Közélet

2015.04.08. 18:05

Pécsről Münchenbe Eszéken át vezet a rövidebb út

Néhány évvel ezelőtt az eszéki repülőtér csődközelben volt, azonban a Ryanair londoni fapados járatának és az egyre több belföldi menetrend szerinti járatnak köszönhetően a délszláv háború utáni legsikeresebb évet zárták 2014-ben. A tavalyi eredményt az új németországi és ausztriai járatok segítségével könnyedén túlszárnyalhatják.

Gűth Ervin (Dunántúli Napló)

Frankfurt, München és Bécs is szerepel már a horvátországi Eszék repteréről közvetlenül elérhető úticélok között. Az előzetes repülőjegy-foglalás április 7-én indult, egyelőre csak az eszéki reptér utazási irodáján keresztül. Az új horvát légitársaság, a Sea Air érdeklődésünkre elmondta, hogy hamarosan – a tervek szerint már a jövő héten – a weboldalukon is foglalhatnak az utasok, az első gépek május 18-án indulnak.

A légitársaság bár kedvező árakkal dolgozik mégsem sorolható a fapados kategóriába. A cég tájékoztató anyagai szerint hisznek a kényelmi szolgáltatásokban, így pl. plusz költségek nélkül kapnak az utasok hideg vagy meleg ételt és italokat, bort vagy sört az út során. 

A járatokat nem saját gépekkel, hanem egy romániai vállalattól bérelt Boing 737-300-as és 737-500-as utasszállítókkal indítják el. Mindhárom városba a hét minden napján közlekedik majd gép. A légitársaság díjszabása kétfajta jegyet említ: a Save és az Economy típust. Előbbi akkor érvényes, ha a járat indulása előtt legalább 14 nappal foglaljuk a jegyet, utóbbi, ha két héten belül. A korábban bejelentettnél is olcsóbb árakkal számolhatnak az utasok, pl. Bécsbe már 150 euróért, Münchenbe 160, míg Frankfurtba 220 euróért is lehet majd jegyet venni. A retúr jegyek mindössze 50, 65 és 45 euróval kerülnek többe. Ezen kívül csomagküldő szolgáltatást is indítanak.

A Dunántúli Napló által megkérdezett, név nélkül nyilatkozó független, iparági szakember szerint izgalmas vállalás ez a légitársaság részéről. Jó lehetőség lehet a környéken, de kételyeket is megfogalmazott a választott útvonalak és az üzleti terv tekintetében. Ráadásul egy frissen induló légitársassággal kapcsolatban mindig vannak bizonytalanságok, amit tovább erősít, hogy ez esetben kölcsönzött gépekkel működnek, hangsúlyozta a szakember. Néhány napja az Air Croatia régóta tervezett Budapest–Zágráb járatát mindössze egy út után törölte is a társaság, de június elején újra megpróbálják beindítani.

De mi történik mindeközben Pogányban?

A pogányi reptér mélyrepülése évek óta tart: 2014-ben – a mezőgazdasági és sárkányrepüléseket nem számítva – ezerháromszáz felszállást regisztráltak. Ez 9 százalékkal kevesebb forgalmat jelent, mint egy évvel korábban. Dragovácz Márk, a repülőtér igazgatója február végén lapunknak azt mondta, hogy a nemzetközi repülések száma az előző évekéhez hasonlóan alakult, vagyis leginkább a belföldi repülések száma csökkent. A további kilátások kapcsán az igazgató elmondta, hogy a forgalom növelését célzó munkájukat nagyban nehezíti, hogy a repülőtér a legtöbb légitársaság által használt, legismertebb repülőgép-típusokat nem tudja fogadni. Bár egy esetleges fejlesztés többször szóba került, komoly gondot okoz, hogy ebben az Európai Uniós tervezési ciklusban kifejezetten repülőtér-fejlesztésre és üzemeltetésre – a korábbi negatív tapasztalatok miatt – nem lehet forrásokra pályázni, kivéve komplex fejlesztési programok részeként, és jelentős önerővel. Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója korábban hangsúlyozta: a város sem független projektként tervezi a repülőtér fejlesztését, hanem komplex gazdaságfejlesztési program elemeként. Konkrétumokról egyelőre nincs hír.

Száz kilométerre

Az eszéki reptér Pécstől mindössze 100 kilométerre van, azaz kocsival az út mintegy másfél órát vesz igénybe. A napijegyes parkolás 40 kuna (nagyjából 1500 forint) míg a 7-9 napos jegy csak 120 kunába, azaz 4700 forintba kerül. Pontos árak és a megközelítés a repülőtér honlapján, a horvát mellett angol nyelven érhető el. Több pécsi cég is kínál reptéri transzferjáratokat, ezek személyenként egy irányba 6000-7000 forintba kerülnek. Közvetlen vonat nem közlekedik Pécsről Eszékre, de több átszállással, 2 óra 15 perces menetidővel kalkulálva, 10 euróért vasúton is megközelíthető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!