjuk, egy elképzelés szerint a belvárosi járatot a tavaly Pécs által alapított Tüke Busz Zrt. működteti majd, valószínűleg a PK Zrt. alvállalkozójaként. Ami biztos: a városháza a napokban közölte, megvizsgálják, hogy lehetne bevonni a PK Zrt. stabilizálásába a Tüke Buszt.

Rengeteg pénz a tét

A Győri Ítélőtábla napokban megismert döntése szerint be kell fizetnie a PK Zrt.-nek azt az adóbírságot, amelyet az adóhatóság rótt ki a színleltnek minősített buszeladási és visszabérlési szerződések miatt a buszos társaságra. A városházán a Dunántúli Naplónak erről azt mondták, hogy Pécs felülvizsgálati kérelmet nyújt be a döntés ellen, miszerint 770 milliót kellene kifizetni jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt, sőt egymilliárdos vissszafizetendő adó is fenyegeti a céget.

Korábban megírtuk: az adóhivatal szerint semmis a PK Zrt. és a PK Busrent Kft. közt köttetett, a pécsi buszok eladásáról szóló szerződés.

<!-- Használt Ikarusokra sem futja Pécsnek Nemhogy új buszok, de úgy tűnik, az évekkel korábban felújított debreceni Ikarusok sem érkeznek Pécsre, mert nincs pénz a beszerzésükre. Így valószínűleg azzal a buszparkkal kell lebonyolítani az őszi-téli menetrendet, amely jelenleg rendelkezésre áll. Babos Attila (Dunántúli Napló) Összevont járatok? Név nélkül nyilatkozott a Dunántúli Naplónak néhány, a busztársaság ügyeit ismerő informátorunk. Ők azt mondták, hogy a buszhiányt valószínűleg azzal próbálják majd ellensúlyozni a cégnél, hogy az előző őszi menetrendhez képest szeptembertől jóval kevesebb busz közlekedik majd, és lesznek összevont vonalakon közlekedő járatok is. Így kevesebb busszal és üzemanyagköltséggel bizonyos területeken akár még jobb szolgáltatást is képes biztosítani a PK Zrt.

Informátoraink szerint – ha nem történik váratlan pozitív változás – a járatritkítás mellett is gyakoribb lehet ősztől, és főleg téltől a késés, a járatkimaradás. A Tüke is beszállhat Információink szerint a nehézségek ellenére a város nem mond le a régóta tervezett és sokak által hiányolt belvárosi körjárat elindításáról, amely akár az ősszel elindulhat. Az eredeti tervek szerint e járatot a szólónál is kisebb, sűrűn közlekedő midibuszokkal képzelték el, sőt elektromos buszok is szóba kerültek. Úgy tudjuk, egy elképzelés szerint a belvárosi járatot a tavaly Pécs által alapított Tüke Busz Zrt. működteti majd, valószínűleg a PK Zrt. alvállalkozójaként. Ami biztos: a városháza a napokban közölte, megvizsgálják, hogy lehetne bevonni a PK Zrt. stabilizálásába a Tüke Buszt. Rengeteg pénz a tét A Győri Ítélőtábla napokban megismert döntése szerint be kell fizetnie a PK Zrt.-nek azt az adóbírságot, amelyet az adóhatóság rótt ki a színleltnek minősített buszeladási és visszabérlési szerződések miatt a buszos társaságra. A városházán a Dunántúli Naplónak erről azt mondták, hogy Pécs felülvizsgálati kérelmet nyújt be a döntés ellen, miszerint 770 milliót kellene kifizetni jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt, sőt egymilliárdos vissszafizetendő adó is fenyegeti a céget.

Korábban megírtuk: az adóhivatal szerint semmis a PK Zrt. és a PK Busrent Kft. közt köttetett, a pécsi buszok eladásáról szóló szerződés. Egy kis túlzással azt lehet mondani, hogy napközben a pécsi közlekedési cég minden járműve az utakon van. Még húsz-harminc busz kellene (fotó: Löffler Péter) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!