2013.08.19. 18:12
M6/M60: Tovább csökkent az évi 30 milliárdba kerülő pálya forgalma
Idén fél év alatt az ország összes autópályájára érvényes e-matricákból kevesebb bevétel jött össze, mint amennyibe csak az M6/M60-as autópálya kerül évente az adófizetőknek.
Mindebből kiderül, hogy az M6/M60-as autópálya aránytalanul sokba kerül, különösen annak ismeretében, hogy a korábban sem jelentős forgalma tavaly tovább csökkent. 2012-ben már csak 8500-an használták naponta átlagosan a Bólytól északra eső szakaszokat, ez más autópályák forgalmához viszonyítva elenyésző (például a Budapestről Szegedre vezető M5-öst több mint ötvenezren használják naponta), de még a régi 6-os főutat is többen veszik igénybe.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] Gyér a forgalom az M6-oson: évente 33,6 milliárd forintot visz el az adófizetőktől a fenntartása és az építés költségeinek törlesztése
[/caption]
A távolabbi jövőt illetően kedvező változást hozhat, ha továbbépítik az országhatárok felé az M6-ost. A jelen viszont borúsabb is lehet a tavalyinál: friss adatok még nincsenek, de az autópálya mellett haladó főutakon az autósok máris tapasztalhatják, hogy az útdíj fizetésére kötelezett teherautók újra azokat az útvonalakat használják, amelyeket a sztráda átadását megelőzően. Mindennek a magyarázata, hogy a főutakért jóval kevesebbet kell fizetniük a sofőröknek, mintha a sztrádát választanák.
Évente 33 milliárd
Az M6-OS autópálya Dunaújváros és Pécs közötti szakasza 380 milliárdba került. A számvevőszék jelentése szerint a magánberuházással, PPP-konstrukcióban elkészült M6-os Dunaújváros–Szekszárd közötti szakasza havonta 15,6 millió forintjába kerül az államnak kilométerenként, míg a Szekszárd–Bóly–Pécs közötti szakasza 22,3 millióba, tehát évente 33,6 milliárd forintot visz el az adófizetőktől a fenntartása és az építés költségeinek törlesztése.
Egy ígéret: 2018-ig
A májusban az ormánsági Kémesen tartott kormányülésen jelentettek be, hogy a tervezettnél korábban építik tovább az M6/M60-as autópályát. Az új szakaszok eredetileg csak 2020 után készülhettek volna el, Orbán Viktor kormányfő ígérete szerint azonban a Bóly és Ivándárda, valamint Pécs–Szigetvár–Barcs között a horvát határig vezető részeket 2018-ig átadják. Elvileg ezzel nőhet a sztráda forgalma is, hiszen így a nemzetközi úthálózat része lesz.
M9 gyorsforgalmi: még odébb van az átadás
Idén folytatódik, jövőre pedig be is fejeződik az M9-es jelzésű gyorsforgalmi út Kaposvár–Szekszárd közötti szakaszának előkészítése, közölte korábban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az út keleti irányban az M5 autópályához, nyugati irányban Szekszárd, Bonyhád, Dombóvár, Nagykanizsa összekötésével az M7 autópályához csatlakozik, így a Dunántúl és az Alföld déli részeinek összekapcsolását teremtheti meg, vagyis a Dél-Dunántúlról közvetlenül is elérhetők lesznek az eddig „elzárt” országrészek.
Jelenleg a Kaposvár–Szekszárd közötti szakasz környezeti hatástanulmánya készül. A tervezett fejlesztés Baranyát is érinti, a gyorsforgalmi út a megye északi részén is áthalad, közvetlen összeköttetést teremtve Komlóval. A beruházás előkészítése után a kivitelezés a tervek szerint a 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban kezdődhet, azaz hét éven belül tűnhetnek fel a munkagépek.