Közélet

2016.03.12. 15:38

Pécsiek mentettek londoni romok között

Felhőkarcoló dőlt egy metróállomásra, ezrek rekedtek az alagutakban – a több országból érkező speciális mentőalakulatok egy ilyen tragédiát szimuláló katasztrófavédelmi gyakorlathoz csatlakoztak Londonban. A HUNOR 76 fős kontingensét a Pécsett szolgáló Farkas Roland tűzoltó százados és Kopasz Zsolt főhadnagy is erősítette.

Nógrádi László (Fotó: Farkas Roland)

– Sokkoló képek és videók érkeztek a helyszínről. Hogyan kell elképzelni egy ilyen óriási feladatot?
Kopasz Zsolt: A feltételezés kétezer érintettről szólt, nagyjából ezer fő tudott kimenekülni, a többieket kellett kihozni a mentőalakulatoknak – összeomlott alagutakból, törmelék alá temetett metrókocsikból – és átadni ellátásra.

– Ez egyáltalán nem hangzik veszélytelennek.
Farkas Roland: – Volt is valós kockázat, az eligazításon például szóltak, hogy előző nap lábtörés is előfordult a beavatkozók között. De már jóval korábban „igazi” volt az egész, úgy indult a teljes akció, mintha éles bevetés lenne. Riasztást kaptunk, hogy menjünk Budapestre, onnan irány a repülőtér. A HUNOR úgy működik, hogy ha bárhol a világon katasztrófa történik, és kérik a felajánlott segítséget, akkor erről dönt az Országgyűlés és 24 óra alatt berendelik az embereket, összeállítjuk a felszerelést, amit katonai géppel vagy más teherszállítóval útnak indítunk.

– Közelről nézve is életszerű volt a „katasztrófa” helyszíne?
K. Zs.: – Látszott, hogy rengeteg pénzt és energiát tettek bele, hogy minden valósághű legyen. Szerintem ilyen helyzettel a magyarok közül talán nem is találkozott még senki.
F. R.: – A helyi Vöröskereszt önkéntesei játszották a sérülteket, de megrázó hitelességgel. Akadtak például mozgássérült, végtaghiányos önkéntesek, akiket úgy ki lehetett preparálni, hogy csontok és igazi hús (persze hentesnél vett hús) lógott a láb helyén...

K. Zs.: – De mindenki más is teljesen ki volt maszkírozva, és úgy játszotta a szerepét a jajgatástól a magatehetetlenségig, hogy ha egy kívülálló véletlenül odakeveredik, tényleg elhiszi az egészet.
F. R.: – A helyszínt egy elhagyott erőmű csarnokában rendezték be – hat hónapon át. A bejárattól kezdve végigfotózták a Waterloo metróállomást és kinyomtatták hatalmas tapétákra a képeket, azt rakták fel a falakra – végül az első táblától az utolsó beléptető kapuig egy igazi állomást láttunk. Bent meg össze-vissza borult metrókocsik, fellocsolva művérrel. A munka legnagyobb része egyébként az volt, hogy a sérülteket gerincbiztosító hordágyra helyeztük és kivittük a romok közül, átadtuk a mentőknek, akik ugyanúgy végigcsinálták velük az ellátást, mintha igazi életmentést végeznének – mert ezt is mind ellenőrizték, például az ENSZ megfigyelője. A szakmai színvonal az elképzelhető legmagasabb, mindennek az előírásoknak megfelelően kell mennie.

– Egy ilyen gyakorlat is elég megterhelő lehet, nem beszélve az éles bevetésekről. A családdal hogyan lehet összeegyeztetni, hogy bármikor ugraszthatják önöket akár a világ másik felére is?
K. Zs.: – A menyasszonyom teljesen pozitívan állt hozzá ehhez, maximálisan támogat. De ezt csak így lehet vállalni.
F. R.: – Amikor jelentkeztem, megbeszéltük a párommal, hogy ez mivel jár. Hogy elmehetünk Balatonra nyaralni, de ha jön a telefon, akkor azonnal indulok. Ezt mindenki tudomásul vette – és a csapatban mindenki arra vár, hogy élesben is újra bizonyíthassunk. Ugyanakkor meg az van bennünk, hogy inkább sose történjen ilyesmi.

A világon bárhová ugraszthatók

A katasztrófavédelem hazai és nemzetközi segítségnyújtási feladatokra 2012-ben hozta létre a HUNOR (Hungarian National Organisation For Rescue Services) nehéz kutató-mentő mentőszervezetet. A nehéz kategória azt jelenti, hogy a 210 fős állomány rendelkezik minden speciális technikai felszereléssel és képzettséggel ahhoz, hogy a 20 tonnás vagy nehezebb elemek megemelését és biztosítását elvégezze katasztrófahelyszíneken, a romok alól túlélőket kimentve. A felkészültség része, hogy 10 napon át teljesen önellátóan tudnak dolgozni a világ bármely pontján, még az ivóvizet is maguk viszik. A csapat igazi elit alakulat: az önkéntes jelentkezőket kemény fizikai és pszichológiai tesztek során választják ki, de sokévi szolgálati idő is feltétel.

Éles bevetéseik között segítettek a 2013-as dunai árvíznél, ahol végigkísérték az árhullámot, a 2014 márciusi hóhelyzetnél az összedőlt villamos távvezetékek oszlopait bontották és szállították, tavaly pedig Szerbiában az árvíznél segítettek, itt csónakkal is mentették az életeket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!